Hvem har trodd at Ford USA noensinne skulle bry seg om lille Norge, og spesielt når det kommer til det mest ur-amerikanske som finnes ‒ pickuper. Ingen, utenom muligens Ford Norge.
Men hør på denne uttalelsen fra Debbie Manzano, direktør for produksjon hos Ford:
‒ Vi ser alle fram til å få disse F-150 Lightning ut til kundene våre – fra USA til Norge.
For ganske så spinnvilt har lille Norge blitt plukket ut som en av de veldig få som skal få den helelektriske F-150 Lightning, og vi mener virkelig få. For utenom USA er det to land, naboen Canada ‒ og Norge. Ja, det er nesten ikke til å tro.
Bilen er meldt inn til vårt kongerike til neste år, men det har vært fare for forsinkelser. For Ford har rett og slett ikke klart å få fart over produksjonen, og til nå har de kun satt sammen rundt 25.000 eksemplarer av F-150 Lightning. Og produksjonen startet altså opp i oktober i fjor.
Men 10 måneder senere er det klart for å gasse på.
Grunnen er at Ford har oppgradert Rouge Electric Vehicle Center for å møte etterspørselen, og senteret har nå holdt seks uker sommerstengt. Men det gjelder kun produksjonen, for de har jobbet hardt for å oppskalere kapasiteten.
Når samlebåndet nå ruller igjen skal kapasiteten være triplet, og Ford mener at de klarer opp mot 50.000 nye F-150 Lightning ut resten av året. Det betyr rundt 70.000 F-150 Lightning i dette kalenderåret.
Og det er der Manzano kommer inn med sitt Norges-sitat. Og hun legger til:
‒ Denne milepælen er resultatet av mye hardt arbeid og samarbeid.
Den store endringen i fabrikken er at det nå er utstyr for automatisk å måle og validere utvendig karosseritilpasning for margin- og flushnesspresisjon, og dette er første gang Fords fabrikker i Nord-Amerika har fått et slik utstyr.
Andre ting har også fått seg et løft, likeså batteriproduksjon som foregår i Rawsonville og elektriske drivverk som lages i Michigan.
Når alt er innkjørt, inkludert hele 1.200 nye ansatte, skal Ford klare å produsere hele 150.000 F-150 Lightning i året, og det skal etter planen skje fra høsten.
Ford sier at utgaven kalt XLT står for over halvparten av bestillingen, og at Lightning Pro-utgaver nå er tilgjengelig i begrenset antall.
‒ Vi har lært mye av våre første helelektriske truck noensinne, inkludert en preferanse for teknologi og visuell differensiering, sier Marin Gjaja, kundesjef, Model e.
‒ Vi fortsetter å foredle F-150 Lightning-serien for å gjøre hoppet over til en elbil til et enkelt valg for kundene.
Her i Norge er vi som Ford kalte oss da de slapp nyheten om at F-150 Lightning går globalt, «elbilens hovedstad», og før vi ser på bilder av Ford F-150 Lightning kan vi avslutte med et sitat fra administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
‒ Siden den ble avduket i USA har vi hatt en helt enorm interesse for denne 5-seters helelektriske pickupen i Norge, og i løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken!
Så vi får håpe at Ford USA er villig til å «donere» mange F-150 Lightning til Norge, for nå er vi for alvor inne i varmen.
Les også: