En Mercedes GLE Coupé med 800 hk

Brabus har kastet seg over imponerende Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ Coupé, og resultatet er spektakulært.


Om du har lyst på en av de aller mest imponerende SUV-modellene som er på markedet, kan du jo sjekke ut Mercedes-AMG GLE 63 S.

Dette er flaggskipet i GLE-familien, og monsteret kan by på 612 hestekrefter og et dreiemoment på 850 Nm. Resultatet er en 0-100 km/t i sportsbilklassen ‒ 3,8 sekunder.

Men nå finnes det faktisk en enda råere utgave.

Daimlers offisielle tuner Brabus har nemlig kastet seg over flaggskipet, og ut har det kommet en utgave kalt Brabus 800 SUV Coupé. Og da vet vi også hva det handler om.

Brabus putter nemlig antall hestekrefter i modellbenevnelsene til utgavene de lager, så vi snakker altså om en bil som kan skilte med 800 hk.

Under panseret til 800 SUV sitter det fortsatt en 4-liters biturbo V8-motor som også den originale AMG GLE 63 S er utstyrt med, men trim-ekspertene hos Brabus har lokket til seg langt flere hester.

Mer eksakt har de tunet motoren opp med 138 kW, noe som betyr ytterligere 188 hk. Dreiemomentet har på samme tid økt formidabelt dét og, opp 150 Nm fra den originale AMG-modellen.

Og Brabus understreker at den oppgarderte drivlinjen, selvsagt, fungerer perfekt med mildhybrid-løsningen AMG-utgaven har.

Resultatet er 800 hk ved 5.900 r/min og hele 1.000 Nm fra så lavt som 3.500 r/min, noe blant annet nye turboer med et trykk på 1,6 bar sørger for.

Brabus understreker også at det faktisk følger garanti med også denne modifiserte utgaven av AMG GLE, mer spesifikt 3 år/100.000 km.

Så hva gjør alle disse kreftene med bilen som altså i original utgave klarer sprintøvelsen på imponerende 3,8 sekunder?

Jo, det kan selvsagt tyskerne fortelle oss.

De sier at den svære doningen på 2,3 tonn går fra 0 til 100 km/t på solide 3,4 sekunder, og at den faktisk er så sterk at de har måtte begrense toppfarten. Ikke at det er noe særlig krise, for den lyder uansett på 280 km/t.

Om dette er altfor mye, kan også Brabus fortelle oss at de faktisk har et sett kalt PowerXtra B40 – 700 som er tilgjengelig for alle GLE 63-utgavene, og her pumpes kreftene opp med 88 hk.

Det tyske tuningsselskapet kan også by på en rekke andre ting rundt 63 S-utgaven.

De har for eksempel noe som heter Brabus Memory System som deaktiverer start/stopp-systemet ved å klikke på en knapp, og de har et eksosanlegg med flapser som forsterker plystrelyden fra turboene når gassen slippes. Her er det mulig å velge to moduser, en Sport for rå lyd og en Comfort for ikke fullt så rå lyd.

Utvendig har de selvsagt gjort en lang rekke med sportslige endringer, og det er større spoilere, luftinntak og enda mer karbon, og selvsagt nye felger ‒ som jo alle slike spesialister tilbyr.

Her går størrelsen fra 22 tommer og opp til 24 tommer, og bilen på bildene her har mer spesifikt 23-tommers Brabus Monoblock Y «Black Platinum». Dekkene kan leveres enten av Continental, Pirelli eller Yokohama, og kommer som 295/35 og 335/30.

Brabus har også montert inn en spesiell kontrollenhet for AirMatic luftfjæringen, noe som senker bakkeklaringen med solide 25 mm ‒ som bør gi den nærmest perfekte kjøreegenskaper.

Innvendig har de også gitt 800 SUV mer eksklusive materialer, og det går i eksklusivt tre, karbon, aluminium og selvsagt Alcantara.

Tunerne selger ferdig preppet 800 SUV for de som måtte ønske det, men det er også mulig å troppe opp med en nåværende GLE 63 S som kan få noen, eller kanskje like greit, alle, endringene på en gang.

Da blir den i så fall som denne utgaven av AMG GLE 63 S, en Brabus 800 SUV:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter