En Ford Focus med 520 hk!?

Et britisk tuningselskap har utviklet et sett til FordFocus RS som gir den lille bilen over 500 hestekrefter.


En original Ford Focus RS byr på en 2.3-liters
EcoBoost-motor med 350 hestekrefter, noe som bør holde for de aller, aller
fleste.

Men om det er noe som ønsker enda mer krutt under panseret, er
det to nye løsninger de kan sjekke ut. Og dette er voldsomme saker.

Det britiske selskapet Mountune har nemlig utviklet to sett
som gjør bilen til en av de aller største hissigproppene på veiene.

Det første heter m450, og er et ganske så enkelt sett. Det
består nemlig i hovedsak av en ny turbo kalt BorgWarner EFR-6758 som erstatter
den originale fra fabrikken, samt at pakken inneholder en del andre mindre deler
som gjør Focus RS om til et aldri så lite rovdyr.

Settet gir nemlig bilen 450 hestekrefter og øker
dreiemomentet til 580 Nm, noe som burde holde i massevis til å parkere det du
måtte møte av sportsbiler i lyskryssene.

Men dette settet er faktisk mindre interessant.

For Mountune har også et annet på gang som gjør den til et
stort rovdyr.

Settet m520 har endel av de samme «smådelene» som også lillebroren kan by på, men det viktigste er turboladeren. Den heter nå BorgWarner EFR-7163, og det er (sikkert) tallene som er viktige her.

For en 7163 gjør at Focus RS nå får formidable 520
hestekrefter, og dette er for eksempel 70 hk mer enn de nye Porsche 911 Carrera
S-modellene kan by på. Altså sjuke greier.

I tillegg økes dreiemomentet betraktelig, og med m520-settet er det på hele 700 Nm.

Hva dette gjør med den i utgangspunktet hissige RS-modellene
vet vi ikke, men å temme 520 ville hester i en slik bil er ikke noe for
amatører.

Mountune ser helst at de selv monterer settene ettersom det også inkluderer modifiseringer i motoren, noe som selvsagt blir vanskelig for oss nordmenn.

Men det skal også bli mulig å bestille pakkene via nettet, og prisene er ikke så halvgærne. 2.950 pund for minstemann, og 5.974,99 pund for det «alle» vil ha ‒ m520.

Pluss på frakt og noen ekstra kroner rundt utslippsavgiften ‒ og noen ekstra hk-avgifter til staten når du skal typegodkjenne bilen i etterkant…

Siste avsnitt er rettet, for som de fleste husker har
regjeringen fjernet hk-avgiften og vridd avgiften over på utslipp.

Les også:

Les mer om:

Nyheter