En superintelligent elbil

Her er elbilen med det kryptiske navnet HiPhi 1. Sevideo.


Det finnes selvsagt en drøss med bilmerker vi aldri har hørt
om, for det finnes hundrevis, ja, sikkert tusenvis, av lokale bilprodusenter.

Men med inntoget av elbiler popper det stadig opp nye
produsenter som har ambisjoner litt utover det å selge biler kun der de blir laget.

-->

En slik har akkurat vist fram sin første elbilmodell.

Den er kalt kryptiske HiPhi 1, som faktisk er enklere å si
enn å skrive.

Bak den står et selskap med kanskje ikke det mest elegante
navnet for et bilmerke, men som helt klart fanger ambisjonsnivået, Human
Horizons.

For det skal ikke stå på verken ambisjoner eller selvtilliten
med denne elbilen.

‒ Den helt nye HiPhi 1 er en førsteklasses, teknologisk
avansert, superbil-inspirert elbil, sier grunnlegger Ding Lei.

‒ Den har et uttrykksfylt design, maksimert kupé- og
lasterom, med de nyeste tilkoblingsmuligheter, avanserte autonome
kjørefunksjoner og avansert batteriteknologi for maksimal rekkevidde.

Ok.

Slik ser den ut, og her fotografert sammen med Ding (tror vi iallfall):

Dette er bilen for de som er hakket mer grønn enn den vanlige
elbilisten, for Ding og co har tenkt på mer enn kun det lokale utslippet.

HiPhi 1 kan by på vegansk lær(!), naturfiber, resirkulert polyester,
fiskegarn hentet fra havet og resirkulert semsket stoff.

Men det er langt fra det mest imponerende med denne.

For da må vi klyve inn, og videre inn under skallet på den.

Selskapet hevder at HiPhi 1 blir den aller første bilen som
utnytter den lynraske 5G-nettverket for V2X-funksjoner, altså nettrafikk fra bilen
og til andre eksterne kilder og tjenester. Dette åpner for dataflyt til og fra
bilen, noe som er nødvendig om bilene skal være fullstendig selvkjørende.

Navnet Human Horizons forplikter det også.

Bilen byr på noe som er kalt Human Oriented Architecture
(HOA), som er en programvare-plattform som er i stand til å lære av seg selv.

Det vil si at bilen for eksempel kan lære seg å kjøre av seg selv ved å studere den menneskelige føreren, og kan enkelt forklares som at det er en liten selvlærende robot der inne en eller annen plass. Også dette er verdens første, ifølge Ding og Human Horizons.

Som vi allerede skjønte av navnet til grunnleggeren, er dette nok en bil fra Kina, men de jakter altså verdensherredømme de også.

HiPhi 1 skal legge det høyteknologiske luksusmarkedet for
sine føtter.

Den har 500 sensorer, er selvkjørende på nivå 3 (svært så selvkjørende) og kan altså kommunisere med andre biler, kilder og smarte bytjenester via 5G.

Den er så supermoderne at den byr på så mange teknologiske
forkortinger som vi aldri har vært borti og som vi ikke har peiling hva betyr,
som for eksempel BOB (Body On Board) og ISD (Intelligent Signal Display).

BOB har kanskje noe med hvordan den er designet og
batteristrukturen som er i gulvet, og som vi kan se av bildet litt over åpner
den seg også nær sagt i alle retninger.

ISD er muligens myntet på instrumentklyngen, som er litt annerledes enn det vi er vant til. Sjekk dette:

Hva som kommer av drivverk er noe uklart, men den skal få flere konfigurasjoner, visstnok med to elmotorer og den største batteripakken har en rekkevidde som passerer 600 kilometer med god margin.

Prisen vet vi heller ikke, men det vi imidlertid vet er at
planen er at HiPhi 1 som nå altså er på konseptstadiet skal i produksjon i 2021
og at den har seks seter.

Det kan du selv se ut av denne videoen:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter