Vi har testet Citroën ë-C4 i sørlandsk vintervær. (Fotos: Nybiltester)
En uke med Citroën ë-C4
Med ë-C4 har Citroën klart å få en relativt liten bil til å se stor ut. Et genialt designtrekk, men er den noe god og er den egentlig så liten? Hvordan klarer den seg på vinteren?
Dette har vi testet grundig, både på motorvei og landevei. Vi benyttet oss også av muligheten til å ta en kjapp kikk på DS 3 Crossback E-Tense.
Citroën ë-C4 er ikke ny på markedet, men den har likevel gått under radaren til ganske mange. Mange kjenner nok til Peugeot e-2008, Opel Mokka-e eller design-perlen DS 3 Crossback E-Tense.
-->
Citroën ë-C4 bygger på samme plattform som alle disse bilene, og Citroën har virkelig klart å videreføre sin velkjente komfort over til ë-C4.
Elbilen kommer kun med forhjulsdrift og med en elmotor som yter 136 hestekrefter. Batteriet er på 50 kWh og dette skal gi den en WLTP-rekkevidde på inntil 357 kilometer. Siden lansering så har bilen fått oppgradert ladekurven sin, og kan nå lade med en maks hastighet på 100 kW.
På taket kan du ha 80 kilo, men bilen er dessverre ikke typegodkjent for å trekke tilhenger.
Uken vi har hatt med ë-C4 har bydd på skikkelig sørlandsvinter med snø og regn om hverandre, slik at vi har fått testet bilen på alle mulige underlag.
At bilen kun har forhjulsdrift er ikke noe man merker noe særlig til under daglig bruk, men dette er kanskje ikke bilen for deg dersom du har veldig bratte bakker opp til hytta.
Bakkeklaringen er på hyggelige 15,6 centimeter, og bidrar til at man har følelsen av å sitte høyt over veien.
Testbilen denne uken har øverste utstyrsnivå – kalt «Shine» – og er utstyrt med Nokian Hakkapeliitta R3 SUV i dimensjon 215/55-18. Svært gode dekk som bidrar til godt grep. Felgene ser lekre ut, og følger med uansett hvordan utstyrsnivå man velger.
Testbilen koster når vi tester den 374.000 kroner, men siden det nå har blitt nytt år så må man medregne vektavgift som vil utgjøre drøye 14 000 kroner for denne utgaven. Moms slipper man her da bilen havner under grensen for dette.
Som nevnt har testbilen øverste utstyrsnivå, og her får man utstyr så det holder! Her finner vi blant annet adaptiv cruisekontroll, head-up-display, oppvarmet ratt, varmetråder i frontruten, ryggekamera og mye mer. Med andre ord så får du virkelig mye for pengene.
Vi tok med Citroën ë-C4 på vår landeveistest som går fra Grimstad opp til Froland, videre over til Evje før den går nedover mot Sørlandsparken og gamle E-18 tilbake til startpunktet i Grimstad. Turen er på 205 kilometer, og været denne dagen var det vi på godt sørlandsk kaller guffent.
Temperaturen lå mellom +1 til +3 grader. Det plaskregnet stort sett hele veien opp til Evje, derifra ble det opphold selv om veibanen fremdeles var våt.
Fra Froland og over til Evje var det isete og sporete i veibanen, dette kombinert med masse overvann gjorde at forholdene denne dagen sjelden eller aldri er verre – ihvertfall med tanke på forbruk.
Beregnet rekkevidde denne dagen ble på respektable 270 kilometer, noe som må sies å være helt innafor gitt forholdene denne dagen. Bilen var ikke forvarmet før avgang.
Senere samme dag tok vi med Citroën ë-C4 på vår 50/50-test som igjen går fra Grimstad, denne gang til Ikea sørlandet på gamle E-18 før vi tar motorveien tilbake til startpunktet i Grimstad. Været var blitt bedre, selv om det fremdeles var noe vått i veibanen.
Temperatur på 2-3 plussgrader. Turen er på drøye 7 mil, og beregnet rekkevidde havnet på 284 kilometer.
Noen vil kanskje stusse litt på at vi fikk høyere beregnet rekkevidde på 50/50-testen, en test som har vesentlig høyere hastighet i og med at vi kjører i 100 km/t på motorveien, men dette kan nok enkelt forklares med de veiforholdene vi hadde på landeveistesten vår, samt at bilen allerede hadde god driftstemperatur etter å nettopp ha gjennomført en landeveistest.
På grunn av relativt dårlig vær denne uken, så fikk vi ikke gjennomført en skikkelig test på motorvei, men vi fikk til en liten prøve på E18 mellom Tvedestrand og Arendal, kjørte i begge retninger for å eliminere effekten av vind, og ved å følge fartsgrensen på 110 km/t så fikk vi en beregnet rekkevidde på 211 kilometer, noe som jo ikke er altfor langt, men som kanskje holder for de aller fleste.
Det var våt veibane og +2 grader hele veien.
På vår ladetest som består i å lade biler fra 10-80 prosent brukte Citroën ë-C4 34 minutter, noe som må sies å være akseptabelt.
Vi så aldri noen høyere fart enn 86 kW, og da vi plugget fra laderen viste hastigheten kun 17 kW, noe som betyr at å lade over 80 prosent på en hurtiglader ikke vil ha noe for seg.
Dette har vi testet flere ganger med denne bilen, slik at vi med trygghet kan konkludere med at det ikke var noe feil med laderen.
Vi hadde kjørt i rundt 3 timer da vi ladet bilen, samt navigert til hurtigladeren vi stod ved, så vi regner med at batteriet hadde optimal temperatur.
Vi forsøkte oss også på en ladetest med kaldt batteri, og denne gangen brukte vi 44 minutter fra 10-80 prosent, så det å ha kjørt en stund før man hurtiglader vil absolutt lønne seg.
Vi tok oss tid til å kikke litt på DS 3 Crossback E-Tense slik at vi kunne sammenligne litt. Denne bilen lånte vi ett par timer av Mobile Sørlandsparken.
Mer om dette i videoen som kommer litt lengre ned i saken.
Førermiljøet i Citroën ë-C4 er svært så behagelig. Her finner man ett ergonomisk oppsett som det er lett å trives i. Det ser kanskje ikke like futuristisk ut som i andre elbiler, men det klassiske fungerer like godt som det mer moderne.
Materialkvaliteten er gjennomgående svært så hyggelig i denne bilen – hardplasten er kun å finne på punkter man vanligvis ikke berører.
Godt oppvarmet ratt hvor man kontrollerer alt med cruisekontroll på venstre side og musikk/telefon på høyre side.
Forsetene er etter min mening veldig behagelige. Her har man kun manuelle innstillinger, det finnes dog en tilleggspakke med elektrisk førersete og helskinn dersom man skulle ønske det. I denne pakken er også korsryggmassasje inkludert for føreren.
Seteputen kan ikke forlenges, så de med lange bein vil kanskje savne dette. Rattet justeres i alle retninger, sånn at det å finne en god sitteposisjon er ganske enkelt.
Under infotainment skjermen i bilen finner man manuelle innstillinger for klimaanlegget. Selve temperaturen ser man på skjermen, og noen menyvalg er også på skjermen, mens noe altså er her nede.
Litt knotete ‒ helt til du blir vant til det. Her ser vi også at man har tilgang til 1x USB-C, 1x USB og et vanlig 12V-uttak.
Bilen er utstyrt med Android Auto/Apple CarPlay, men kun om du kobler deg opp via USB-C inngangen.
Om ikke interiøret er så moderne så vil jeg jo si at girskifteren er noe utradisjonell. Fungerer greit, dra spaken til det giret du ønsker. Kjører du kun i «D» så er det relativt lav regenerativ bremsing, så jeg foretrekker helt klart å bruke «B»-modus.
Man finner også 3 forskjellige kjøremoduser i bilen, Sport – Normal – Eco.
En sentral forskjell på de tre kjøremodusene er antall hk som er tilgjengelig ‒ Sport: 136 hk, Normal 109 hk og Eco 82 hk.
Merket også at vinduene dugget veldig fort igjen dersom jeg kjørte i Eco-modus, noe som tyder på redusert effekt til klimaanlegget.
Android Auto som her er koblet til, dekker ikke hele skjermen, men det som er holder i massevis.
Selve menysystemet i bilen har jeg en noe delt mening om. Det er store og ganske selvforklarende menyer som er enkle å lese, så det får et klart pluss. Trøblet begynner når man skal begynne å stille inn ting, og fort finner ut at det er undermenyer som ikke alltid finnes i hovedmenyen. Det gjør at det til tider er veldig frustrerende å bruke systemet.
Alt blir lett når man blir vant med det, men jeg brukte litt for lang tid til å bli vant med dette systemet. Du vil se litt mer detaljer om akkurat dette i videoen litt lengre ned i saken.
Over hanskerommet har man en liten skuff, og over der igjen så finner man en nettbrettholder. Skuffen og nettbrettholderen er inkludert i de to øverste utstyrsnivåene.
Her kan man sitte og jobbe eller se en film mens bilen lader eller du står i kø. Meget kjekt. Ville dog av sikkerhetsmessige grunner anbefale å ikke ha nettbrettet her når man kjører.
Hanskerommet må sies å være digert. Det er utrolig dypt, begynte nesten å lure på om det var mulig å komme til frontlykten herifra. Veldig god stuplass dersom behovet skulle oppstå.
For å se litt mer detaljert om bilens førermiljø og hvordan bilen ellers oppleves på veien anbefaler jeg deg å ta en titt på videoklippet over her.
Vi tar også med en aldri så liten snutt av DS 3 Crossback E-Tense, som jo er stort sett samme bil, med et annet design utenpå og inni.
Baksetene i bilen er gode, men er nok fort beregnet til 2, ihverfall dersom man skal kjøre langt.
Siden bilen ikke er bygget på en egen elbil-plattform, så har den ikke flatt gulv, noe som gjør at personen i midten fort må slåss om beinplassen med personene på siden. Isofix finner du på yttersetene.
Jeg med mine 178 centimeter har god plass til knærne når jeg sitter bak, her er førerstolen stilt inn på meg selv. Bedre plass bak her enn i DS 3 Crossback E-Tense som vi så litt på i videoen over.
Benken bak er noe kort, slik at jeg ville nok fort opplevd å bli litt sliten i beina dersom jeg skulle sitte her bak lenge.
Jeg har heller ikke mulighet til å skyve beina så langt under stolen foran, så selv om plassen til knærne er god så sitter jeg ikke så altfor komfortabelt bak her.
Men når det er sagt, Citroën ë-C4 er den bilen av disse Stellantis-bilene som vi nevnte over som har best bakseteplass, slik at dette er noe man må teste selv for å finne ut om man ønsker den ekstra plassen i baksetet fremfor noen ekstra liter i bagasjerommet.
Hodeplassen bak holder for meg, men du skal ikke være særlig mye lengre enn det jeg er for at håret skal ta borti.
Bilen er utstyrt med soltak, som bidrar til at det blir veldig lyst og hyggelig i kupeen. Soltaket bidrar også til en bedre romfølelse og til at baksetepassasjerene har en triveligere tur.
Taket har en manuell gardin som man kan dra for dersom man ønsker det – eller det kan åpnes opp ‒ deilig på varme dager.
Dersom man kun er to bak, så har man tilgang til et armlene med to koppholdere. Disse er hverken dype eller særlig beregnet for vanlige drikkeflasker, så disse vil nok fort falle ut ved en litt hard nedbremsing.
Du har ikke mulighet for å styre temperaturen bak, kun hvor luften skal styres. Her har man også tilgang til 1x USB-C og 1 USB.
Skiluke er på plass, noe som er veldig praktisk når man skal på tur – forutsetter jo da at man ikke er 5 i bilen.
Bagasjerommet rommer 380 liter, dersom gulvet er i nederste posisjon. Bagasjeromsgulvet kan legges i 2 posisjoner, på bildet over ser vi det i øvre posisjon, og man har da plass til ladekabler og diverse under selve gulvplaten.
Det er ingen frunk på denne bilen, slik at ladekablene må oppbevares bak.
Her ser vi gulvet i nedre posisjon og ser at vi fort får noen ekstra liter med plass, men da på bekostning av rommet under. Vi kan også se at det er gode sidelommer som man eventuelt kan oppbevare ladekablene i.
Bilen har etter min mening veldig lekre baklykter, designet bak er generelt veldig lekkert og får bilen til å se veldig moderne ut.
Ute på veien så oppleves Citroën ë-C4 som svært behagelig. Bilen er utstyrt med Citroëns patenterte «progressive hydraulic cushions», direkte oversatt til hydrauliske puter.
Dette må være det nærmeste man kommer luftfjæring uten å være det, for det oppleves så utrolig mykt og behagelig. Bilen flyter over det som er av ujevnheter, og jeg ble virkelig imponert over det enorme kvalitetsinntrykket dette understellet gav meg.
Sammen med super lydisolering, er denne bilen virkelig en drøm på langtur. Jeg er rett og slett veldig imponert!
Bilen har et head-up-display som viser deg den informasjonen du trenger. Her får man også opp navigasjonsinformasjon dersom man har navigert til et mål med bilens navigasjon, ikke ved bruk av Android Auto eller Apple Carplay.
Head-up-displayet er av typen som har en glassplate/plastplate som popper opp, hvor informasjonen speiles opp på glassplaten – fungerer godt og er en hyggelig detalj i en bil i denne prisklassen.
Dersom du ønsker, kan displayet senkes ned i dashbordet og ut av syne.
En ting vi merket oss, men som ikke bare gjelder denne bilen, er at frontlyktene blir veldig fort dekket av skitt og smuss, og i dette tilfellet snø.
Dette bidrar til at lysene blir svært redusert til tider, og på vei hjem fra Lørenskog måtte jeg stoppe for å fjerne snø fra lyktene da jeg nesten ikke hadde noe lys fremover i det hele tatt.
Som kjent så har de færreste nye biler med LED-lys lyktespylere, og det er ikke særlig heldig for oss som bor her i nord. Bilen er utstyrt med full LED, men det er ikke noe Matrix-funksjoner her, kun auto av/på.
Vi fant også ut at radaren ikke har noe varmeelement i seg, så dersom føret er som det var stort sett hele den uken vi hadde bilen, så må man stoppe ofte dersom man ønsker å bruke den adaptive cruisekontrollen.
Ved flere anledninger opplevde vi å få en del dugg på vinduene, Dette ville kanskje vært naturlig dersom vi kjørte i Eco-modus hvor klimaanleggene som kjent har litt lavere effekt, men dette skjedde alltid i Normal-modus.
Litt irriterende å måtte skru på full viftehastighet ved jevne mellomrom, dette er noe bilen skulle ha fikset selv. Det skal sies at det var skiftende vær og mye overganger fra kaldt/mildt, slik at forholdene denne uken var helt klart krevende for klimaanlegget.
På grunn av designet på bilen og mangel av visker for bakruten, så blir sikten fort redusert på våte veier. Siden glasset under spoileren bak er tilnærmet vertikalt så legger smuss og skitt seg veldig fort her, slik at det er egentlig bare glasset over spoileren som gir deg sikt bak.
Kult design, men det har helt klart en ulempe.
De andre bilene i denne gruppen har valgt ett annet design på bakenden og har dermed også vindusvisker bak.
Dette er helt klart en bil som har gjort inntrykk på oss, med imponerende kjørekomfort og lydisolering.
Du kommer kanskje ikke lengst, men for prisen så får man vanvittig mye bil for pengene her.
Les flere tester hos Nybiltester