Dette er et skikkelig terrengdyr. (Fotos: Brabus)

En supersvart super(terreng)bil

Hva sier du til 800 hestekrefter ‒ i en bil som er laget for å trives i terrenget.


Mercedes-AMG G 63 4X4² er tidenes mest kapable G-klasse gjennom historien. Og nei, det er ikke noe feil at står 4X4², for den heter faktisk 4X4 Kvadrat. Hmmm.

Vel, uansett er dette et monster av en terrengbil, en firkantet terrengbil, med en V8-motor som vrir ut 585 hestekrefter og plassert på noen ganske store 22-tommers hjul.

-->
Mange har nok latt seg friste av denne, og det inkluderer utvilsomt også Brabus ‒ disse gærne tyske tunerne. De har like godt gjort bilen om til en svart superbil.

I dagens elbil-verden har vi begynt å måle kreftene etter kilowatt, og en Brabus 800 4X4² Superblack har til og med flere slike enn det den originale bilen har av hk. Superutgaven kan nemlig skilte med 588 kW gjennom en V8-motor med twinturbo. Så hva betyr det? Jo, intet mindre enn 800 metriske hestekrefter. Altså 800 hk.

For de virkelig interesserte kan vi nevne av 10 kW tilsvarer 13,596 hk, så der har dere formelen.

Brabus har selvsagt gått over hele drivverket, og bilen er blant annet utstyrt med et nytt eksosanlegg som også byr på en stille «kjøre hjem»-modus som naboene nok er glade for.

Alle endringene gjør den firkantede terrengbilen om til en liten sportsbil, for den bruker kun 4,6 sekunder opp til 100 km/t. Toppfarten kunne nok også vært i sportsbilverden, men denne høyreiste esken bør helst ikke kjøres i vanvittige hastigheter. Så Brabus har fornuftig nok satt grensen på 210 km/t.

Som navnet tilsier kommer den i en svart utvendig farge, og her har de tyske tunerne brukt en masse eksponerte karbonelementer både på karosseri og interiør slik at man skal få en langt mer sportsligere følelse.

Det litt mer spektakulære designet inkluderer en ny front som også er tilpasset hjulbuene i karbon som huser de store hjulene og noen kraftige luftinntak. Over frontruten er det også noen solid LED-lykter.

Det elektriske stigbrettet er selvsagt på plass, mens bakdørene har fått nye hengsler slik at disse kan åpnes hele 90 grader for enklere inn- og utgang.

Bakparten er også ganske unik, og har blant annet en massiv stålstøtfanger og et karbondekselet til reservehjulet som naturlignok og er på 22 tommer.

Felgene runder av det røffe inntrykket, og disse er ikke overraskende også svarte og har et 8-eikers design og bør sitte greit på akslingen ‒ de er nemlig festet med ikke færre enn åtte bolter. For spesielt interesserte kan vi nevne at terrengdekkene er i størrelse 325/55.

Resultatet er en slik terrengbil:

På innsiden har de selvsagt også brukt svarte materialer, og da også fra øverste hylle som Dinamica høyteknologiske mikrofiber. Alt er ifølge Brabus skreddersydd av ekte eksperter i møbeltrekk, og designet skal passe til den utvendige stilen.

Det er en drøss med innvendige detaljer, blant annet på dørpanelene, gulvmattene og midtdelene av setene som alle har firkantet quilting (lappeteknikk) ‒ og vi finner også «77»-logoer. Det er altså det året Brabus ble grunnlagt.

Eksponerte karbonelementer finner veien til ting som instrumentpanelet, dørpanelene og midtkonsollen, og det sportslige får ytterligere løft med aluminiumspedalene og låsepinnene og omgivelsesbelysning og den bakgrunnsbelyste logoen.

Prisen hører også hjemme i klassen til de raskeste sportsbilene, og til og med et hakk over. For Brabus opplyser at en Brabus 800 4x4² Superblack vist på bildene under koster 672.955 euro, og med den valutakursen vi har i dag tør vi ikke en gang å regne hva det betyr i kroner. Men prisen nærmer seg 8 millioner kroner i sportsbilfart, og det er altså eksportprisen fra Tyskland uten moms…

Så ja, vi nøyer oss med bildene, og de er her:

Les også:

Les mer om:

Nyheter