Det skjedde svære ting over hos Ford Performance i 2019. For de hadde nemlig laget den aller sterkeste Mustangen i historien, en villbajas kalt Shelby GT500.
Under panseret på dette monsteret befinner det seg en diger 5.2-liters V8 med latterlige 760 hestekrefter og 847 Nm dreiemoment. Dette er altså den sterkeste Mustangen som Ford har bygd for vanlige kunder, noe som sier det aller meste.
-->
I tillegg til en stor V8-motor har Ford montert en lynrask 7-trinns automatkasse som bør sende kreftene lynrask ned til hjulene, og der er det også satt på noen svære bremser og fire fete Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk.
Bilen ble faktisk vist fram under Goodwood-arrangementet i England i 2019, noe som satte i gang rykter om at den også skulle bli tilgjengelig i Europa. Men Ford Europa fant ut at det ble for mye, spesielt med tanke på utslippskravene som stadig strammes av EU.
For slike biler opplyser man ikke 0-100 km/t, men inkluderer også tiden den bruker til å stoppe. Siden Shelby GT500 er for ekstremt for Europa, opplyser Ford denne tiden i mph. Og 0 til 100 mph og ned til null igjen går unna på ekstreme 10,6 sekunder. 100 mph tilsvarer for øvrig 161 km/t.
Man skulle saktens tro at alt dette holdt, men det er alltid noen som vil ha mer. Og noen slike finner man ofte over hos tunerne hvor det meste er helt Texas, nemlig Hennessey. Ja, de er fra Texas.
Den gjengen kommer stadig med elleville utgaver, og har den siste tiden vist fram en trimmet utgave av Ford Bronco kalt VelociRaptor 500 med 500 hk, en særs vill Ford F-150 med seks hjul og 558 hk og den største pickupen de noensinne har laget, en Mammoth 1000 6x6 TRX med 1.012 hk.
Og ja, for å ikke glemme deres egne modell, hvor den toppløse Venom F5 Roadster-utgaven nylig fikk sin europeiske debut. Denne hyperbilen er utstyrt med en 6.6-liter «Fury» V8-motor som yter 1.817 hk. Ja, i en bil uten tak!
Nå har de altså klar en enda mer giftig utgave av Shelby GT500 som er kalt Venom 1200 Mustang GT500, og de som kjenner av Hennessey vet at det første tallet viser til hvor mange hestekrefter bilen har. Så ja, over 1.200 hk her, altså.
Mer eksakt sier Hennessey at bilen har 1.204 hk ved 7.600 r/min, mens dreiemomentet befinner seg på 1.223 Nm ved 5.200 r/min. Det er ganske så spinnvilt, og Hennessey sier at kreftene har økt med 58 prosent målt mot bilen som kommer ut av fabrikken.
‒ Shelby GT500 er i utgangspunktet en ekstraordinær muskelbil, men vi tar den til den 9. graden med vår Venom 1200, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.
‒ Ingeniørene våre klarte å lokke mer enn 400 ekstra hestekrefter ut av motoren, som tar ytelsen til superbilnivåer. Bare en håndfull biler i verden tilbyr dette kraftnivået ‒ spesielt for denne prisen.
Vi er vanvittige sjalu på amerikanerne som slipper det ville avgiftsnivået norske politikere klasker på bilene, og en Shelby GT500 starter faktisk kun på rundt 800.000 kroner. Men skal du ha en Venom-utgave blir det selvsagt litt dyrere, for dette øker prisen med drøyt 600.000 kroner
Så totalt kommer denne bilen med 1.204 hk ut med en prislapp på rundt 1,4 millioner kroner, noe som ikke høres veldig skremmende ut for en slik muskelbil.
Nå kommer det nok til å bli kamp om Venom 1200, for Hennessey skal kun lage 66 eksemplarer av denne.
Kundene kan også velge en pakke som hedrer den historiske 24 Hours of Daytona Ford Mark II GT40 fra 1966 med en rødt, hvit og svart drakt, og bildene under viser nettopp denne utgaven. Og det er nok det nærmeste vi kommer en Venom 1200 Mustang GT500.
Les også: