Enormt rekkeviddehopp for Lexus UX 300e

Et lite steg for bilindustrien, et stort sprang for Lexus UX 300e.


UX-modellen er altfor fersk til at Lexus kan komme med en ny generasjon av den. SUV-modellen var på plass i 2019, og det inkluderte etter hvert en utgave kalt 300e som er helelektrisk. Denne har et batteri på 54,3 kWh.

Nå har Lexus kastet seg over elbilversjonen, og faktisk gjort UX 300e så mye nyere at de nesten kunne kalt den for en ny generasjon. For oppdateringene inkluderer større skjermer, berøringsskjermer i stedet for en berøringsflate, diverse grep rundt kjøreegenskapene, bedre lydisolering og stemmestyring, mer nøyaktig navigasjon, nye farger og bedre planløsninger, oppdaterte førerassistenter ‒ og ikke minst et langt større batteri.

For å ta det siste først. Lexus har nok sett at de fleste elbilene i dag nærmer seg 500 kilometer med rekkevidde, og det er dårlig nytt for en elbil som UX 300e med en oppgitt rekkevidde på 315 kilometer.

Dermed har de kastet ut det gamle batteriet og satt inn et langt større et på gavmilde 72,8 kWh. Lexus sier at de har optimalisert plassering av dette slik at bilen fortsatt har et lavt tyngdepunkt og gode kjøreegenskaper.

Med et ganske så mye større batteri skyter også rekkevidden til værs, og øker med formidable 40 prosent. Det betyr at biler som er skodd med 17-tommers hjul har en oppgitt rekkevidde på 450 kilometer, opp hele 135 kilometer. De som går for 18-tommers felger får en rekkevidde på 440 kilometer, noe som selvsagt avhenger av utstyrsgraden.

Når det gjelder kjøreegenskaper har Lexus finjustert den elektriske servostyringen og støtdemperne, og punktsveising gir i tillegg økt karosseristivhet. Dermed øker både veigrep og respons i nye UX 300e, og de har også optimalisert lydisoleringen ‒ noe som bør øke komforten nok et hakk.

En annen viktig fornying er skjermene, som blir posisjonert nærmere føreren. Tidligere var disse på 7 eller 10 tommer avhengig av utstyrsgraden, men har nå vokst til enten 8 eller 12,3 tommer og har fått forbedret grafikk.

Berøringsflaten som befant seg i midtkonsollen er historie og erstattet av blant annet knapper til de oppvarmede forsetene, og nå er det berøringsskjermer som styrer infotainmentet. Dette kan også kobles trådløst til Apple CarPlay eller ved bruk av kabel til Android Auto.

Løsningen inkluderer også en app som blant annet byr på forvarming av kupeen, og det er også mulig å bruke stemmekommandoer via «Hei Lexus».

En annen nyhet med infotainmentet er navigasjonen, som nå er skybasert og kan dermed by på sanntidsinformasjon. Det er også et backup-system om bilen mister nettkontakten.

Lexus byr også på nye farger både utvendig og innvendig ‒ en sølvfarge kalt Platinum for utsiden og Hazel for interiøret.

Til slutt har også Lexus oppdatert førerassistentene som Lexus Safety System + åpner for, som byr på ting som assistanse i kryss, nødstyring og en adaptiv cruisekontroll som også kan redusere hastigheten av seg selv i svingene.

UX 300e er den første elbilen fra Lexus, og totalt har de levert ut mer enn 10.000 slike biler i løpet av to år, og Norge står bak mer enn 1 av 10 av disse. Her hjemme har den nemlig vært en stor suksess med rundt 1.400 solgte biler.

Og når den oppgraderte UX 300e er på plass i mai 2023 blir det nok mange flere, for selv om dette er et lite steg for bilverden generelt, er den nye rekkevidden et stort sprang for Lexus UX 300e.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter