G-klasse er en seig jækel. Etter at den kom i 1979 har den rullet trofast av gårde, og forsert det som er av hindringer. Og det inkluderer også en ganske så vanskelig en, nemlig stadig strengere utslippsregler her i Europa.
For nå tar terreng-ikonet steget over i den elektriske tiden, så ja, det er klart for en helelektrisk utgave av den luksuriøse og kapable terrengvognen.
Fordelen å komme litt etter andre elbiler, slik som EQA, EQB, EQC, EQE og EQS, er at G-klassen kan høste erfaringer fra disse. Dermed byr G 580 som elbilutgaven heter til tross for sin lite aerodynamiske form på ganske mange elektriske kilometere.
WLTP-rekkevidden for G 580 lyder på 468 kilometer, og den har selvsagt et batteri i bånn som er godt beskyttet mot både vann og skitt.
Når den først må lades går også dette greit unna, for her er maks ladeeffekt på 200 kW. Mercedes opplyser 10-80 prosent til rundt 32 minutter, mens hjemmelading støtter 11 kW.
G 580 drar altså nytte av de første elbilene som det tyske merket kom med, men også gjennom 45 år med erfaring med å bygge denne terrengbilen. Og Mercedes sier at på noen områder overgår den elektriske utgaven de konvensjonelle modellene med forbrenningsmotor.
Da kanskje spesielt grunnet en velprøvd rammekonstruksjon som på elbilutgaven er ytterligere forsterket, og i tillegg til uavhengig forhjulsoppheng og en stiv bakaksel som har blitt komplett ombygget.
Elmotorene er også festet til rammekonstruksjonen.
Resultatet er en terrengkonge som bør klare de fleste jobbene, Sjekk dette:
- Opptil 100 prosent klatreevne på egnede underlag
- Bakkeklaring mellom akslene på minst 250 mm
- Maksimal vadedybde på 850 mm i vann og gjørme
- Stabil kjøring i sidehellinger på opptil 35 grader
- Inn- og utkjøringsvinkler på 32 grader og 30,7 grader
- Brytevinkel på 20,3 grader
Elbilutgaven har selvsagt alt det G-folket forventer av en slik bil, og litt til. Det er nemlig noen eksklusive ting som G-Turn, G-Steering og G-Roar.
G-Turn er noen ganske oppsiktsvekkende, for her er det mulig å snu nærmest på stedet, og G 580 presterer ifølge stjernemerket opptil to komplette snuoperasjoner i ønsket retning på løse underlag. Spektakulært, og ikke minst smart om du befinner deg i terrenget.
G-Steering reduserer også snusirkelen betraktelig både under terrengkjøring og på løst underlag, og her kontrolleres momentet individuelt på hvert hjul og bilen snur rundt det innerste bakhjulet. Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og skal gi et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.
G-Roar går som vi skjønner på lyden, og her er brølet inspirert av V8-lyden fra de sterkeste i familien.
Lyden, en dyp og rik bass, skal skille seg markant ut fra andre elektriske modeller fra Mercedes, og du skal raskt kunne fastslå at dette er en elektrisk G-klasse du hører.
Her er mer teknisk data rundt den aller første elbilutgaven av G-klasse:
Som det hør og bør er det også en spesialutgave som først brøyter seg vei, en G 580 Edition One tilgjengelig i en begrenset periode.
Utvendig er denne utgaven utstyrt med blant annet AMG eksteriør, nattpakke, sorte 20-tommers AMG-felger, soltak og Keyless-Go, forklarer Mercedes.
På innsiden kommer den med noe som er kalt Superior Line, og her er det Burmester surround sound system, komfortpakke, elektriske seter med massasje, Energizing-pakke og mye mer.
I tillegg kommer Edition One med ting som blant annet en blå stripe i den utvendige beskyttelseslisten, blå bremsekalipere, Edition One-logoer, interiørdetaljer med blå sømmer og karbonlistverk med blå detaljer.
Mercedes G 580 nærmer seg altså veldig, og den norske importøren har åpnet for bestillinger. De første bilene som blir Edition One-utgaven er forventet inn til landet i løpet av 3. kvartal, så litt over sommeren.
Det betyr at prisene er klare både for den vanlige og den litt mer spesielle 1. utgaven. Her er de før leveringskostander:
- Mercedes G 580: 1.733.000 kroner
- Mercedes G 580 Edition One: 2.336.000 kroner
Her er flere bilder av bilen som offisielt heter Mercedes-Benz G 580, den første elbilutgaven av den 45 år gamle terrengkongen:
Les også: