En japansk-inspirert og unik Ferrari Roma

Den steilende hingsten har laget nok en one-offs, denne gang basert på Roma og med japanske detaljer.


Ferrari liker åpenbart å lage unike versjoner som det bare finnes en eneste utgave av, og slike biler kommer i forskjellige grader.

Tidligere denne måneden viste de fram en bil som het SP48 Unica, en helt unik bil som avdelingen Special Projects sto bak ‒ sammen med kunden. Se lenke nederst.

-->
For det er slik at de som er gode nok kunder faktisk kan bestille seg en helt unik Ferrari, og i snitt bruker merket et drøyt år på å lage en slik modell. Men det kommer selvsagt helt an på hvor mye som skal gjøres. Eller muligens hvor mye kunden er villig til å betale.

Det finnes en litt billigere løsning, og den står Ferraris Tailor Made-avdeling for. Som med spesialprosjektene får også kunden i det skreddersydde programmet bestemme ting og tang sammen med Ferraris eksperter, og dermed få satt sammen sin perfekte Ferrari.

Nå tilhører ikke denne enestående Ferrari Roma en kunde, men faktisk Ferrari selv. Den skal nemlig brukes som en utstillingsbil under New York Design Week.

Mer det er ikke merket selv som har bestemt temaet ‒ den japanske stilen.

Oppdraget falt nemlig på Evan Orensten og Josh Rubin, grunnleggerne av det amerikanske designmagasinet Cool Hunting.

Duoen møtte opp på Ferraris Taylor Made-rom i New York, og der ventet Ferraris sjefdesigner Flavio Manzoni. Og det hadde seg slik at Orensten og Rubin kom rett fra en studietur i Japan, og var selvsagt inspirert av japanske design.

Så en idé tok til, nemlig å lage en Ferrari med noen av de unike materialene utviklet fra tradisjonelle japanske teknikker.

Først og fremst ble de inspirert av tradisjonelle japanske indigofarger, noe som kommer klart til syne av den utvendige fargen ‒ Indigo Metal. Duoen hadde nemlig besøk en av de fem gjenværende indigo-farmer i Tokushima, Japans tradisjonelle indigo-dyrkende region.

Der lærte duoen at fargestoffet kommer fra en grønn plante som, når den høstes og fermenteres, blir til sukumo, tradisjonell tørket japansk indigo som er blandet med lut, sake og kalksteinspulver for å lage autentisk Hon-Ai indigofarge. På grunn av sine antimikrobielle egenskaper ble den tradisjonelt brukt til sengetøy, sengetøy og klær.

Så ja, nå har du også lært det.

I den spesielle Ferrari Roma-utgaven brukes den samme fargepaletten for å binde sammen kjøretøyets eksteriør og interiør, så ja, den finner veien videre inn i bilen.

Ferrari har blant annet brukt to gamle kimonoer for å lage det spesielle stoffet på innsiden, en som faktisk var 75 år gammel. Det bør med andre ord være ganske så slitesterkt.

I tillegg har Ferrari pøst på med en masse japanske detaljer på innsiden, og om du studerer videoen nøye kan du også se kobber på innsiden ‒ litt som de kobberinspirerte felgene. Også dette grunnet Japan-turen, for duoen var også innom en familiebedrift som er kjent for sine ikoniske tebeholdere av kobber. Ja, vi har lyst til å si tekobber.

Kobberteamet kan blant annet sees i midtkonsollen.

Denne Roma-modellen med en masse flotte detaljer skal altså bringe sammen japansk og italiensk designkunst, og viser hva Taylor Made-avdelingen faktisk kan gjøre.

Nå holder en vanlig Ferrari Roma for de aller fleste, og motoren trenger iallfall ikke Taylor Made å gjøre noe med.

Det er nemlig en V8 med 620 hk som har vunnet den internasjonale motorprisen fire ganger på rad. Så her snakker vi om den øverste hylla.

Her er bilder av nok en unik Ferrari, og denne gang en Roma som har latt seg inspirere av Japan.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter