To og et halvt år etter at Porsche introduserte 992-generasjonen av ikonet 911, er det klart for utgaven som befinner seg mellom Carrera og Turbo ‒ GTS-versjonen.
Det er alt annet enn enkelt å bestemme seg for hvilken 911-versjon man skal gå for. Det er nemlig langt over dusinet av dem, og det hele starter med en 911 Carrera med 385 hestekrefter og avsluttes med råskinnet 911 Turbo S med sine 650 hk.
Og ja, innimellom der er det også mulig å velge mellom 2 og 4-hjulsdrift, S-versjoner og toppløse versjoner. Totalt er det 19 forskjellige versjoner å velge mellom, i tillegg til to GT3-versjoner. Så totalt 21 utgaver av den nye 992-generasjonen av den legendariske sportsbilen.
-->
Inkludert i denne summen er fem utgaver av den som kanskje aller best er tverrsnittet av Carrera og Turbo, nemlig GTS-utgavene.
Det har nå gått 12 år siden Porsche første gang presenterte GTS-utgaven av 911, og selvsagt er den nye generasjonen både sterkere, mer sportslig i designet og kan skilte med enda mer dynamiske kjøreegenskaper. Det er kort sagt en ganske så forbedret utgave.
Nye GTS er tilgjengelig i fem forskjellige utgaver, 911 Carrera GTS som både Coupé og Cabriolet, 911 Carrera 4 GTS også som Coupé og Cabriolet, og til slutt en 911 Targa 4 GTS som kun kommer med firehjulsdrift.
Alt det grunnleggende fra den nye 911 Carrera er selvsagt på plass også i GTS-utgaven, i tillegg til at de fem er utstyrt med den aller siste utgaven av Porsche Communication Management (PCM). Kjøreegenskapene sørger blant annet Porsche Active Suspension Management (PASM) for, standard både for Coupé og Cabriolet, og et sport-chassis sørger for at bilen senker seg 10 mm nærmere asfalten.
Porsche har hentet bremsesystemet fra 911 Turbo-utgaven, og utstyrt GTS med 20-tommers foran og 21-tommers bak. Det er også mulig å få GTS med en 7-trinns manuell girkasse, for de som ønsker å gire som med klassiske 911 og ikke minst «ekte» racerbiler.
Ja, de har også satt inn mer racinginspirerte seter og et nytt display i tilknytning til infotaimnentet, og nytt her er at det også støtter Android. Dermed åpner 911 GTS både for Apple Car Play og Android Auto.
Porsche har også på gang en lettvektspakke for GTS som blir tilgjengelig fra november, og denne senker vekten med opptil 25 kilo takket være mer bruk av karbonfiber. Det bør barbere tiendedeler fra rundetiden.
Det gjør iallfall motoren, som jo er en særs sentral del av en Porsche 911.
Dette er en turbomotor på 3 liter med 6 sylindre som leverer opptil 480 hk med et maks dreiemoment på 570 Nm. 0-100 km/t tar kun 3,3 sekunder for 911 Carrera GTS, mens vi faktisk vet hvor mange tiendedeler 911 Carrera 4 GTS Coupé med en 8-trinns PDK-kasse barberer av spirnt-tiden, den er nemlig tre tiendedeler raskere enn forgjengeren.
Så i valget mellom de mange 911-utgavene er det kanskje greit å gå for den som befinner seg midt mellom Carrera og Turbo, nemlig den helt nye Porsche 911 GTS.
Les også: