En titt inn i framtidens Porsche-biler

Med Taycan har Porsche tatt det elektriske steget inn i framtiden, og nå viser de også litt hva framtidige Porsche-eiere kan forvente seg av innsiden.


Få hadde nok sett for seg Porsche som et elbilmerke bare for få år siden, men slik kan det altså bli for sportsbilmerket som blant annet skal komme med en helelektrisk utgave av populære Macan i 2023.

Men uavhengig av drivverk må framtidige modeller henge med i den teknologiske utviklingen som bilindustrien nå er inne i, og ikke minst satsingen på stadig mer selvkjørende biler. Ja, som til slutt skal gi oss biler som ikke trenger fysiske personer i førersetet. De trenger ikke en gang et ratt.

-->
Slike biler blir som rullende lounger å regne, og åpner dermed for radikale endringer på innsiden. Vi kan altså bare glemme den tradisjonelle konfigurasjonen med to seter foran og enten en seterad eller to seter bak.

Porsche kaller de nye kupéprosjektene for «Inner Life», og har selvsagt allerede nå begynte å leke med hvordan slike skal se ut.

Tyskerne sier at designerne nå krysser grenser, og prøver å mikse det tradisjonelle og originale med noe helt nytt.

‒ Tidligere skrev vi destinasjonen inn i navigasjonssystemet før en reise. I dag forbereder vi ruten på smarttelefonene våre mens vi sitter på sofaen, og sender den deretter til bilen.

Ivo van Hulten, direktør for brukeropplevelsesdesign (UX), har for lengst sett slike muligheter. På Weissach Development Center står UX for alt du kan oppleve i og med en Porsche. Det handler om et ønske om bekvemmelighet, fleksibilitet og aktualitet ‒ alt blandet sammen til noe man kan oppleve i et merke som Porsche.

Sammen med sjefdesigner Michael Mauer og interiør-sjefdesigner Markus Auerbach ekspermiterer de med framtidens kupeer.

Her er ikke fokus rettet mot kjente former, men på funksjoner som kan være av interesse i framtiden. De spør seg selv hva en Porsche kan være ‒ og hva den ikke kan være. Ifølge Porsche gir denne prosessen svar på spørsmål som ingen har stilt før.

Og de gjør det skikkelig.

Designerne hos Style Porsche i Weissach prøver å reise langt inn i mobilitetens framtid, og kommer opp med visjoner ikke bare for morgendagen, men faktisk overmorgen.

Et eksempel på utslagene dette gir er en bil som nok er tung å svelge for flere Porsche-entusiaster, for de har rett og slett laget en minibuss. Jepp, og det kan vi altså takke framtidens interiør for.

Her går de rett inn i Volkswagens territorium, og laget en familievennlig minibuss som kan huse opptil seks personer. En slik skal hjelpe designerne til å komme opp med friske og nye ideer.

I den ferske boken Porsche Unseen viste merket 15 designstudier som aldri tidligere er vist fram. Blant dem er altså den meget spesielle Renndienst.

Dette navnet er hentet fra varebilen til Volkswagen som fungerte som en lagbil til Porsches racerbilteam på 70-tallet, og den elektriske og futuriske minibussen er altså inspirert av denne.

‒ Vi tenkte på hvordan vi fortsatt kunne overføre en gjenkjennelig Porsche-stil til en personfrakter som er så langt unna det klassiske sportsbilinteriøret. Og hvordan autonom kjøring kan utformes, sier Mauer.

Og autonome og selvkjørende biler er en annen utfordring for de som produsenter sportsbiler. For slike biler skal man selvsagt kjøre selv.

‒ Vi antar at kundene våre ikke vil gi slipp på rattet, påpeker Mauer.

Men skal man krysse nye grenser må man altså tenke nytt. For Renndienst ga dette en helt ny førerposisjon.

‒ Når jeg vil kjøre, har jeg mer cockpitfølelse enn i noen annen bil. Og når jeg ikke gjør det, kan førersetet roteres 180 grader ‒ for setet kan svinges rundt mot de andre passasjerene. Vi jobbet med å realisere disse grunnleggende ideene i omtrent et år, forklarer sjefsdesigneren.

Generelt tenker Porsche at UX er dedikert til den digitale livsstilen og viser samholdet mellom fører, passasjerer og bilen.

‒ I Taycan har vi vist hvor mye vi tenker framover, sier van Hulten.

‒ Nå så vi på en mulig neste generell innovasjon. Så vi både tenkte og jobbet innenfra og utover.

En annen ting som designerne nå må ta høyde for er smarttelefon-generasjonen.

‒ Tidligere var det nok bare med å komme med en ny bil. I dag er mange unge mennesker ikke lenger kun fascinert av estetikken, men også av mulighetene disse gir dem, sier han.

‒ Interiørets estetikk er derfor avhengig av mange flere faktorer enn bare former og materialer. Spørsmålene er: Er interiøret modulært nok til å tilpasse seg endrede omstendigheter selv noen få år etter kjøpet? Vil jeg kunne kjøre oppdateringer eksternt og døgnet rundt?

Det endelige målet for Porsches idétenkere er å smelte sammen de utvendige linjene med en funksjonell og praktisk innside.

‒ Sett utenfra er en Porsche en skulptur, et kunstverk. Interiøret gir en annen dimensjon. Biler med et utilfredsstillende interiør overlever ikke lenge, fordi det ikke kan bygges noen emosjonell forbindelse med dem, sier Auerbach.

Neste steg for Renndienst er å gi den en sjel. Inspirasjonen er en filmhelt som den eldre garden helt sikkert husker, nemlig framtidsbilen fra TV-serien Knight Rider.

‒ K.I.T.T., den snakkende bilen, fascinerte meg, sier 43 år gamle van Hulten.

‒ Den satte virkelig i gang fantasien i meg, og jeg fikk sterke følelser til bilen fordi den hadde sjel.

‒ Hva slags daglige interaksjoner planlegger vi om 30 år. Vil vi ringe bilen vår, og så kommer den rundt og henter oss?

Så de ser tilbake i historien for å finne svarene for framtiden.

Og resultatet kan bli noe slikt som du kan se av bildene under, som er noe ganske annet enn den klassiske og ganske så analoge Porsche 911. Et ikon mange vil si hadde sjel.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter