En Model 3 med 150 kilometers rekkevidde

Tesla er rekkeviddekongen, ikke sant? Så hva med enn en helt ny Model 3 som ruller 150 kilometer før den må lades?


Vi er litt usikker på hva det motsatte av en konge er, men på sjakkbrettet er det iallfall bøndene. Så med den referansen kan vi si at elbilens bonde en gang i tiden norske Buddy, som til dens forsvar kom allerede i 1991.

På gode dager, i unnabakke og med en varm sommerbris i
ryggen, var det kanskje mulig å lure den noen mil før det var stopp.

Utviklingen har heldigvis gått riktig vei siden den gang, og
da den lille trioen Peugeot Ion/Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero ble lansert i
2010 var rekkevidden oppe i 150 kilometer ‒ iallfall på papiret. Ikke så ille
for biler designet for å tråkle seg gjennom den urbane trafikken.

Siden har elbilene sakte men sikkert strukket ut rekkevidden,
anført av Tesla.

Model S kom i 2012, og bød da på en oppgitt rekkevidde på over
400 kilometer om man gikk for den største pakken på 85 kWh. I dag er det mulig
å få Tesla-modeller som ruller godt over 500 kilometer før den må plugges inn,
og de er den foreløpige kongen på det elektriske sjakkbrettet.

Her i Europa har Tesla fått ny vind i ryggen etter at de begynte å sende Model 3 over dammen tidligere i år, og anført av norske forbrukere har den klatret forbi alle de etablerte elbilene i rene salgstall.

Og en del av grunnen til det er nok rekkevidden.

Model 3 kommer i likhet med de andre Tesla-modellene med
forskjellige batteripakker, og i Norge strekker rekkevidden seg fra 415 kilometer
for Standard Range som starter på 367.700 kroner og helt opp til saftige 560
kilometer for Longe Range-modellen til 450.600 kroner.

Men det finnes åpenbart ingen regel uten unntak, og for Teslas
del finner vi dette av alle plasser i Canada.

For nå har noen oppdaget hva Tesla Canada har skrevet på
sine sider, og media har deretter kastet seg over dette.

For der, under forklaringen på de canadiske incentivene,
skriver de følgende (altså på engelsk, men vi har oversatt):

«5.000 dollar rabatt for enkeltpersoner som kjøper biler med
en basis listepris under 45.000 dollar før leveringskostander.»

Det er altså 5.000 dollar å spare på elbiler under 45.000
dollar, og denne grensen har åpenbart den canadiske avdelingen slitt med å
komme under for Model 3.

Men etter å ha fundert som en Magnus Carlsen har de kommet
opp med en løsning.

Nemlig å putte inn et ekstra lite batteri.

Dermed starter standardutgaven for Model 3 med et batteri
som har en rekkevidde på 150 kilometer. Denne er priset, selvfølgelig er den
det, til 44.999 dollar. Altså en dollar under den magiske grensen.

Et sjakktrekk eller?

Her har vi klippet ut teksten slik at du kan se det svart på hvitt:

Så der har du det altså. En Model 3 med en rekkevidde på 150 kilometer.

Den vanlige versjonen i resten av verden er døpt Standard Range Plus i Canada, og har en EPS-rekkevidde på 386 kilometer. Men da spretter prisen også langt over grensa, mer bestemt 53.700 dollar. Og her er det altså ingen statlig premie å hanke inn.

Den koster altså omregnet i norsk valuta 347.000 kroner, og
er selv uten incentiver er den altså 20.000 kroner billigere enn i Norge.

Men hvorfor de skriver dette er ikke så godt å skjønne. For
om du går inn på Tesla Canada og prøver å bestille en Model 3, kommer det opp
de tre samme alternativene som i Norge.

Versjonen med 150 kilometers rekkevidde er ingen plass å se.

Og det er kanskje det som er det store sjakktrekket.

Les mer om:

Elbiler Nyheter