«Det tar tid å bli tidløs.»
Det høres kanskje ut som ordene til en eller annen gresk filosof, og det er jo mulig at en slik har sagt noe slikt også. Men akkurat nå kommer sitatet fra Lamborghini, og er myntet på en ny og «perfekt» finale for den sagnomsuste modellen Aventador.
-->
Og siden vi allerede er i gang med å sitere Lamborghini, kan vi jo like gjerne gi ordet til sjefen sjøl, Stephan Winkelmann.
‒ Aventador LP 780-4 betegner den endelige, reneste, tidløse, naturlig aspirerte produksjons-V12 Lamborghini, sier presidenten i Automobili Lamborghini.
‒ Det gir den essensielle 12-sylindrede opplevelsen når det gjelder uforlignelig design, tekniske løsninger og den mest følelsesladede kjøreopplevelsen, og er den definitive Aventador som avslutter en ekstraordinær æra.
‒ Det er den siste i sitt slag: Den leverer maksimal kraft og avgjørende ytelse som forventes fra Lamborghinis nåværende V12-motor, kombinert med vårt uforlignelige flaggskips design-DNA.
‒ Aventador var dømt til å bli en klassiker fra lanseringen, og Aventador LP 780-4 er det vakreste uttrykket for et tidløs design og tekniske løsninger i sin endelige utgave: Ultimae.
Ok, det var mye sitering, så da er det kanskje på tide å se hva det betyr konkret.
Nemlig dette:
Den ultimate Aventador vil komme som både coupé og roadster, og den avslutter V12-æra med stil. Her leverer nemlig den 6.5-liters motoren hele 780 hk ‒ 40 mer enn Aventador S og 10 hk mer enn den ville SVJ-utgaven. Ja, den som satte ny banerekord rundt Nürburgrings Nordschleife i 2018.
Og det er mer.
For Lambo har sendt Aventador på en slankekur også, og med en matchvekt på 1.550 kilo er den blant annet 25 kilo lettere enn S-versjonen. Vekt-til-kraft-ratioen er det samme som SVJ, altså 1,98 kg/hk.
Så hva resulterer dette i?
Jo, om vi også legger til et dreiemoment på 720 Nm går 0-100 km/t unna på heseblesende 2,8 sekunder, mens toppfarten lyder 355 km/t.
Og Aventador Ultimae kan bremse også. Fra 100 km/t til helt stille trenger den kun 30 meter, noe som er særdeles bra.
Italienerne har selvsagt spikket på og forbedret det meste med bilen, så den bør runde den 20,8 kilometer lange Nordsløyfa enda raskere enn det rekordbilen SVJ klarte for tre år siden.
Siden dette er en spesialutgave av en spesiell bilmodell, så nøyer Lamborghini som med et begrenset antall biler. Mer bestemt 350 coupéutgaver og 250 toppløse roadster-utgaver, og ettersom dette blir de siste utgavene av en modell som tok opp arven etter superbiler som Countach, Diablo og Murciélago bør det heller ikke være noen problem å få solgt de 600 bilene.
Og siden vi gjorde oss kjapt ferdig med sitatene, gjenstår det bare en ting.
Så her har du bildene av Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae, resultatet av 10 års utvikling. For det tar som kjent tid for å bli tidsløs:
Les også: