En (mer) miljøvennlig Flying Spur

Det tidligere miljøuvennlige luksusmerket Bentley har fått ny låt i eksospipa, og nå blir også den digre luksusvogna Flying Spur snillere med sine utslipp. Og den kommer til Norge.


En ting er nå sikkert, de britiske luksusmerkene har brydd seg mer om digre V12-motorer enn miljøet, men nå er ikke Bentley og Rolls-Royce alene om det. Og i likhet med «vanlige» merker tar de nå ansvar.

Bentley har like godt gått til det skritt og erklært at de skal bli et elbilmerke. Jepp, merket kjent for sine V8 og V12 skal lage biler med null lokale utslipp.

Det ærverdige britiske merket har allerede begynt på grønnvaskingen, og fått balanse i karbonregnskapet til det 80 år gamle hovedkvarteret. Her resirkulerer de blant annet vannet, har plantet trær i lokalområdet og satt opp ikke færre enn 30.000 solcellepaneler.

Planen for bilene er ganske enkel; hybrider, ladbare hybrider og selvsagt rene elbiler. Ifølge Beyond 100, ja, Bentley har rundet 100 år, skal de i 2030 kun produsere rene elbiler.

Og i motsetning til for eksempel politikere som fort kan si det ene og gjøre det motsatte, nytter det ikke å fuske for bilprodusentene. Vi har nemlig fysiske bevis i form av nye biler.

Nå har ikke Bentley noen planer om å si det ene og gjøre det andre, og de har allerede kommet med sine første hybrider.

Bestselgeren til britene er SUV-modellen Bentayga, og denne er også mulig å kjøre i ren elektrisk modus. SUV-modellen på 5,13 meter er nemlig mulig å få som Hybrid, og i denne sitter det et 17,3 kWh stort batteri som også åpner for noen mil på elektrisk kraft. Ifølge Bentley er den elektriske rekkevidden 50 kilometer, men denne er oppgitt i den urealistisk og gamle målestandarden NEDC.

Denne får nå selskap av en sedan, favorittypen til direktørene som liker store bakseter.

Etter at Bentley ga opp den aller største sedanen i familien, Mulsanne, er det nå Flying Spur som er sjef i familien med sine drøye 5,3 meter i lengden.

Og flaggskipet trappet allerede i fjør høst ned da Bentley kunne presentere en versjon med V8-motor, og resultatet er ikke kun mindre utslipp. Den er også 100 kilo lettere, og med 550 hk og 770 Nm under panseret gjorde det sitt til at denne utgaven klarer 0-100 km/t på 4,1 sekunder. Ganske så imponerende.

Og nå blir modellen som kom i 3. generasjon i 2019 enda snillere mot lokalmiljøet, for nå kommer utgaven som kombinerer en V6 med en elmotor og et 14,1 kWh stort batteri.

Bilen med «Hybrid» på grillen er nesten like imponerende som V8-utgaven når det kommer til krefter, for her har de altså kombinert to motorer.

V6-utgaven er på 2.9 liter og huser 416 hk og et dreiemoment på 550 Nm opp til 5.650 r/min, og er designet omtrent som V8-motoren. Men den er langt mer effektiv, og kan levere over 150 hk per liter, til og med mer enn Flying Spur V8.

E-motoren er plassert mellom motoren og girkassen bidrar på sin side med 136 hk og 400 Nm, og dermed spretter den totale systemeffekten opp til 544 hk og 750 Nm ‒ ganske så likt som V8-versjonen.

Det ser man også på ytelsene. 0-100 km/t går kun ett tiendedel saktere, mens toppfarten er mer enn god nok ‒ 285 km/t.

Bentley hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og gjør selvsagt ting skikkelig de også. Så Flying Spur Hybrid kommer også med tre nye kjøremoduser for hybriden, EV Drive, Hybrid Mode og Hold Mode.

Disse er ganske selvforklarende, og i EV kjører den som en ren elbil, Hybrid betyr at den selv prøver å maksimalisere effekten av å mikse elmotor og V8 blant annet gjennom navigasjonen, mens Hold rett og slett sparer strømmen lagret på det 14,1 kWh store batteriet.

Og Bentley surrer heller ikke lenger med den gamle NEDC-standarden, og opplyser nå oppgitt elektrisk rekkevidde via WLTP-målemetoden. Og den opplyses til 40 kilometer på ren elektrisk kraft, noe som jo er ganske godkjent for denne store bilen.

Men det er et stort problem.

Volkswagen-gruppen og Bentley sier nemlig at Flying Spur foreløpig ikke skal selges i EU og andre land som kjører strenge utslippskrav, og det betyr også Norge.

Men det er også en god nyhet.

Bentley Oslo sier nemlig at dette ikke er helt riktig, for de får de første Flying Spur Hybrid-eksemplarene inn i Norge i desember. Norske priser vil foreligge i 3. kvartal.

I mellomtiden kan du jo sjekke ut bilder av Bentley Flying Spur som viser vei mot en ny og elektrifisert tidsalder.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter