En helelektirsk BMW 3-serie, men en ting demper festen

BMW har for første gang vist fram en produksjonsklar helelektrisk 3-serie, og den er på plass allerede i mai. Men det er et stort problem.


Vi begynner å bli vant med at de elektriske nyhetene fra BMW kommer nokså tett, og nå har de en svær en.

BMW 3-serie får nemlig et helelektrisk medlem. En elbilversjon kalt BMW i3 eDrive35L.

Denne drar veksler fra andre nye elbiler fra BMW, som iX, iX3 og i4, og er utstyrt med Gen5 eDrive-drivsystemet.

I den nye elbilen betyr dette 282 hestekrefter, 400 Nm dreiemoment og 0-100 km/t på 6,2 sekunder.

Rekkevidden, som ikke er WLTP, er oppgitt til 526 kilometer, mens ladefarten er oppgitt til 95 kW.

Elbilen må ikke forveksles med en i3 på drøyt 4 meter, for vi snakker altså om en helelektrisk 3-serie her. Den er 4,87 meter lang og har en akselavstand på 2,97 meter. Dagens 3-serie er 4,71 meter lang.

Det er altså en god grunn til at rekkevidden ikke er oppgitt i WLTP. For dette er ikke en europeisk elbil.

BMW i3 eDrive35L er designet for Kina, og rekkevidden er oppgitt i CLTC-syklusen. BMW selv sier at den er skreddersydd for kinesiske forhold, og elbilen skal også produseres i Kina.

Ja, det er selvsagt en festdemper så det holder.

Som plaster på såret kan altså BMW tilby en rekke elbilmodeller her i Europa, inkludert i4 som er 4,78 meter i lengden.

BMW har også klar en helt ny elbilmodell som helt sikkert også skal til Europa, og det er i7.

Tyskerne kaller denne «verdens første helelektriske luksussedan», og elbilen får premiere allerede i løpet av de neste ukene.

Her snakker vi om over 600 hestekrefter og over 600 kilometer med oppgitt rekkevidde, så dette blir helt klart en interessant elbil for mange.

Før den er på plass finner BMW i3 eDrive35L veien til de kinesiske forhandlerne, og det skjer allerede i mai.

Den bilen går altså Europa glipp av, men som trøst du kan jo lese mer om den kommende BMW i7 i en av lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter