Helt siden Ferruccio Lamborghini kunne vise fram sin første bil på 1960-tallet har bilmerket vært synonymt med noe av det raskeste som finnes på fire hjul, ikke minst etter at selveste Countach kom i 1974.
I dag handler det stort sett om tre biler, SUV-modellen Urus og sportsbilene Aventador og Huracán.
-->
Førstnevnte tilbys kun i en utgave, mens de to som tar opp arven etter Countach kommer i diverse utgaver.
Aventador lages per i dag i fire utgaver, mens Huracán kommer med hele fem forskjellige navn ‒ men kun som to «hovedutgaver».
Det er nemlig EVO og STO, hvor førstnevnte er mulig å bestille i utgavene EVO, EVO Spyder, EVO RWD og EVO RWD Spyder.
Sistnevnte familiens soleklare sjef, og kommer kun som Huracán STO. Og denne skal vise hva som skjer om man tar en racerbil og lager en gatelovlig utgave av den.
Det italienske sportsbilmerket har nemlig sin egen motorsport-serie kalt Lamborghini Super Trofeo, og der deltar Huracán Super Trofeo Evo-bilene som er spesialdesignet for racerbanene.
Og nå har de fullført sirkelen. Super Trofeo Evo er nemlig basert på Huracán EVO-bilene, og nå er Huracán STO basert på Super Trofeo Evo-bilene. Jepp.
Navnet på den nye og svært så iltre utgaven viser også hva Lamborghini tenker om den, for, og nå gjetter vi litt, «Omologata» betyr sikkert noe slikt som «gategodkjent». Den nye utgavens fulle navn er nemlig Lamborghini Huracán Super Trofeo Omologata ‒ forkortet Lamborghini Huracán STO.
Hjertet i Huracán STO er en V10-motor som yter 640 hk med et dreiemoment på 565 Nm ved 6.500 r/min, noe som gjør det bakhjulsdrevne sportsbilen i stand til å klare 0-100 km/t på 3,0 sekunder. 0-200 km/t går unna på imponerende 9,0 sekunder, mens toppfarten er satt til 310 km/t.
Noen digre bremser sørger for at 100 km/t til 0 gjøres på 30,0 meter, og dobles farten bruker bilen 110 meter på å stoppe.
Vekten er selvsagt viktig for en slik racerbasert utgave, og Lambo har slanket superversjonen ned til 1.339 kilo. Her har de blant annet brukt karbonfiber på mer enn 75 prosent av de utvendige panelene, enda mer aluminium til chassiset og satt inn en ny frontrute som er 25 prosent lettere enn den som Huracán Performante er utstyrt med.
Lamborghini gjennomførte en digital premiere for STO tilbake i november, men grunnet covid-19 har de rett og slett ikke fått luftet den skikkelig rundt en racerbane ‒ altså der den virkelig hører hjemme.
Men nå har testførerne og ingeniørene endelig fått prøvekjørt den på en bane i Vallelunga, rett i nærheten av Roma. Og fordelen med en gatelovlig racerbil er at man kan kjøre den dit, så det var nok null problemer med å frakte bilene til racerbanen.
Og da de først var der, var det bare å gi full gass. Og slik ser det ut:
Lambo kan opplyse at tilbakemeldingene etter testen var positive på alle områder, og innstillingen til superbilen samt dekkene spesielt utviklet for dette fartsmonsteret, Bridgestone Potenza Race, gir akkurat den følelse som merket var ute etter ‒ absolutte ytelser og mye moro for den bak rattet.
Om du drømmer om en Huracán STO blir det dessverre med drømmen, for selv før det faktisk var mulig å ta en prøvetur med denne hadde Lamborghini solgt ut alle de eksemplarene de skal lage.
Ikke at det er overraskende, for vi snakker altså om sjefen i selveste Lamborghini-familien.
Her er flere bilder av akkurat den, den racerbil-inspirerte Lamborghini Huracán STO:
Les også: