- Annonse -
HjemIkoner og legenderEn vill historie om verdens første minivan

En vill historie om verdens første minivan

Et møte som var en medvirkende årsak til at krigen tok slutt, aper, en av verdens smarteste mennesker, vakkert design og en ivrig journalist. For en historie verdens første minivan kan by på.

Som de fleste vet startet den moderne bilhistorien på andre halvdel av 1800-tallet med stadig nye motor-oppfinnelser, og de fleste er enig om at den konkret startet da tyske Karl Benz tok patent på «Motorwagen» i 1886.

- Annonse -

Den som førte bilen ut til de store massene var Henry Ford, som introduserte T-Forden i 1908. Med den kom samlebåndproduksjonen, noe som førte til at den ble så billig at mange hadde råd til disse nye «stål-hestene». Masseproduksjonen var dermed et faktum.

Smarte folk bygde raskt bilene om til stasjonsvogner, men den første ferdigproduserte stasjonsvognen kom ikke før i 1923.

Neste trinn er altså minivaner, og den første slike kom i 1936.

En skikkelig smart fyr ble født i Massachusetts i 1895, nemlig Buckminster Fuller. Denne karen vokste opp til å bli en arkitekt, designer, forfatter og oppfinner ‒ for å nevne noe.

- Annonse -

Han var faktisk så smart at da Mensa, denne IQ-klubben hvor de aller smarteste her på kloden er medlemmer, skulle velge sin andre president i 1974, ja, så falt valget på Fuller.

Under den store amerikanske depresjonen på 1930-tallet designet Fuller like godt et framtidsrettet kjøretøy, eller faktisk tre konsepter, som skulle frakte folk både på land, vann og i luften. Disse fant veien til verdensutstillingen i Chicago i 1933/1934, og var kalt Dymaxion.

De skapte selvsagt furore.

Journalist og fly- og bilingeniør William Bushnell Stout var en som ble dypt imponert, og ble faktisk så inspirert at han bestemte seg for å lage biler med de prinsippene Dymaxion var bygd på.

- Annonse -

Altså biler som kunne frakte litt flere personer enn det som var vanlig, de som vi i dag kjenner som minivaner.

Uheldigvis for Stout tok det så uendelig lang tid å lage disse mesterverkene, og prislappen økte i takt med antall timer på verkstedet.

Så da de endelig kom ut for salg var prisen helt oppe i 5.000 dollar, som i dagens verdi betyr rundt 1 million kroner.

Det gikk som det måtte, og Stout klarte kun å lage ni Stout Scarab før kroken var på døra.

De er altså ufattelig sjeldne, men heldigvis eksisterer det fortsatt noen eksemplarer av disse vakre og historiske juvelene.

Dette er en av dem:

Denne bilen finner veien til Concours of Elegance i England, som arrangeres på det tidligere kongelige palasset Hampton Court Palace sørvest for London i september.

Og denne eksakte modellen kan by på litt av en historie.

For det er sagt at den var på plass da general Dwight D. Eisenhower og Charles de Gaulle gjennomførte et møte under 2. verdenskrig. Møtet førte til et vennskap mellom de to offiserene, og var en faktor som bidro til at Frankrike til slutt ble frigjort.

Om vi strekker det skikkelig langt, kan vi faktisk si at bilen var med på å vinne krigen.

På 1950-tallet ble bilen brukt av en sirkuseier, som kjørte rundt med aper i bilen mens de turnerte kontinentet.

Deretter ble den solgt til en fransk industridesigner, som plasserte bilen på et museum i Reims.

Dagens eiere fikk bilen restaurert i 2001, og har holdt den i perfekt stand siden det.

Og nå finner den altså veien til Concours of Elegance.

Dit kommer en drøss med sjeldne perler, blant annet biler fra Ferrari, Bugatti, Rolls-Royce og Maserati, men ingen kan matche historien til Stout Scarab.

En bil de aller færreste får muligheten til å se.

Men det gjør vi nå.

For her er flere bilder av den fantastiske bilen, og verden aller første minivan.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her