Du går kanskje rundt i den troen at elbiler er noe nytt? Hvor feil det er viser den legendariske Bulli-bilen til Volkswagen.
For 50 år siden hadde nemlig tyskerne med seg noe ganske så spesielt til en messe i Frankfurt. Det var riktignok en Bulli, men ikke en vanlig en. Det var nemlig en helelektrisk utgave som ingeniørene hadde laget seg.
-->
Bilen het mer eksakt Volkswagen T2 Elektro Transporter, og var utviklet sammen med Bosch, Varta og RWE ‒ alle tyske elektronikkselskaper.
Elektro Transporter hadde en liten DC-motor montert bak, og den klarte å produsere 22 hestekrefter. Det gikk i blybatterier, og pakken veide solide 850 kilo ‒ mer enn en Boble på den tiden.
Totalt veide Elektro Transporter hele 2,2 tonn, og det ble laget 120 slike testbiler. Rekkevidden lød på 85 kilometer.
Det var Volkswagen første skikkelig forsøk på å lage elbiler, som ble fulgt opp av en helelektrisk Golf i 1976.
Denne elektriske satstingen har nå kulminert med ID.-serien, hvor allerede ID.3 og ID.4 er på plass her i Norge.
En ID.-bil som mange har ventet lenge på er den elektriske versjonen av den legendariske Bulli, for det har nå gått en del år siden Volkswagen viste fram et konsept kalt Buzz.
Det skjedde mer eksakt i 2017, og tilbakemeldingen var så formidable at Volkswagen raskt bestemte seg for å gå for denne.
Allerede i 2019 var den prototype på besøk i Norge, men siden har det ikke gått riktig så fort.
Men nå er snart ventetiden over, for om et par uker er det endelig klart for verdenspremiere for elbilen som både kommer som en minibuss i form av fem seter og en varebil i form av tre seter.
ID. Buzz gjennomfører nå de aller siste tester i byer som Barcelona, Paris, London, Amsterdam, København, Hamburg og Hannover.
‒ Før vi starter full produksjon av ID. Buzz er disse siste testene med kjøretøy som praktisk talt matcher den ultimate fullproduksjons-spesifikasjonen viktige, og gir oss uunnværlige info for den endelige finjusteringen, sier Kai Grünitz, leder for kjøretøyutvikling i Volkswagen Commercial Vehicles.
Den gode nyheten er at Buzzen ikke ser så veldig annerledes ut målt mot den vist fram i 2017, og viderefører elementer fra den legendariske T1-modellen ‒ den originale Bulli.
Dette inkluderer korte karosserioverheng, maksimal utnyttelse av plass, den klassiske inndelingen av kjøretøyets karosseridesign i et øvre og nedre nivå ‒ og den kjente fronten med sin V-form.
Og akkurat som den originale Bulli, har også ID. Buzz bakhjulsdrift.
I likhet med ID.3 og ID.4 blir også ID. Buzz satt sammen på den nye MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen, og blir utstyrt med et batteri med en nettokapasitet på 77 kWh.
Motoren har 201 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm, toppfarten er på 145 km/t og svingradiusen er kun er på litt over 11 meter.
Buzzen er 4,71 meter lang og har en akselavstand på hele 2,99 meter, tilnærmet lik den som den nyeste generasjonen av Volkswagen Transporter har. Og det er en bil på hele 4,90 meter i lengden.
Når det kommer til høyden er Buzz 1,94 meter høy, mens bredden er på 1,99 meter eksklusivt sidespeil.
Alt dette gir god innvendig plass, og 5-seteren kan faktisk ta hele 1.121 liter med bagasje selv med alle setene fylt av personer. Buzz Cargo har på sin side en lastekapasitet på 3,9 kubikkmeter.
I likhet med sine ID.-søstre kommer også ID. Buzz med en rekke assistenter og ny teknologi, og kan selvsagt også oppdateres trådløst slik at den faktisk blir bedre med årene.
Men selv om verdenspremieren nå kun er et par uker unna, må kundene fortsatt vente litt på den elektriske Bulli-versjonen.
Produksjonen skal ta til i løpet av første halvdel av året, og den europeiske lansering skjer i løpet av høsten.
Og det skjer altså 50 år etter at Volkswagen tok sine første elektriske steg, men denne gang handler det heldigvis ikke om en rekkevidde på 85 kilometer.
Hvor langt ID. Buzz eksakt ruller har Volkswagen foreløpig ikke sagt, men vi kan nok forvente oss en rekkevidde som kanskje nærmer seg 400 kilometer.
Her er bilder av en kamuflert Volkswagen ID. Buzz, en bil som får verdenspremiere 9. mars.
Les også: