En ellevill dyr Corvette Stingray

Vet du hva «VIN #0001» betyr? Det vet iallfall en i USA, som betalte nærmere 27 millioner kroner for en 2020-modell Chevrolet Corvette Stingray.


I fjor sommer nådde Corvette en milepæl de har jaktet på
siden den første bilen kom i 1953, nemlig en modell med midtstilt motor.

Dette har å gjøre med vektbalanse og dermed kjøreegenskaper,
og en bil som har sentrert vekt fungerer bedre enn en som har størstedelen av
vekten enten foran eller bak.

-->
I juli kunne endelig Chevrolet vise fram en Corvette med midtstilt
motor, nemlig den kommende Stingray.

Den ser et sultent rovdyr ‒ spiss, skarp, kantede, lav og ildrød
(iallfall de vi har bilder av).

Det skal heller ikke stå på kreftene.

Hjertet er Chevys nye 6.2-liters Small Block V8 LT2, og
denne yter 495 hestekrefter med et dreiemoment på 637 Nm. Så mye krefter og
dreiemoment har aldri en Corvette hatt tidligere.

I tillegg har de også oppjustert det meste av det mekaniske,
brukt nye og lettere materialer, satt inn masse ny teknologi og gitt den en
helt drøss med valg, til og med når det kommer til seter ‒ disse finnes i tre
forskjellige versjoner!

Og det aller beste med den nye Covetten er prisen.

For den kommende modellen starter faktisk under 60.000
dollar, altså på nivå med flere av dagens elektriske SUV-modeller her hjemme.

Men det finnes dyrere versjoner også.

Og en svindyr en.

Denne:

Tilbake til «VIN #0001».

Dette viser at det er den aller første bilen i
produksjonsrekken, og for 2020-modellen av Stingrays del betyr dette altså den
aller første bilen som er produsert for salg.

Og skal du eie en slik koster det skjorta ‒ og litt til.

GM og Chevrolet var smarte nok til å lage en happening rundt
denne, og kjørte i gang en auksjon til inntekt for barneskolene i hardt prøvede
Detroit.

Og mange ville åpenbart ha den historiske bilen utstyrt med
sportspakken Z51.

For budkrigen må ha vært formidabel, og til slutt ga den
nest siste seg da summen rundet utrolige 3 millioner dollar.

Det er med dagens kurs rett i underkant av 27 millioner
kroner.

Mannen som til slutt sto igjen som seierherre på slagmarken var Rick Hendrick, en gründer og bedriftseier.

‒ Jeg er verdens største Corvette-junkie. Takk til Chevrolet
og Barrett-Jackson (auksjonsfirmaet), for de plukker alltid ut veldedige formål
som er gode og hjelper så mange mennesker, sier han.

Ikke bare kan han skryte av å ha den aller første Corvette
med midtstilt motor, men han får også kjøre den nye modellen et par uker før Chevrolet
shipper modellen ut til forhandlerne.

Men det kommer med en stiv pris.

En meget stiv en.

Her er masse bilder av den nye Chevrolet Corvette Stingray:

 

Les også: