Opel viser de første bildene av konseptet Experimental. (Fotos: Opel)

En sniktitt på Opels framtid

Opel har på gang en konseptbil som heter Experimental, og denne viser designretningen det tyske merket skal ta. Og nå byr de på en aldri så liten sniktitt.


I likhet med andre merker i den store Stellantis-gruppen gjør også Opel seg klar for en elektrisk framtid, og som et mellomsteg blir de klassiske modellene også utstyrt med et helelektrisk drivverk.

Den foreløpige siste ut er Astra Electric, som får et drivverk med 156 hk, 270 Nm dreiemoment og et batteri på 54 kWh som åpner for 418 kilometer med rekkevidde. Ladingen åpner for 100 kW.

Også Opel Corsa Electric kommer med denne konfigurasjonen, og da er rekkevidden opplyst til 402 kilometer.

Opel har som kjent både lansert en ny og litt mer elektrifisert logo og en ny front som er kalt Vizor, men tyskerne har langt mer på gang.

I september er det duket for en stor internasjonal bilutstilling i München kalt IAA Mobility, som selvsagt er ekstra viktig for de tyske bilmerkene. Og Opel gir gass og viser fram sin visjon både for merket og de nye elektriske bilene.

Det er konseptbilen Opel Experimental som skal vise vei, og viderefører designfilosofien som de har kalt «Bold and Pure» ‒ først vist med GT X Experimental.

Og Opel gir oss en sniktitt på denne gjennom noen svært så detaljerte bilder, og disse avslører en mer ekstrem og tech-orienteret tolkning av Opels mer puristiske design.

‒ Opel Experimental markerer starten på et nytt kapittel for merket vårt, sier Opel-sjef Florian Huettl.

‒ Den ble designet for å gi en håndgripelig visjon om hvor Opel-merket er på vei. Vi vil avsløre flere detaljer snart – så følg med.

I tillegg til den nye Vizor-fronten har også Opel på gang noe som heter Compass som tar for seg de vertikale midtlinjene til panseret, og skal hedre de gamle stilrene modellene som for eksempel Manta ‒ men med en moderne vri.

Som de første bildene av Experimental viser får den nye Blitz-logoen er framtredende rolle midt i visiret, og vi kan også se at den digitale fronten er på plass.

Her er et bilde av grillen og den lysende blitzen:

Bildene som ikke er så veldig enkle å tolke viser også et bakparti med noen svært karakteristiske og smaler lykter, og løfter Compass-filosofien bak til bilen.

En av fordelene Stellantis’ elbiler har et at de byr på et lavt forbruk, noe som blir viktig for å kunne strekke ut rekkevidden ytterligere. Opel Experimental tar åpenbart aerodynamikken på største alvor, for som du kan se av bildene under er det noen svært spesielle felger på konseptet.

På innsiden avslører bildene at bilen er utstyrt med et smalt og det som ser ut som ergonomiske sete, og som hinter til bruk av bærekraftige materialer.

Mer enn det avslører ikke Opel denne gang. Men hva mer vi kan vente oss av eksperimentet får vi snart vite, men foreløpig må vi altså nøye oss med de aller første bildene av bilen ‒ disse her:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter