Annonse
Hjem Nyheter En Ford Focus med 520 hk!?

En Ford Focus med 520 hk!?

Et britisk tuningselskap har utviklet et sett til Ford Focus RS som gir den lille bilen over 500 hestekrefter.

En original Ford Focus RS byr på en 2.3-liters EcoBoost-motor med 350 hestekrefter, noe som bør holde for de aller, aller fleste.

Men om det er noe som ønsker enda mer krutt under panseret, er det to nye løsninger de kan sjekke ut. Og dette er voldsomme saker.

Det britiske selskapet Mountune har nemlig utviklet to sett som gjør bilen til en av de aller største hissigproppene på veiene.

Det første heter m450, og er et ganske så enkelt sett. Det består nemlig i hovedsak av en ny turbo kalt BorgWarner EFR-6758 som erstatter den originale fra fabrikken, samt at pakken inneholder en del andre mindre deler som gjør Focus RS om til et aldri så lite rovdyr.

Saken fortsetter under Annonsen

Settet gir nemlig bilen 450 hestekrefter og øker dreiemomentet til 580 Nm, noe som burde holde i massevis til å parkere det du måtte møte av sportsbiler i lyskryssene.

Men dette settet er faktisk mindre interessant.

For Mountune har også et annet på gang som gjør den til et stort rovdyr.

Settet m520 har endel av de samme «smådelene» som også lillebroren kan by på, men det viktigste er turboladeren. Den heter nå BorgWarner EFR-7163, og det er (sikkert) tallene som er viktige her.

For en 7163 gjør at Focus RS nå får formidable 520 hestekrefter, og dette er for eksempel 70 hk mer enn de nye Porsche 911 Carrera S-modellene kan by på. Altså sjuke greier.

I tillegg økes dreiemomentet betraktelig, og med m520-settet er det på hele 700 Nm.

Hva dette gjør med den i utgangspunktet hissige RS-modellene vet vi ikke, men å temme 520 ville hester i en slik bil er ikke noe for amatører.

Mountune ser helst at de selv monterer settene ettersom det også inkluderer modifiseringer i motoren, noe som selvsagt blir vanskelig for oss nordmenn.

Men det skal også bli mulig å bestille pakkene via nettet, og prisene er ikke så halvgærne. 2.950 pund for minstemann, og 5.974,99 pund for det «alle» vil ha ‒ m520.

Pluss på frakt og noen ekstra kroner rundt utslippsavgiften ‒ og noen ekstra hk-avgifter til staten når du skal typegodkjenne bilen i etterkant…

Siste avsnitt er rettet, for som de fleste husker har regjeringen fjernet hk-avgiften og vridd avgiften over på utslipp.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker