Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som en lydplanke. Og ja, et skandinavisk design.


Volvo kommer med stadige drypp rundt sin nye potensielle storselger, nemlig den helelektriske SUV-modellen EX30 ‒ lillesøsteren til det kommende flaggskipet EX90.

Elbilen skal vises fram offentlig 7. juni, og Volvo Norge kjører i gang salget samme dag. Og for å holde temperaturen høy fram mot lanseringen byr de stadig på litt info rundt bilen, og nå gir de oss også en sniktitt på innsiden.

-->
I likhet med Polestar har Volvo mye fokus på bærekraften rundt bilene, og gjør det de kan for å ta ned det totale karbonavtrykket fra vugge til grav. Og de grønne grepene inkluderer også interiøret, hvor svenskene kjører på med resirkulerte og fornybare materialer som denim, lin og ull.

Volvo sier også at bilen skal by på det beste innen skandinavisk design, og bilens innside kombinerer også bærekraftige materialer med sterke fargeelementer som skal gi kupeen et distinkt og levende uttrykk.

Hjertet på innsiden er en midtplassert skjerm, og bilen har også flere smarte lagringsløsninger ‒ og ikke mindre enn en lydplanke som dekker hele bredden av dashbordet. Ja, den første av sitt slag i en bil.

– Volvo EX30 kombinerer de beste elementene fra skandinavisk design. Nye materialer tilfører kreative teksturer, farger og personlighet til kupeen, mens smart funksjonalitet og en flott brukeropplevelse er kjennetegnet for enhver ekte Volvo-kreasjon. Til sammen skaper dette en ekte Volvo-opplevelse i en mindre forpakning, sier Lisa Reeves, leder for interiørdesign i Volvo Cars.

Ok, vi må nesten ta for oss den spesielle lydplanken, som altså tar spranget fra stua og inn i en EX30. Det er amerikanske Harman Kardon som står bak lydanlegget i Volvo EX30, som ifølge Volvo er inspirert av hjemmelyd-design. Men det er ikke slik at det er en svær lydplanke kan sees over hele dashbordet, for slik ser det ut:

Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

Løsningen som er bakt inn i dashbordet inneholder flere høyttalere i én planke og skal fylle hele kupeen med lyd, og dette er faktisk også i bærekraftens navn.

For ved å samle høyttalerne i én komponent kutter ned de på både ledninger og materiale, og lydplanken er integrert i dashbordet rett under frontruten. Et annet hyggelig resultat av dette er at lagringsplassen ved dørene vokser, for der er det ikke lenger noen høyttalere som tar plass.

Og når vi er inne på plass-temaet.

Svenskene har kommet med flere løsninger som åpner for mer plass, og blant annet plassert vindusbryterne over på midtkonsollen og flyttet hanskerommet til under midtskjermen. Begge deler er enkelt tilgjengelig for både sjåfør og passasjer, opplyser Volvo.

Midtkonsollen har et smart skyvesystem hvor toppen av koppholderen kan skyves ut for å holde kaffekoppen eller smarttelefon ‒ eller flyttes tilbake for å skape mer oppbevaringsplass.

Det er også et rom nederst for små gjenstander, mens den store åpne plassen over kan brukes til å eksempelvis plassere en veske.

Det er litt vanskelig å forklare, så sjekk heller ut dette:

Det er også flere andre lagringsrom, for eksempel lommer i ryggen på forsetene for å oppbevare telefoner og en oppbevaringsboks som sklir ut under midtkonsollen. Helt bakerst er det i likhet med EX90 en praktisk størrelsesguide som viser hva som er mulig å få inn bilen.

I hjertet av dashbordet er det en 12,3-tommers skjerm, og Volvo sier at de har plassert alt av info på denne for å skape en følelse av plass rundt sjåføren ‒ og for å spare materialer.

– Interiøret i EX30 viderefører vår strategi med kontekstuelle og fokuserte grensesnitt. På skjermen er viktig kjøreinformasjon som hastighet og ladenivåer fremtredende plassert øverst, med navigasjon, media og funksjonalitet man bruker ofte lett synlig og tilgjengelig under. Vi inkluderer også en kontekstuell linje som gir deg de mest relevante funksjonene for dine behov til enhver tid, sier Tom Stovicek, leder for brukeropplevelse i Volvo Cars.

Skjermen byr også på en calm (rolig) visningsmodus som kun viser den aller viktigste informasjonen for ekstra fokus, som er spesielt nyttig natten hvor belastningen på øynene er større.

Som med de andre nye bilene kommer også EX30 med Google innebygd, og åpner for ting som Google Assistant, Google Maps-navigasjon og apper via Google Play.

EX30 er for øvrig den første Volvo-bilen som kommer med trådløs Apple CarPlay-funksjonalitet.

Det er mulig å vege mellom fire forskjellige romtemaer, og disse skal ha hvert sitt uttrykk og fokus på bærekraft. Ett av rommene er i denim, og er laget med avfallsprodukter fra denimens resirkuleringsprosess.

Andre tilgjengelige materialer er resirkulert plast laget av avfallsprodukter som gamle vindusrammer og rulleskodder, lin, en fornybar fiber utvunnet fra linfrøplanter, en ullblanding med 70 prosent resirkulert polyester og et strikket setemateriale som inkluderer resirkulert plast, forklarer Volvo.

Videre sier de at det er mulig å velge setetrekk i Nordico, et progressivt og teknisk avansert stoff laget av tekstiler fra resirkulerbare materialer som PET-flasker og biomateriale fra skoger i Sverige og Finland.

Hva mer en Volvo EX30 kan by på får vi vite i neste uke, for da blir altså elbilen lansert.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter