Det var som kjent Ferdinand Porsche, mannen som sto bak selveste Bobla, som grunnlag merket tilbake i 1931. Men det var ikke han som sto bak den aller første serieproduserte sportsbilen.
Ferdinand ble nemlig arrestert etter 2. verdenskrig, før han til slutt ble sluppet fri uten anklager 20 måneder senere.
-->
I mellomtiden hadde sønnen Ferry Porsche gått løs på sin egen bil, og 8. juni 1948 kunne endelig merket lansere forløperen til dagens sportsbiler ‒ en Porsche 356 No. 1 Roadster.
Det er altså i år 75 år siden.
‒ Vi har laget en veldig spesiell bursdagsgave i form av Porsche Vision 357, en som bruker 356 som grunnlag for å understreke betydningen av design-DNA’et vårt sier Michael Mauer, visepresident Style Porsche.
‒ Designstudien er et forsøk på å kombinere fortid, nåtid og framtid, med proporsjoner som minner om dens historiske arketype og detaljer som visualiserer utsiktene for framtiden.
Dette er altså en visjon som også skal gi oss et hint om hva som kommer i tillegg til å nikke tilbake til starten, og siden denne ikke skal inn i serieproduksjon har designerne hatt frie tøyler til å lage en bil akkurat som de selv ønsket.
Basisen er en Porsche 718 Cayman GT4 RS med 500 hestekrefter, og målet har vært å lage en sportsbil slik Ferry Porsche muligens ville ha laget den i 2023.
‒ Å tenke høyt rundt framtiden er et av kjerneoppdragene til Style Porsche. Designstudier er samlingen av ideer som mater morgendagens design, sier Mauer.
‒ Vi er hele tiden på den konseptuelle reisen inn i framtiden for mobilitet. Gang på gang fungerer merkets historie som en inspirasjonskilde. Å ta et tilbakeblikk på vår tradisjon med en framtidig konseptbil er ikke så paradoksalt som det kan virke. Kreativ frihet er også viktig. Det er her verdifulle ideer kan dukke opp uhindret, de som hjelper oss å forestille oss vår konsekvente designfilosofi i innovative nye retninger.
Inspirasjonen fra historien finner man blant annet igjen på frontruten, som vikler seg skarpt rundt A-stolpene.
For opp gjennom årene har Porsche hatt fokus på glassproduksjon, og for eksempel hadde tidlige 356-er en delt frontrute med en stang i midten. I modellåret 1952 ble denne erstattet av en frontrute i ett stykke med en bøy nedover i midten.
A-stolpene til Porsche Vision 357 er svarte og skal forene visuelt sett sidevindusflatene til en enkelt enhet, og dette skal gjengi et visir til en hjelm.
Videre har visjonen skjulte døråpnerne ved sidevinduene og baklysene, og et annet nikk til originalen er grillmønsteret bak hvor det tredje bremselyset er integrert. Og som alle dagens Porsche-modeller har Vision 357 et firepunkts lyssignatur.
De runde frontlyktene er også en hyllest til de karakteristiske lysene på 356, og lakken med to farger, Ice Grey Metallic og Grivola Grey Metallic, spiller på de populære gråtonene på 1950-tallet.
Ja, selv felgene er inspirert av 356A og 356B. Disse var utstyrt med trommelbremser som hadde felger med en stor boltsirkel, mens dagens 357 har 20-tommers hjul laget av magnesium og er utstyrt med aerodynamisk navkapsler i karbonfiber samt sentrallås.
Visjonen har også flere detaljer fra donorbilen 718 Cayman GT4 RS, og er som den potente elraceren Porsche Mission R vist fram i 2021 kledd i mye naturfiberforsterket plast (NFRP).
Et annet framtidig nikk er sidespeilene, som er kameraer, mens det synlige enderøret er laget av en blåaktig titan med en innside kledd av keramikk.
Ok, litt om urbilen 356 før vi ser på alle bildene av Porsche Vision 357.
356 No. 1 Roadster var altså den aller første bilen bygget av Porsche-merket. Toseteren med rørramme og midtmotor var Ferry Porsches drøm om å bygge sin egen sportsbil.
Porsche 356 gikk i serieproduksjon som en coupé med en annen ramme og en 40-hk bakmotor i stedet for det originale midtmotorkonseptet. Dette dannet grunnlaget for suksessen til Porsche-merket.
Etter de første stort sett manuelt bygde bilene (coupé og kabriolet) 356/2 med aluminiumskarosseri, flyttet Porsche fra Gmünd tilbake til Stuttgart på slutten av 1949. Det var her serieproduksjonen av sportsbilen Porsche 356 startet.
Platestålkroppene ble produsert av Stuttgart-baserte Reutter-karosserier, mens motorproduksjonen i Zuffenhausen var leid fra Reutter ettersom Porsche Werk 1 fortsatt var okkupert av de allierte.
Rundt 78.000 eksemplarer av Porsche 356 var bygget da det var slutt i 1965. 356 (1948-1955), 356 A (1955-1959), 356 B (1959-1963) og 356 C (1963-1965) var tilgjengelig i en rekke åpne og lukkede karosseriversjoner og ulike ytelsesnivåer.
Etterkommeren av 356 kjenner du kanskje til, for det var selveste Porsche 911 vist fram første gang under Genève Motor Show i 1963.
Ok, nok historie. Her er bildene av Porsche Vision 357, den første bursdagsgaven nå som det er 75 år siden Porsches første bil var på plass.
Les også: