Ferrari Roma Spider er like vakker som byen den har fått navnet etter. (Fotos: Ferrari)

En Spider av Ferrari Roma

Med denne Ferrari Roma-utgaven kan man nesten fjerne taket like raskt som bilen fyker opp til 100 km/t. Vel, bare nesten.


Da Ferrari skulle hylle selveste Roma, hovedstaden i det gamle riket som alle veier som kjent førte til, fant de fram gamle bilder for å se hva de faktisk bygde på 1950- og 60-tallet.

Bilen skulle altså by nostalgi inspirert av den evige stad på samme tid som den var supermoderne, og resultatet ble en ganske så «ren» bil i form av en 2+2 coupé med 620 hk og en vekt-til-kraft-ratio på pene 2,37 kg/hk.

-->
Ferrari Roma har nå rukket å bli tre år, men den steilende hesten har langt fra glemt den. Nå viser de nemlig en ny versjon kalt Ferrari Roma Spider, og de fleste vet hva det betyr.

Italienerne har altså kappet taket av Roma, men selvsagt beholdt resten av det som utgjør den originale bilen. Så ingen fare, bilen kommer fortsatt med den prisbelønte V8 med 620 illsinte hester. Denne motoren har for øvrig blitt kåret til årets motor hele fire ganger.

Den nye Roma-versjonen kommer med et soft-top-design som skal understreke Spiderens sprudlende karakter, og inkluderer som vanlig når det kommer til Ferrari en rekke muligheter til å lage seg en helt personlig utgave gjennom en rekke tilvalg.

Nytt er altså toppen som er av en myk type, og det går virkelig unna når sola titter fram og man må ned med taket. Ferrari opplyser at prosessen kun tar 13,5 sekunder, og at dette er mulig i helt opp mot 60 km/t.

Og det er flere gode nyheter.

Ferrari sier at toppen er så kompakt at den åpner for et større bagasjerom, noe som bør øke den praktiske verdien. Ja, de har til og med montert inn en «ski-luke» i bakseteryggen for lengre gjenstander.

Praktisk er også en ny og patentert vindavviser som er integrert i ryggstøtten til bakbenken, og denne kan utløses med en knapp på midtkonsollen og garanterer ifølge Ferrari en «eksepsjonell komfort i bilen uten å ta opp plass i bilen».

Det er mange år siden en Ferrari kun var laget for å gå lynraskt rundt en bane, og dagens biler tar kjørekomforten på dypeste alvor.

Roma Spider kan for eksempel skryte av både trådløs tilkobling av Android Auto og Apple CarPlay, og ikke minst 18-veis justerbare oppvarmede ergonomiske seter som også er tilgjengelige med valgfri nakkevarmer. For ja, det kan bli litt kaldt med toppen nede.

Ferrari sier at i motsetning til andre kabrioleter har Roma Spider et tak laget av et helt nytt og luftig materiale, og sluttresultatet er det ikke så mye å klage på. For som du kan se av bildene litt lengre nede ser bilen vitterlig like bra ut med og uten topp.

Her et bilde uten tak.

De på innsiden av en Roma Spider bør holde godt på hatten, for som i likhet med en vanlig Ferrari Roma går det voldsomt unna.

Sjekk dette:

  • 0-100 km/t: 3,4 sekunder
  • 0-200 km/t: 9,7 sekunder
  • 100-0 km/t: 32 meter
  • 200-0 km/t: 130 meter

På toppen, altså ikke soft-toppen, men toppfarten, lyder denne på voldsomme 320 km/t, og det høres skummelt ut i en kabriolet.

Ferrari Roma Spider blir den aller første soft-top-modellen med motoren foran fra det italienske merket siden 365GTS/4 i 1969, og er minus taket, et forsterket chassis, noen ekstra kilo og en redesignet bakspoiler heldigvis ganske så identisk til den originale Ferrari Roma.

Det kan du selv se, for her er bildene av den helt nye utgaven ‒ en Ferrari Roma Spider:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene