En steintøff terrengkonge

Denne G-klassen lar seg ikke stanse av noe, ja, selv ikke av bomber og granater!


Vi er vant til at tunere av nye biler fokuserer på vekt og
utvendig detaljer som skal skille bilene ut fra mengden, men Brabus er ikke redd
for å gå den eksakt motsatte veien heller.

Altså gjøre en bil mye tyngre, og la bilen se anonym ut.
Vel, litt anonym da.

Det har de nå gjort med en i utgangspunktet terrengkonge,
Mercedes G 63, som etter Brabus-behandlingen har blitt helt ustoppelig.

En G 63 forserer det meste av hindringer, men grensa settes
ved naturlige hindringer. Den tåler selvsagt ikke å bli angrepet av et maskingevær,
noe de færreste jo gjør.

Men det gjør Invicto, Brabus’ spesialutgave av G 500 og G
63.

Du kan prøve å stoppe den med et maskingevær, en granat
eller til og med sprengstoff, og du vil ikke lykkes. Ja, du kan til og med møte
opp med 15 kilo TNT i bagasjen ‒ Invicto vil uansett rulle videre.

Terrengkongen har blitt steintøff og totalt ustoppelig.

Verden har alltid vært en farlig plass, og den har ikke
blitt mindre farlig med stadig mer våpen i omløp. Så mange lever utsatt til, og
vi har sett at stadig flere også tilbyr pansret kjøretøy som ekstra
beskyttelse.

Brabus har sett muligheten i dette spesialsegmentet, og når
de store tyske tunerne bestemmer seg så gjør ting skikkelig.

Så Invicto tåler like mye som de pansrede limousinene som
statsoverhodene kjører rundt i, mer bestemt VR6 Plus ERV-standarden. Det betyr
altså at den for eksempel står imot 15 kilo TNT og 437(!) runder med skudd fra
en AK-47, noe som jo er ganske så ekstremt.

Det går selvsagt i pansret stål og skuddsikkert glass, og
Brabus har også tettet det meste av åpninger slik at bilen blir sterkest mulig
om den blir angrepet.

De har faktisk 3D-printet noen av delene, noe som aldri
tidligere er gjort når det kommer til skuddsikre deler.

Brabus har gått en litt annen vei når de har utviklet Invicto, for vanligvis ettermonteres beskyttende plater og annet utstyr og material på bilen, men Brabus har utviklet en egen beskyttende celle som de så har montert på bilen.

Resultatet av alle modifikasjonene er en vektøkning på 1.000
kilo, og det er kanskje ikke all verden alt tatt i betraktning?

Og ja, det er selvsagt punkteringsfrie dekk. Ødelegges
dekkene er det faktisk mulig å kjøre 50 kilometer, i 50 km/t.

Som vanlig har Brabus også puttet inn nytt og eksklusivt materiale
som hever det luksuriøse nivået enda et hakk, og de byr også på tre ulike versjoner
av stålkongen.

Invicto Luxury kommer som widebody, og som navnet sier er dette den luksuriøse versjonen med blant annet Alcantara-skinn. Denne er også mulig å få med Brabus 800-oppdateringen, noe som sender kreftene fra 585 hk og 850 Nm opp til 800 hk og 1.000 Nm. Det bør i så fall holde for de fleste.

Invicto Pure er som navnet sier den rene utgaven og litt mer anonym, og fra utsiden er det ikke så greit å se at dette er en så veldig spesiell bil. I motsetning til Luxury er ting som skinn og karosseri uendret her, men den har 20-tommers punkteringsfrie hjul.

Invicto Mission er den klart morsomste utgaven, for her er
virkelig Brabus på et oppdrag.

Denne kan fås med terrenghjul, sterke LED-lys montert på
taket, varsellys, fjernstyrt roterende søkelys bak og en pansret rømningsluke
på taket.

Den kommer også med friskluft-filter, og en infrarød-pakke som inkluderer nattsyn. For ja, det er jo mulig å bli angrepet på natten og.

Som vi skjønner klarer selv ikke en elefant å stoppe ikke en
Invicto, men det er en elefant i rommet som demper moroa.

For prisen starter på 354.600 euro, og da snakker vi om
tyske priser.

Men de som eventuelt trenger en slik pansret terrengkonge har nok også råd til det.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter