Endelig nærmer GT-R50 seg

For sen til to store jubileer, men rask nok til å gruse de fleste rundt en bane. Nissan GT-R50 by Italdesign nærmer seg nå produksjon.


I 2019 var det 50 år siden forløperen til Nissan GT-R så
dagens lys, nemlig Nissan Skyline GT-R. Det ble feiret med tre spesialmodeller,
GT-R Premium, GT-R Track Edition og GT-R Nismo.

Året før rundet Italdesign de 50 første, og de feiret like
godt med en svært så spesiell bil ‒ Da Vinci. Denne viste de fram 2. mai i
fjor, og det var ikke tilfeldig. For mannen den elektriske sportsbilen hyllet
døde nemlig på den datoen 500 år tidligere. Ja, vi snakker selvsagt om geniet som
blant annet malte Mona Lisa, Leonardo Da Vinci.

-->
Les mer om den bilen via en av lenkene under bildeserien
helt nederst.

Men Italdesign feiret også i fjor med å vise fram en spesiell
versjon av Nissan GT-R, en lengre, bredere og langt lavere sportsbil passende
nok kalt GT-R50.

50 står altså for GT-R’s jubileum, Italdesigns jubileum ‒ og
antall biler de har tenkt å sette sammen av denne. Nissan GT-R50 by Italdesign skal
altså komme i 50 eksemplarer, og er du kjapp nok kan du fortsatt sikre deg en
slik. Nissan melder nemlig at noen få fortsatt er tilgjengelig.  

Og du vil mest sannsynlig ikke angre på akkurat det, selv om
Nissan tidligere har meldt at prislappen skal ligge på formidable 990.000 euro.

GT-R50 by Italdesign er nemlig nivået over de andre GT-R-modellene,
og det ser man enkelt bare ved å ta en rask titt på bilen.

Denne er basert på Nismo-utgaven, er både lengre og bredere
‒ og fått en taklinje som er senket med hele 54 mm. Høyden på spesialversjonen
er 1,316 meter, mens en standard Nismo er 1,370 meter høy.

Den har selvsagt fått en egen styling, hvor samurai-blad-luftinntakene
og den justerbare bakspoileren er to ting som avslører denne.

Jubilantversjonen kommer også i en spesiell gråfarge med
diverse gulleffekter, og panseret avslører også at det er noe ekstraordinært som
befinner seg i motorrommet.

GT-R Premium kommer med en 3.8-liters V6 som pumper ut 565
hestekrefter, mens i GT-R Track Edition og GT-R Nismo yter den samme motoren
600 hk.

I GT-R50 er denne håndbygde motoren tunet til formidable 720
hk med et dreiemoment på 780 Nm, noe som bør holde til å parkere det meste.

Også på innsiden skiller GT-R50 by Italdesign seg fra de
andre søstrene, og den har mer Alcantara-skinn, et spesielt ratt, karbondetaljer
og selvsagt ytterligere gulldetaljer.

Spesialmodellen er altså for sen til to store jubileer, men den var også planen. Den skulle egentlig vært vist fram under Genève Motor Show, men det satte korona-utbruddet en stopper for.

Til tross for at utbruddet har stengt ned produksjonen,
melder Nissan at de første eksemplarene skal være klar til levering mot slutten
av året som også var den opprinnelige planen.

Og disse har noe å se fram til, for dette er virkelig en spesiell
GT-R.

Sjekk selv i bildeserien under:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter