En elektrisk sportsbil med retrolinjer

Elegend EL1 nærmer seg stadig, og det er utvilsomt en bra ting. For denne vekker følelser. Se bilder.


Elegend AG er et såkalt tech-selskap basert i den tyske bilregionen Bayern, hjem til store merker som Audi og BMW som nå satser knallhardt på elbiler. Nå har sikkert ikke Elegend noe mål om å bli like store, men de akter iallfall å lage like flotte biler. Minst like flotte biler.

For det ferske bilmerket har nemlig sett over til Audi og en ganske så legendarisk bil når de gyver løs på sin første av i alt tre planlagte modeller ‒ den legendariske Audi Sport Quattro kjent fra den ville gruppe B i rallysporten på 1980-tallet.

Nå dukker det som kjent stadig opp nye merker med ganske hårete mål, men som forsvinner like fort som de kom. Elegend ser imidlertid ut til å ha en lys framtid.

‒ Interessen for selskapet er høy både på kunde-, fan- og investorsiden, forteller Marcus Holzinger, styreleder og designsjef i Elegend.

‒ Siden oppstart av selskapet har vi klart å følge vårt ambisiøse veikart for vekst. Vi har en god økonomi posisjon, og fortsette å konsekvent drive utviklingen av vår tekniske plattform.

Det er sikkert ikke dumt å verken være fra Bayern eller ta en Audi Quattro som utgangspunkt når man skal lage en elbil, og de tar heller ikke lett på oppgaven.

Elegend EL1 som den første modellen heter overgår selv den ville gruppe B-bilen fra 80-tallet, for her snakker vi faktisk om tre elmotorer ‒ en foran og to bak. Så ja, utvilsomt en quattro med drift på fire hjul, og det er faktisk så mye krefter at Elegend har måtte elektronisk begrense kraften.

Den lyder på totalt 600 kW, noe som betyr over 800 hestekrefter. De opplyser selv 816 hk, og med en vekt på kun 1.680 kilo forflytter denne seg som et lyn. 0-100 km/t skal gå unna på 2,8 sekunder, mens 0-200 km/t fyker av gårde på ganske så ville 8,5 sekunder. Det er i superbil-klassen.

Toppfarten blir på rundt 300 km/t, og bilen er også utstyrt med et ganske så stort batteri på 90 kWh. Rekkevidden er opplyst til 425 kilometer, mens ladingen skal gå unna på lynraske 300 kW. Forbruket er oppgitt til 21 kWh/100 km.

Dette er en ganske så liten bil, for den måler kun 4,16 meter i lengden. Men for golfinteresserte kan vi nevne at EL1 skal kunne frakte to bager og to golfbager, og det bør jo holde for bilen som er en 2-seter.

Nå er det et par festdempere med Elegend EL1 også. Det er foreløpig kun planlagt 30 eksemplarer, og prisen er satt til 890.000 euro ‒ rundt 9 millioner kroner.

Elegend opplyser at de på det nærmeste er ferdig med å utvikle den tekniske delen av EL1, og snart skal en sen prototype luftes rundt testbanen.

Det ferske selskapet viste i helgen fram EL1 under en bilfestival i München, og vi tipper den skapte like oppmerksomhet som den gang Audi viste fram legendariske Audi Sport Quattro.

Og den gode nyheten er at du også kan sjekke ut bilen, for her er bildene av den flotte Elegend EL1 som nok veldig mange kunne tenke seg.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter