En av de mest ikoniske modellene fra Renault er den som bare er kalt 4, arvtakeren til 4CV introdusert i 1961. Den er også kjent under navnet 4L.
Det franske merket satte ikke sluttstrek for modellen før i 1992, og da hadde de produsert over åtte millioner eksemplarer av modellen som ble erstattet av Renault Twingo.
-->
Og siden det nå er 60 år siden Renault 4 debuterte, må det selvsagt markeres. Det gjøre skikkelig.
For de har nå slått seg sammen med The Arsenale, som ikke må forveksles med den engelske fotballklubben The Arsenal. For dette selskapet driver med gøyale ting innen transportsektoren, og lager spesialversjoner av all slags kjøretøy.
The Arsenale er lokalisert i Miami, og hevder selv at de har den mest vanvittige garasjen i hele verden. Og denne består da også av vanvittige kjøretøy i all slags former, fra sykler, motorsykler, båter til biler og alt mulig annet.
Inkludert fly, som igjen skal inkludere en flyvende Renault 4. Jepp.
Renault og The Arsenale har gått sammen om et prosjekt kalt Air 4, noe som skal resultere i en futurisk showbil som kanskje gir oss et glimt av framtiden.
For her er hjulene erstattet av propeller, og bilen er nesten som en gigantisk drone. Sjekk selv:
Air4 skal være et symbol på frihet, som jo Renault 4 var, og skal vise en potensiell løsning på framtidige trafikkaos på veiene. For verden stopper ikke i en Air 4, som enkelt flyr over køene.
‒ Etter et år med feiring ønsket vi å lage noe ukonvensjonelt for å avslutte 60-årsjubileet til 4L, forklarer Arnaud Belloni hos Renault.
‒ Dette samarbeidet med The Arsenale passet naturlig. Den flygende utstillingsbilen Air 4 er noe usett fram til nå, og et vink om hvordan dette ikonet kan se ut om ytterligere 60 år.
Air 4 har altså fått fire propeller som har to blad hver, og i midten befinner det seg et slags dronehus i form av et Renault 4-skall.
Rent teknisk drives Air 4 av 22.000 mAh-batterier som genererer en total effekt på 90.000 mAh. Kjøretøyet har en kalkulert horisontal topphastighet på 26 m/s, med en helning på 45 grader under flyvninger og opp til en maksimal helning på 70 grader.
Den kan fly så høyt som 700 meter med en starthastighet på 14 m/s, noe som er begrenset til 4 m/s på grunn av sikkerheten. Landingshastigheten er på 3 m/s.
Sist, og kanskje viktigste når det kommer til slike flyve-ting, Air 4 har en maksimal vektoriell skyvekraft på 380 kilo ‒ 95 kilo per propell.
Og denne fungerer, noe en video som Renault har laget viser.
Air 4 har blitt designet, konstruert og satt sammen i Frankrike, og mannen som kom opp med ideen om en flyvende Renault 4 er Patrice Meignan, grunnlegger av The Arsenale.
‒ Jeg har viet livet mitt til lidenskapen for mobilitet, og utforsker kontinuerlig alle aspekter av den bevegelige verden, sier Meignan.
Han nekter rett og slett å la ikonene dø nå som transportsektoren er i stor endring.
‒ Etter 25 år med framtidsrettet forskning, tror vi at bilkulturens ikoner vil leve evige, enten det er på landejorden eller i luften.
‒ I 60 år har Renault 4 blitt kjørt av vanlige mennesker som gjør den ekstraordinær. Det er en bil som symboliserer eventyr: enkel, praktisk, nyttig og like moderne som den er retro. De fleste sjåfører vil fortelle deg at den lar deg reise annerledes og leve et eventyr. Denne «reise annerledes» har inspirert meg og teamet. Med Air 4 fra The Arsenale er Renault 4 klar for et av sine største eventyr så langt.
Bilen, flyet, dronen eller hva den skal kalles, skal nå stå utstilt i Atelier Renault på Champs Elysées i Paris sammen med andre Renault 4-versjoner, før den til neste år skal få luft under vingene i Miami og New York samt en liten svipptur innom Macau.
Den kommer neppe innom Norge, men vi kan jo se på bildene av historiens mest høytflyvende bilikon, Renault 4 versjon Air 4. Her er de:
Les også: