Toyota lyspunktet i en krisepreget bilsektor

Det europeiske nybilsalget gikk på en skikkelig sprekk det første halvåret, men Toyota har unngått den store smellen.


Bilsektoren har blitt truffet av flere uheldige faktorer. Krigen i Ukraina har ført både til delemangel og dempet den generelle bilproduksjonen, mens covid-19 fortsatt skaper trøbbel ‒ spesielt i viktige Kina.

I tillegg sliter fortsatt bransjen med tilgang på viktige komponenter som også fører til forsinkelser.

Resultatet er at det globale bilmarkedet sliter med produksjonstakten og dermed ventelister som stadig vokser, noe som fører til at salgspilene peker den gale veien.

Ifølge European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) falt nybilsalget i EU med hele -14 prosent det første halvåret sammenlignet med samme periode i fjor, og med 886.510 registrerte biler i juni var dette den verste måneden siden 1996. Det er 26 år siden.

Alle de fire store EU-markedene opplevde sviktende salg i juni ‒ Tyskland med -18,1 prosent, Italia med -15 prosent, Frankrike med -14,2 prosent og Spania med -7,8 prosent. Her i Norge var det enda verre med en nedgang på voldsomme -26,9 prosent i juni.

Når det kommer til det første halvåret ble det registrert 4,6 millioner nye biler i EU, og Italia opplevde en nedgang på -22,7 prosent, Frankrike på -16,3 prosent, Tyskland på -11 prosent og Spania på -10,7 prosent.

Toyota Motor Europe (TME) sier at markedet det siste halvåret har falt med hele -19 prosent, mens de selv har opplevd en nedgang på -6 prosent. Det betyr at Toyota stadig tar nye markedsandeler.

Siste halvår noterte gigantene fra Japan seg for en markedsandel på hele 7,6 prosent med 563.067 nye biler, noe som også inkluderer Lexus. Toyota solgte 539.260 nye biler, en nedgang på kun -4 prosent.

Bestselgerne var Corolla (104,523 biler), Yaris (85.438), Yaris Cross (77.749) og Rav4 med 69.548 solgte nybiler.

Med en markedsandel på 7,6 prosent opplevde TME en oppgang på ett prosentpoeng, noe som betyr at de har hatt betraktelig mindre nedgang enn de fleste andre produsentene.

‒ Vi er svært oppmuntret med en rekordmarkedsandel på 7,6 prosent for første halvår, gitt geopolitiske, økonomiske problemer og mangler i forsyningskjeden, sier Matt Harrison, president og administrerende direktør i TME.

‒ Vi har enestående etterspørsel etter nye modeller som Yaris Cross, Aygo X og Lexus NX, men også etter våre mer etablerte produkter som Yaris, Corolla og C-HR. Vi sitter på en seks-måneders ordrebank som er et bevis på produktkraften til vår lav-CO2 elektrifiserte serie.

Toyota er fortsatt ikke skikkelig i gang med leveringene av elbilen bZ4X, men opplevde likevel en oppgang på 11 prosent for den elektriske bilparken.

Totalt leverte Toyota 363.962 elektrifiserte biler, hvor Corolla Hybrid ledet an med 85.755 biler. Det norske favoritten, Rav4, kommer både som hybrid og ladehybrid, og det ble solgt 55.579 slike biler i Europa det første halvåret.

Her hjemme hadde Toyota det første halvåret en markedsandel på 6,5 prosent, mens Tesla ledet an med hele 11,8 prosent.

Elbilmerket har også den mestselgende modellen i Norge så langt i 2022 med Tesla Model Y, mens Toyota Rav4 er den mest populære av de som ikke er mulig å få som elbil nede på en 12. plass etter årets seks første måneder.

Les også:

Les mer om:

Nyheter