En vill historie om verdens første minivan

Etmøte som var en medvirkende årsak til at krigen tok slutt, aper, en av verdenssmarteste mennesker, vakkert design og en ivrig journalist. For en historieverdens første minivan kan by på.


Som de fleste vet startet den moderne bilhistorien på andre halvdel
av 1800-tallet med stadig nye motor-oppfinnelser, og de fleste er enig om at
den konkret startet da tyske Karl Benz tok patent på «Motorwagen» i 1886.

Den som førte bilen ut til de store massene var Henry Ford,
som introduserte T-Forden i 1908. Med den kom samlebåndproduksjonen, noe som førte
til at den ble så billig at mange hadde råd til disse nye «stål-hestene». Masseproduksjonen
var dermed et faktum.

Smarte folk bygde raskt bilene om til stasjonsvogner, men
den første ferdigproduserte stasjonsvognen kom ikke før i 1923.

Neste trinn er altså minivaner, og den første slike kom i
1936.

En skikkelig smart fyr ble født i Massachusetts i 1895,
nemlig Buckminster Fuller. Denne karen vokste opp til å bli en arkitekt, designer,
forfatter og oppfinner ‒ for å nevne noe.

Han var faktisk så smart at da Mensa, denne IQ-klubben hvor
de aller smarteste her på kloden er medlemmer, skulle velge sin andre president
i 1974, ja, så falt valget på Fuller.

Under den store amerikanske depresjonen på 1930-tallet
designet Fuller like godt et framtidsrettet kjøretøy, eller faktisk tre konsepter,
som skulle frakte folk både på land, vann og i luften. Disse fant veien til
verdensutstillingen i Chicago i 1933/1934, og var kalt Dymaxion.

De skapte selvsagt furore.

Journalist og fly- og bilingeniør William Bushnell Stout var
en som ble dypt imponert, og ble faktisk så inspirert at han bestemte seg for å
lage biler med de prinsippene Dymaxion var bygd på.

Altså biler som kunne frakte litt flere personer enn det som
var vanlig, de som vi i dag kjenner som minivaner.

Uheldigvis for Stout tok det så uendelig lang tid å lage disse
mesterverkene, og prislappen økte i takt med antall timer på verkstedet.

Så da de endelig kom ut for salg var prisen helt oppe i
5.000 dollar, som i dagens verdi betyr rundt 1 million kroner.

Det gikk som det måtte, og Stout klarte kun å lage ni Stout
Scarab før kroken var på døra.

De er altså ufattelig sjeldne, men heldigvis eksisterer det
fortsatt noen eksemplarer av disse vakre og historiske juvelene.

Dette er en av dem:

Denne bilen finner veien til Concours of Elegance i England,
som arrangeres på det tidligere kongelige palasset Hampton Court Palace sørvest
for London i september.

Og denne eksakte modellen kan by på litt av en historie.

For det er sagt at den var på plass da general Dwight D. Eisenhower
og Charles de Gaulle gjennomførte et møte under 2. verdenskrig. Møtet førte til
et vennskap mellom de to offiserene, og var en faktor som bidro til at Frankrike
til slutt ble frigjort.

Om vi strekker det skikkelig langt, kan vi faktisk si at bilen
var med på å vinne krigen.

På 1950-tallet ble bilen brukt av en sirkuseier, som kjørte
rundt med aper i bilen mens de turnerte kontinentet.

Deretter ble den solgt til en fransk industridesigner, som
plasserte bilen på et museum i Reims.

Dagens eiere fikk bilen restaurert i 2001, og har holdt den
i perfekt stand siden det.

Og nå finner den altså veien til Concours of Elegance.

Dit kommer en drøss med sjeldne perler, blant annet biler fra
Ferrari, Bugatti, Rolls-Royce og Maserati, men ingen kan matche historien til Stout
Scarab.

En bil de aller færreste får muligheten til å se.

Men det gjør vi nå.

For her er flere bilder av den fantastiske bilen, og verden aller
første minivan.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Ikoner