En selvladende bil du ikke har sett maken til

Roland Gumpert Nathalie er en elektrisk bil du ikke trenger å lade.


Vi vet ikke helt hvor vi skal begynne med, for det er mye interessant
rundt Roland Gumpert Nathalie. Men la oss like godt starte med personen bak
denne elektriske sportsbilen.

Roland Gumpert er en legende innen motorsport, og var en av sjefene
hos Audi Sport da de hadde en av sine storhetstider.

-->
Gumpert trakk i trådene da Audi sikret seg hele 25
rallytitler og fire VM-titler, og visste åpenbart hva som skulle til for å gå
helt til topps.

For rundt 20 år siden hadde Volkswagen og Audi et
fellesforetak for salg i Kina hvor Gumpert satt i styret, og der møtte han
kinesiske Fu Qiang. Sammen utviklet de prosjekter, og et vennskap. Hva det
betydde kommer vi tilbake til.

Gumpert hadde ambisjoner som strakk utover det å heve lønn
hos den store Volkswagen-gruppen, og i 2005 stiftet han Gumpert Apollo.

Ut av dette kom det en usedvanlig imponerende sportsbil kalt
Apollo Sport, og med sine 850 hestekrefter dundret bilen rundt Nordschleife på
7:11 minutter i 2009 ‒ den dag i dag en svært så imponerende tid.

Uheldigvis for Gumpert gikk den generelle driften dårlig, og
i 2013 ble selskapet slått konkurs.

Så skjedde det som nå har ført til den til særs imponerende Nathalie.

I 2017 opprettet Qiang og en person kalt Gu Feng et helt nytt bilmerke kalt Aiways, og Qiangs gamle venn Gumpert ble raskt kontaktet.

Ut av dette kom Gumpert Aiways, selskapet som står bak bilen
som nå er vist fram.

Allerede i fjor viste de fram en prototype, og den
produksjonsklare modellen er ganske lik. Men Gumpert har justert litt på
designet og dørene, slik at den ser enda mer sportslig ut.

Resultatet er dette:

Som med mange andre nye elbiler er det lettmaterialer og
bærekraft som står i fokus også med Gumpert Nathalie, men det som gjør at denne
virkelig stikker seg ut er rekkevidden. Her kommer til og med Tesla for kort,
bokstavelig talt.

Gumpert Nathalie er nemlig en hybrid, men ikke på den måten
vi tenker. Den har ikke en forbrenningsmotor, og den er heller ikke en hybrid
mellom batterier og hydrogen som vi har sett eksempler på.

Nei, denne får ekstra god rekkevidde takket være metanol.
Ja, det som er kjent som tresprit og som i hovedsak brukes som drivstoff av
skip.

Dette er ikke noe nytt, og blant annet har Daimler forsket
på løsningen som nå Gumpert har kommet opp med for flere tiår siden.

Det hele handler om en 15 kWh brenselcelle som bruker metanol som drivstoff som deretter produserer hydrogen, og dette konverteres om til elektrisitet som driver bilen.

Det er også et batteri som elbiler også har, men dette skal
kun brukes som en buffer og til ting som oppstart og akselerasjon.

Metanoltanken er på 65 liter, og kan fylles på tre minutter.

Deretter har man ifølge Gumpert en rekkevidde på formidable
820 kilometer.

Dette er en sportscoupé som måler 4,37 meter, er
firehjulsdrevet og klarer 0-100 km/t på 2,5 sekunder med en toppfart på 300
km/t. Og ja, den har to 2-trinns girkasser.

Den spesielle hybriden er utviklet sammen med Aiways, dette
kinesiske merket som skal satse hardt mot Europa de kommende årene. Les mer om
en helt ny modell de har på gang i en av lenkene nederst.

Nathalie som også skal komme som en ren racerbil skal kun
produseres i 500 eksemplarer, inkludert «First Edition» som vi har bilder av.

Prisen er ganske så stram, og starter på 407.000 euro. Men da
spanderer Gumpert metanolen det første året, så det er jo noe.

Her er flere bilder av den spesielle bilen, og sjekk ut Aiways U6ion i en av lenkene under etter du har bladd deg gjennom bildeserien.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter