Blant annet takket være den «hemmelige» racerføreren «Morizo», ja, selveste Toyota-sjefen, har hydrogen-utviklingen nå kommet så langt at den når verdens aller mest populære bilmodell.
Du har sikkert hørt det mange ganger; at motorsporten er en særs viktig plattform for morgendagens biler. At det er der de nye løsningene utvikles, og at resultat er enda bedre vanlige biler.
Men du har kanskje ikke helt stolt på akkurat det, og kanskje tenkt at dette kun er en slags unnskyldning for bilmerker til å bruke en masse penger på noe som er veldig gøy ‒ nemlig å kjøre fort med biler.
-->
Da må du følge godt med nedover her.
Toyota er som kjent en av de virkelig store hydrogen-ambassadørene, og kunne allerede i 2014 presentere hydrogenbilen Mirai. Den er nå i 2. generasjonen og lever i beste velgående, til tross for at det ikke lages så veldig mange slike biler i året.
For Toyota er i likhet med de fleste andre store bilmerkene veldig opptatt av bærekraft, og de tror også at hydrogen kan være en løsning slik som elbiler er. Og Toyota er på plass i over 170 land, så de vil være en veldig viktig aktør i en bilframtid der utslippene skal kuttes betraktelig.
De har ikke blitt det mestselgende merket de er ved å ta snarveier, så når de skal satse på hydrogen gjør de det grundig. Det betyr en inntreden i motorsporten.
Her kommer den «hemmelige» racerføreren «Morizo» inn. For det er ingen ringere enn Akio Toyoda, ja, han som er Toyota-president. Toyoda har i hele år deltatt under sitt pseudonym i en japansk motorsportserie kalt Super Taikyu, og der har han rattet noe spesielt.
Bilen han kjører er nemlig noe så spesielt som en GR Corolla H2. GR står som kjent for Gazoo Racing og er avdelingen som ansvarlig for racerbilene i tillegg til litt mer sportslige utgavene av de vanlige bilene, Corolla er verdens mest solgte bilmerke, mens H2 er forkortelsen til hydrogen.
Men det er ikke den eneste serien som har fått besøk av en hydrogendrevet racerbil fra Toyota.
I august sendte Toyota nemlig en GR Yaris H2 over til Europa og WRC-løpet i Belgia, og det med fire ganger tidligere verdensmester Juha Kankkun bak spakene. Bilen deltok ikke i selve VM-runden, men kjørte oppvisning og fikk dermed vist seg fram for publikum.
Resultatet av disse motorsport-testene taler for seg selv.
Gjennom å kjøre i langløp-serien Super Taikyu har Toyota klart å øke kraften i motoren med hele 24 prosent og dreiemomentet med 33 prosent. Dette har gjort at Corolla H2 har fått en dynamisk ytelse på nivå med en konvensjonell bensinmotor.
Videre har rekkevidden blitt strukket ut med rundt 30 prosent, og hastigheten for å fylle på hydrogen er redusert fra omtrent fem minutter til halvannet minutt.
Ja, det er imponerende framskritt Toyota kan vise til.
På toppen av dette forsker Toyota sammen med mange andre på å utvikle grønn hydrogenproduksjon og transport også i det krevende motorsport-miljøet, og målet er altså at hydrogen skal bidra til å realisere et karbonnøytralt miljøsamfunn.
Nå tar de et nytt skritt ved å sende en ny hydrogenbil ut på vanlige veitester, en Corolla Cross H2 Concept. Denne skal nå ut på vintertester i Nord-Japan.
Corolla Cross H2 er utstyrt med en 1.6-liters 3-sylindret motor hentet fra GR Corolla som sprøyter inn høytrykks-hydrogen, og ved å bruke løsninger fra Mirai har de også klart å lage ganske så kompakte hydrogentanker.
Resultatet er en hydrogenbil som faktisk kan frakte fem personer samt bagasje, og konseptet skal altså testes ut på vanlige veier.
I tillegg til å hente det beste fra bensin- og elbilene, rask fylling, grei rekkevidde og utslippsfri kjøring, unngår også hydrogenbilene å bruke materialer som litium og nikkel. Så det er mange fordeler med en slik bil.
Men Toyota tar ingenting for gitt, og sier at de nå har kommet 40 prosent på veien mot en kommersialisering av bil som Corolla Cross H2 Concept. Så får tiden vise om den faktisk fungerer så godt at den en gang i framtiden også vil dukke opp på norske veier.
Vi tror vi vet hva racerføreren «Morizo» mener om akkurat det.
Les også: