Det er ikke ofte Pagani kommer med en ny bil, men når de først gjør det testes den skikkelig. Og det har ført til en oppsiktsvekkende rekord rundt den ærverdige Spa-banen. Se video.
Det er ikke enkelt å holde oversikt over alle modellene til bilprodusentene, for selv de som lager supersportsbiler har ofte ganske så mange.
Ta et merke som McLaren som et eksempel. Britene byr faktisk på 15 forskjellige modeller, og totalt er det 19 forskjellige utgaver som det er mulig å velge mellom.
-->
Da er det langt enklere med Pagani.
Den italienske superbilprodusenten har kun to hovedmodeller, Zonda og Huayra. Riktignok satser de beinhardt på disse to, og det finnes fire Huayra-versjoner og hele 10 utgaver av «hovedmodellen» Zonda. Så totalt har også Pagani-kundene litt å velge mellom, mer eksakt 14 modellversjoner.
Den aller ferskeste som nå er på vei ut til noen heldige kunder er Huayra Roadster BC, og er en kabriolet helt uten sidestykke som det kun skal lages 40 eksemplarer av.
Motorleverandør Mercedes-AMG fikk streng beskjed om å levere noe helt spesielt til den toppløse superbilen, og kom opp med en V12 som huser mer enn 800 hestekrefter som byr på et dreiemoment på 1.050 Nm helt fra 2.000 r/min.
Men de som kjenner Pagani vet at det aller viktigste er vekten, og en Huayra BC (altså den med tak) veier kun latterlige 1.218 kilo.
Utfordringen med en kabriolet er å få den stiv nok, og det koster kilo. Pagani løste like godt dette med nye supermaterialer i både karbonfiber og karbontitan.
Mer eksakt heter stoffene Carbo-Triax HP62 og Carbon-Titanium HP62 G2, og disse koster skjorta og litt til ‒ faktisk er de opp mot 450 prosent dyrere!
Det brydde Pagani seg lite om, for de som setter seg bak rattet på en Huayra Roadster BC fortjener det aller beste.
Det kommer også til syne under utviklingen av den ultimate kabrioleten.
Pagani har faktisk tilbakelagt mer enn 350.000 kilometer på veiene under testing av Roadster BC, og overfører vi dette til noe forståelig har den altså kjørt ni ganger rundt jorda.
Men dette er en supersportsbil, så den må også fungere optimalt på en racerbane. Pagani har klokket inn 45.000 km på de mest krevende racerbanene i verden, noe som betyr at den har tilbakelagt en distanse som måler mer enn en gang rundt jorda, som er på 40.000 km.
Man skulle tro at all denne testingen har ført til en perfekt kabriolet, og ja, det har det.
Pagani har nå avsluttet de aller siste testene før overleveringene starter, og det førte de til en av de aller mest berømte banene ‒ belgiske Spa-Francorchamps.
Under disse testene oppdaget ingeniørene noe ganske oppsiktsvekkende, nemlig at bilen var så rask at den faktisk luktet på banerekorden for godkjente gatebiler.
‒ Under testene innså vi umiddelbart at bilen hadde interessante rundetider. Vi konsulterte raskt med Horacio (Pagani, grunnlegger) om muligheten for noen raske runder, og selv om værforholdene ikke var de beste, satte bilen en ny rekord på banen etter kun to runder, forklarer testfører Andrea Palma.
‒ Bilen har en formidabel karakter, og demonstrerte sitt potensial ved at den imponerende enkelt tok seg rundt banen. Selv om Spa-Francorchamps er en komplisert bane, overgikk Roadster BC’s håndtering og grep alle forventningene.
Altså så mye at den satte ny rekord for biler som er globalt godkjent for vanlige veier.
Bli med Palma på rekordrunden rundt Spa, en halsbrekkende runde som varer eksakt 2:23,081 minutter.
Les også: