En sniktitt på interiøret til Skoda Enyaq

Skoda ser selvsagt fram til de kan presentere sin nye storsatsing 1. september, og gir nå verden en titt inn i det nyskapende interiøret til elbilen Enyaq iV.


Volkswagen-gruppen har på gang et ras av nye elbiler, og felles for mange av disse er at de er satt sammen på en helt ny plattform kalt MEB.

Dette er, hold deg fast nå, en modulær elektrisk driv-matriks, noe som oversatt til et forståelig språk betyr at rammen og arkitekturen som ligger i bunn av alle bilene er spesielt tilpasset elbiler. Disse trenger som kjent ikke et stort motorrom, en bensintank eller en girkasse som stjeler mye innvendig plass.

Dermed kan bilene formes på en helt ny måte, noe som blant annet betyr mindre overheng og et helt flatt gulv som også huser batteripakkene.

Og det er ikke bare Volkswagen selv som skal benytte MEB for sine kommende elbiler, men det skal også Audi, Seat og Skoda. Totalt er det planlagt ikke færre enn 27 nye elbiler basert på MEB de neste årene, alt fra kompakte bybiler til minibusser.

Nye elbiler basert på MEB inkluderer Volkswagen ID. 3, Audi Q4 e-tron, Cupra (Seat) el-Born ‒ og Skoda Enyaq.

Det tsjekkiske merket ser selvsagt fram til å kunne vise fram deres første bil basert på MEB, en familiebil på 4,64 meter som kommer med tre batteripakker som byr på rekkevidder fra 340 kilometer og opp til 500 kilometer.

Mye rundt drivverket kommer fra Volkswagen-gruppen, men det de styrer helt og fullt selv er designet både utvending og innvendig.

Utvendig har vi foreløpig kun sett bilen med et kamuflasjemønster, og innvendig har Skoda så langt røpet at bilen kommer med en 13-tommers stor berøringsskjerm og head-up display med virtuelle virkelighetseffekter for økt sikkerhet og bedre sikt.

Men nå vet vi mer, for som sagt klarer ikke Skoda helt å holde seg til 1. september, dagen da bilen får verdenspremiere.

De viser nå oss et par skisser av innsiden, og foruten logoen på rattet er det jaggu ikke enkelt å se at dette faktisk er en Skoda.

Skoda sier at de har bygd opp interiøret som en moderne bolig, og siden dette er en miljøvennlig elbil har de brukt naturligproduserte materialer som både er resirkulerte og bærekraftige.

Og de har prøvd å utnytte seg fullt og helt av MEB-plattformens korte overheng.

‒ I Enyaq iV har vi store fordeler av den lange akselavstanden MEB-plattformen gir, påpeker da også Norbert Weber, sjef for interiørdesign hos Skoda.

‒ Det gir svært god plass innvendig, sett i forhold til de utvendige målene. Det flate gulvet mangler sentertunellen vi finner i biler med forbrenningsmotor, og bidrar også til det. Vi har også brukt denne konseptfordelen til å gjøre interiøret luftigere rent visuelt, noe som gir en følelse av enda mer plass. Dette er for eksempel synlig i det nye dashbordet, som er arrangert i flere nivåer.

De har altså gått for en slags lounge-følelse på innsiden, og vil også tilby noe de kaller «Design Selections».

‒ Disse minner om moderne boliginteriør, med perfekt samstemte farger og materialer. I tillegg vil vi tilby temabaserte tilbehørspakker, med noen enkeltvalg som er tilgjengelig for alle modellene. Dermed kan vi tilby kundene klare og enkle valg, som likevel gir muligheter for individualisering, sier Weber.

MEB-plattformen åpner altså for nye måter å sette sammen det som nå blir referert som cockpiter på, og dette har Weber og kollegaene prøvd å utnytte i Enyaq.

‒ Her gir fraværet av sentertunellen flere muligheter. Foran bruker vi denne plassen til ytterligere lagringsplass under senterkonsollen. Denne er arrangert i flere nivåer. Takket være den lange akselavstanden får baksetepassasjerene ekstra plass både foran sentersetet, og en eksepsjonell benplass foran sidesetene. I tillegg til den bemerkelsesverdig gode plassen til passasjerene, får Enyaq iV et bagasjevolum på hele 585 liter, forteller han.

Han beskriver interiørdesignet som oversiktlig, luftig, innovativt og bærekraftig, og bilen har blant annet setetrekk som er 40 prosent ull og 60 prosent stoff fra resirkulert PET-flasker.

‒ Disse setetrekkene har en unik haptikk og gir behagelig seteklimatisering. Et annet eksempel er det spesielt bærekraftig produserte skinnet, der ekstrakter fra bladene til oliventreet erstatter kjemikalier i garvingen, forklarer interiørsjefen.

Målet er altså at du bokstavelig talt skal føle deg hjemme i en Skoda Enyaq.

‒ Det er en romslig følelse, og under det sentrale displayet gjentas også formen til Skoda-grillen, og den funger som håndstøtte ved betjening av touchskjermen. Omrammingen er trukket i et spesielt mykt materiale, som fortsetter gjennom hele interiøret, og gir en følelse av å sitte i sofaen hjemme, slår Weber fast.

Det er ikke alltid like enkelt å skjønne hva som er den store fordelen med MEB-plattformen, som altså åpner for mer plass inne i bilene.

Så Skoda har også laget et røntgenbilde av Enyaq, så her kan du se hvorfor Weber er så opprømt for alle de nye mulighetene den MEB-baserte elbilen byr på også for interiørekspertene.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter