En stor og litt mindre Bentley Blower. Den ene er gammel, og den andre er helt ny. (Fotos: Bentley)

En gatelovlig juniorutgave av Bentley Blower

The Little Car Company har kommet med mange fantastiske biler for junioren i familien, og Bentleys Blower Jnr er den aller kuleste ‒ av en god grunn.


Det er ikke så enkelt å sette navn på kjøretøyene som britiske The Little Car Company lager. For de kan ikke kalles for lekebiler, og uttrykket Olabiler passer heller ikke så veldig godt på de flotte bilene laget på lisens og ofte i samarbeid med en rekke store merker.

Så vi kaller de like godt juniorutgaver slik også selskapet selv ofte gjør, og The Little Car Company kan lokke med biler som Aston Martin DB5 Junior, Bugatti Baby basert på Bugatti Type 35 og selveste Ferrari Testa Rossa J.

Bilene er altså mindre, men også kjørbare, utgaver av de ekte historiske modellene, og ofte kommer de i en størrelse på rundt 75 prosent av den ekte bilen. Så ja, en juniorutgave.

Men nå som The Little Car Company har kastet seg over en svært legendarisk Bentley har de faktisk økt dette til 85 prosent av størrelsen, så dette er en ganske så stor juniorbil. Faktisk så stor at dette blir den aller første bilen fra det lille selskapet som også blir godkjent for kjøring på vanlige veier.

Så ja, dette er en ekte bil.

Ikke at det kanskje er veldig overraskende. For bilen de har rekonstruert er nemlig intet mindre enn den berømte Blower-modellen. Ja, vi skal forklare.

Bentley ble grunnlagt i 1919, og gjorde seg raskt bemerket da de vant Le Mans hele fire ganger fra 1924 til 1930. Det gjorde selvsagt merket til en favoritt blant racing-entusiastene.

En slik var Tim Birkin, som fikk bygd om flere biler til noen skikkelig kruttønner. Og det spesielle grepet Bentley tok var å gjøre dem superladet, akkurat slik Mercedes hadde gjort med flere av sine biler. Og med ekstra pustehjelp ble de raskt døpt om til Bentley Blower, og Birkin bestilte selv fire slike biler til laget sitt.

Totalt sanksjonerte Bentley byggingen av 55 eksemplarer av 4½-liters Bentley, hvor fem ble satt av til motorsport. Bentley kjøpte tilbake den originale bilen for noen år siden, den med start nummer 2 i Birkins lag, og denne har faktisk deltatt på flere klassiske løp siden ‒ inkludert de moderne utgavene av Mille Miglia.

Faktisk er det dette som er den ekte James Bond-bilen. For da forfatter Ian Fleming skrev novellene om agent 007 var det en 4½-liter Bentley som var firmabilen, og ikke en Aston Martin DB5 som kanskje mange tror. Ikke at det er så rart. Flemings første novelle om Bond, Casino Royal, kom i 1953, mens DB5 først ble lansert 10 år senere.

Den originale Blower tilbake i 1929 hadde en gedigen 4.5-liters motor som vridde ut rundt opp mot 250 hestekrefter, og kunne nesten ikke vært lengre unna den motoren som den helt nye Blower Jnr kan skryte av.

For når The Little Car Company setter sammen sine juniorbiler utstyrer de disse fornuftig nok med elektriske motorer, og Blower-utgaven følger oppskriften. Den har fått en 15 kW sterk elmotor, noe som tilsvarer 20 hestekrefter. Og der superladeren ble matet med luft er det nå en ladeport med både Type 1 og Type 2 ladekontakt.

Det lille selskapet har som vanlig prøvd å lage sin litt mindre kopi så nær originalen som mulig, og Blower Jnr har en ramme med lakkert stål som er festet til en autentisk chassisspesifikasjon. Bladfjærer og nedskalerte, perioderiktige dempere bør gi en komfortabel kjøretur, mens Brembo skivebremser foran og tromler bak gir god stoppkraft, kan Bentley fortelle.

Den elektriske motoren er montert på tvers av bakakselen, mens batteriene og drivelektronikken er plassert i et skjult underbrett.

Selve karosseriet er laget i to seksjoner, og mens den bakre karosseristrukturen er laget av karbonfiber er panseret håndlaget i aluminium ved bruk av tradisjonelle teknikker og festet med vakre skinnspennede panserstropper.

Tomannscockpiten er i 1+1-layout, med sentral justerbar kjørestilling og med passasjeren trygt plassert i baksetet.

Dette er en Bentley, så det er selvsagt en valgfri skreddersydd weekendbag som passer bak ‒ i drivstofftanken som nå er et bagasjerom som også kan låses.

På innsiden sier Bentley at dashbordet ser ut som en nedskalert kopi av originalen, hvor runde instrumenter og aluminium dominerer. Men helt original er det ikke.

For eksempel har drivstofftrykkpumpen blitt til en kjøremodusvelger, med et valg mellom Comfort (2 kW), Bentley (8 kW) eller Sport for maksimal effekt på 15 kW.

Forover, nøytral og revers velges via en spak som ser ut som tenningskontrollen til den originale blåseren. Annet bryterutstyr for frontlyktene og blinklysene kopierer formen til bryterne fra racerbilen, mens batterilademåleren gjenskaper det originale amperemeteret, forklarer det britiske merket.

Det er faktisk også en USB-kontakt på innsiden, mens en diskre skjerm viser navigasjon og ryggekamera.

Som med ekte biler starter også juniormodellen med en førsteversjon, og det skal lages 99 eksklusive Bentley Jnr First Edition som har startnummer 2, Union-flagget og andre unike detaljer.

Toppfarten på bilen som altså kan kjøre i trafikken på EU-veier er på 72 km/t, mens rekkevidden er anslått til 105 kilometer.

Så ja, denne kan du kjøre til butikken med, og mer stilfullt enn dette er det vel neppe mulig å handle melken med.

Les også:

Les mer om:

Nyheter