Trenger Ferrari 812 Competizione en oppgradering? Ja, mener noen tyske tunere. (Fotos: Novitec)

En Ferrari 812 med 866 hk

Ikke at bilen strengt tatt trenger det, men Novitec har uansett kastet seg over en Ferrari 812 Competizione og gjort den enda litt sintere.


Ferrari kunne tilbake i 2017 presentere arvtakeren til F12, denne superbilen som hadde blitt hyllet både for sin motor og sine kjøreegenskaper.

Arvtakeren het 812, og bare så folk skulle være klar over hva dette var slags bil, la de like godt til Superfast i navnet. Ikke at det er så rart, 812 Superfast har 800 hk som den kan øse av.

Siden har den steilende hingsten kommet med flere utgaver, og mens 812 GTS er den toppløse søsteren er 812 Competizione er mer banefokusert utgave med hele 830 gamper i motorrommet.

Som vanlig med litt mer spesielle Ferrari-utgaver har italienerne satt en øvre grense, og det er 999 eksemplarer av 812 Competizione og ytterligere 599 biler av den toppløse 812 Competizione A.

En av disse har tunerne hos Novitec fått fatt i, for de kan nå presentere en enda litt råere utgave av den potente hingsten. Og det lover særdeles godt.

For 812 Competizione er den sportsligste gatelovlige med frontplassert motor fra Ferrari, og Ferrari-ekspertene Novitec kan selvsagt ikke la en slik mulighet gå fra seg.

For ifølge selskapet kan aldri en sportsbil få nok kraft, og har laget seg et nytt eksosanlegg, selvsagt også mulig å få med gullbelegg, som hever kreftene til den 6.5-liters V12-motoren ytterligere. Mer eksakt til 637 kW, eller som vi er mer kjent med ‒ 866 hestekrefter. Dreiemomentet lyder for øvrig på 711 Nm.

Motoren i seg selv er uberørt, men så har da også Ferraris motorer stukket av med en haug av priser de siste ti årene ‒ så man tuller ikke altfor mye med noe som er perfekt.

Men ekte tunere gjør selvsagt mer enn bare å trimme bilene, så Novitec har satt på noen nye hi-tech smidde felger laget av amerikanske Vossen. Her er det 21-tommers foran og 22-tommers bak, noe som ifølge Novitec framhever kileformen til bilen ytterligere.

Dette har igjen ført til at de har justert fjærene slik at tyngdepunktet er senket, men det er også senkefjærer. Jepp, her er det mulig å heve karosseriet på forakselen med 40 millimeter ved å trykke på en knapp. Så norske veier med en masse hull og fartsdumper bør gå som en lek med en Ferrari 812 Competizione signert Novitec.

Og ja, glemmer du at du hevet fronten er ikke det noe krise. Bilen justerer seg til normal kjørehøyde automatisk når den når 80 km/t.

Som vanlig når Novitec kaster seg over Ferrari-biler gir de også innsiden et løft, så her er det både nytt design og nye farger. Og selvsagt kan man velge mellom ulike materialer som lær, Alcantara og karbon.

Resultatet av alt dette er en bil som kan se slik ut:

Du ser ikke det på bildet over, men som du kan se av bildene helt nederst stikker det ut to enorme enderør på hver side bakerst. Faktisk har disse en diameter på 120 mm, og matcher den imponerende bakre diffusoren. Det bør varsle alle som ligger bak denne bilen at de kanskje bare bør bli liggende der.

Det nye eksosanlegget slanker vekten og øker kraften med 36 hk, og bilen yter 866 hk ved 9.200 r/min og 711 Nm leveres ved 6.950 r/min. Ikke verst for en bil som veier under 1.500 kilo.

De spesielle felgene er utstyrt med dekk i størrelsen 275/30 ZR 21 foran og 335/25 ZR 22 bak, og Novitec understreker at disse ikke bare er tilgjengelig i sort. Vossen kan by på mer enn 70 forskjellige farger, og ulike overflatefinisher fra børstet til speilpolert.

Nå er det en liten festbrems foruten eventuell pris, som Novitec for øvrig ikke opplyser.

Ferrari har solgt alle eksemplarene de skal lage av 812 Competizione, så du må allerede eie en slik om du drømmer om en Novitec-utgave. Og så må du tenke at en original utgave ikke er godt nok, så det kan jo også være en utfordring for Novitec.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene