Det er tre viktige områder EQS skal vise vei i. Det er infotainment og digitalisering, førerstøttesystemener og drivverk.
Vi vet allerede at det kommende elektriske flaggskipet får en gedigen skjerm som er hele 141 centimeter i bredden, samt et head-up-display som har et visingsområde tilsvarende 77 tommer.
Vi vet ikke helt hva den får av smarte førerassistenter og andre hjelpemidler, men vi vet at drivverket blir utstyrt med batteripakker helt opp mot 108 kWh.
Og nå vet vi enda litt mer, for selv om verdenspremieren ikke er før 15. april klarer ikke Mercedes å holde seg helt ‒ og slipper enda mer informasjon rundt EQS-modellen.
Det snakkes mye om lading og rekkevidde når det kommer til elbiler, og EQS fører an på begge områdene.
Ikke overraskende kommer EQS i flere utgaver, mer eksakt to fra start av, og minstemann er utstyrt med et batteri på 90 kWh med 10 cellemoduler og den største et batteri på 107,8 kWh og 12 cellemoduler ‒ og er rundt 26 prosent større enn batteripakken til EQC-modellen.
Ladingen åpner for 200 kW via lynladere, mens det er mulig å lade med hele 22 kW via ombordladeren. Førstnevnte gir hele 300 nye kilometer under kun 15 minutters lading på sitt raskeste.
EQS er også utstyrt med intelligent termisk styring når navigasjon aktiveres med Electric Intelligence. Dette forvarmer eller kjøler ned batteriet når man kjører, som dermed får den ideelle temperaturen når bilen triller inn på ladestasjonen.
Den intelligente navigasjonen tar høyde for ting som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart, i tillegg til dynamiske ting som trafikkork eller endring i kjørestil. Systemet ser også antallet ladestasjoner, ladekapasiteten og betalingsfunksjoner. Mercedes sier at takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.
‒ Elektriske EQS setter en ny standard i luksus-segmentet med en rekkevidde på opptil 770 kilometer etter WLTP. Med intelligente ladeløsninger vil du kunne fylle på 300 kilometer i løpet av knappe 15 minutter, noe vi tror blir meget godt mottatt av kundene, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.
Tyskerne tar så seriøst på oppgaven med å lage et elektrisk flaggskip at de like godt har bygd seg en ny plattform, og denne er ikke overraskende skalerbar slik at det blir mulig å tilpasse elementer som akselavstand, sporvidde, systemkomponenter og batteristørrelse.
Plattformen vil allerede i nær framtid spytte ut fire modeller, EQS, EQS SUV, EQE og EQE SUV.
For førstnevnte som altså får verdenspremiere i neste uke er det to versjoner på gang fra start av, EQS 450+ og EQS 580 4Matic. Her strekker effekten seg fra 245 kW (329 hk) til 385 kW (517 hk), og stjernemerket har også på gang en enda sterkere ytelsesversjon.
Toppfarten er elektronisk begrenset til 210 km/t, og her er ytterligere fakta:
Mercedes EQS 450+ | |
Kombinert elektrisk forbruk (WLTP) | 15,7-20,4 kWh/100 km |
Dreiemoment | 568 Nm |
Mercedes EQS 580 4Matic | |
Kombinert elektrisk forbruk (WLTP) | 17,4-21,8kWh/100 km |
Dreiemoment | 855 Nm |
Som vi skjønner av benevnelsen 4Matic blir også EQS tilgjengelig med firehjulstrekk, som i tillegg til motoren bak også får en på forakselen. Mercedes forklarer at 4Matic også får Torque Shift-funksjon som intelligent og kontinuerlig fordeler drivmomentet mellom for- og bakakselen.
Dette skal sikre at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og dette skal gi en raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig, kan tyskerne opplyse.
Det er ikke bare et stort batteri som åpner for den voldsomme rekkevidden på 770 kilometer, men her spiller også luftmotstanden inn. Mercedes har åpenbart hatt denne i vindtunnelen i mer enn et par timer, for den blir rett og slett verdens mest aerodynamiske masseproduserte bilen i verden.
Her bidrar både coupéformen, en flat frontrute, et optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller til en klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse ‒ altså minimert støy. Her har de blant annet gått løs på A-stolpenes spesialformet list mens dørene har innfellbare dørhåndtak, og de har faktisk gått så langt i kampen mot vindstøy at de for første gang har satt inn seks sidevinduer.
Det er også mulig å få EQS med en spesiell akustisk komfortpakke med enda mer effektive laminerte glassruter, som altså skal dempe støyen ytterligere.
På toppen av alt dette har Mercedes gjort aerodynamiske finjusteringer med hjulspoilere og bakspoiler for optimalisert løft og luftmotstand, og resultatet er en luftmotstand på rekordlave 0,20 cd.
For å gjøre denne elbilen enda mer klimavennlig har utviklingsavdelingen også sett på nye materialer, og blant annet er kabelkanalene laget av resirkulert plast og gulvbelegget er laget av resirkulert garn. Totalt brukes det ressursbesparende materialer med en totalvekt på mer enn 80 kilo i EQS.
Hva mer vi kan vente av flaggskipet får vi altså vite etter verdenspremieren 15. april, og bilen er heller ikke så veldig langt unna norske forhandlere.
‒ De første bilene er forventet i Norge i løpet av høsten 2021, bekrefter Kjetil Myhre.
Her er flere bilder av en kommende EQS med kamuflasjedesign:
Les også:
- MG viser el-sportsbil med lang rekkevidde
- Speilet som ser gjennom veggene
- Elektriske Hummer også som SUV