Sjekk denne versjonen av Ferrari SF90. (Fotos: Mansory)

En himmelsk storm av en Ferrari SF90

Hva i alle dager har Mansory nå funnet på…


Det har gått 10 måneder siden Mansory viste fram en ganske så spinnvill versjon av Ferrari SF90, og vi har fortsatt ikke glemt den.

Den spesielle utgaven heter Mansory F9XX og er dekker begge versjonene av den originale bilen, altså den opprinnelige SF90 Coupé og den litt ferskere SF90 Spider.

-->
Den duoen er i utgangspunktet noen skikkelig heftige sportsbiler, for dette hybrider med tre elmotor og en 4-liters V8 biturbo-motor. Og ja, de to elmotorene foran er like godt inspirert av drivverket til Formel 1-bilene.

Resultatet er hakesleppende 1.000 hk ‒ mer enn nok for de fleste ‒ men ikke for Mansory.

Så de kastet seg over Ferrari SF90, og da støvet la seg sto de igjen med utgaven Mansory F9XX med totalt 1.100 hk og en bil med nye lettvektskomponenter laget av karbon samt nye luftinntak, fjæringsmodifikasjoner og diverse interiørmodifikasjoner selvsagt kledd med det fineste skinn og karbon.

Så det var vel det?

Nei, det var det ikke, for nå har de gått løs på SF90 nok en gang, og målet er å videreutvikle Mansory F9XX enda et hakk ‒ for ja, det er åpenbart mulig.

Bilen er så unik at det har fått et helt nytt navn ‒ Tempesta Celeste. Ja, det betyr himmelsk storm.

Denne er så spesiell at de tyske tunerne setter strek ved kun tre eksemplarer, og ingen av disse blir heller like. Så dette blir helt unike biler, såkalt one-offs.

I likhet med Mansory F9XX kan den 4-liters motoren nå by på 980 hk og 980 Nm mot 780 hk og 800 Nm originalt, og dermed også 1.100 hk og 0-100 km/t på 2,4 sekunder. Toppfarten er for øvrig 355 km/t.

Grepene inkluderer mange av de samme som sist, altså smidd karbon, fjæringsmodifikasjoner, nye helt sjuke nye sportsfelger i svart og forskjellige interiørmodifikasjoner laget av det beste skinnet og karbonet som er å oppdrive.

Dekkene har dimensjonen 255/30 ZR21 foran og 335/25 ZR22 bak, så det bør iallfall ikke være noe problem med grepet.

Bilen har fått større luftinntak og en ny frontleppe, og bak sørger blant annet en ny dobbeltdiffusor for en perfekt luftflyt under bilen. Og ja, sammen med bakspoileren sørger det også for et enda bedre marktrykk.

Sist, men ikke minst, er det fire rør som stikker ut der bak som er ganske like de fire baklyktene, så de som befinner seg bak denne bør være advart.

På innsiden går det i en lyseblå farge som minner mer om et barnerom, og innsiden ser også til å være polstret som et slikt ‒ for alle overflater er nærmest dekt av lær og skinn.

De bekledde bøttesetene ser veldig innbyende ut, og enten om man sitter i det lyseblåe eller det hvite så bør dette være litt av en opplevelse.

Nå er det ikke alle plasser på en innside som kan bekles, så dette har Mansory løst ved å sette inn karbon.

Hva alt dette faktisk koster vet vi ingenting om, og kjenner vi denne delen av bilverden riktig er det ikke så nøye ‒ for alle de tre eksemplarene er sikkert solgt for lenge siden.

Det nærmeste vi kommer en slik bil er nok bilder, men de kan du få se her og nå.

Her er den himmelske stormen av en Ferrari SF90, en Mansory F9XX Tempesta Celeste:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene