En elektrisk pickup på vei til Norge

Maxus fyrer skikkelig under Auto Shanghai, og en av de nye bilene de viser er en elektrisk pickup som er ventet til Norge til neste år.


I mange år var Genève Motor Show stedet å være om man hadde en ny modell på gang, men tiden spesielt i bilindustrien har endret seg betraktelig bare i løpet av få år.

Det har også gått litt utover posisjonen til Genève Motor Show, som ikke har fått det enklere etter at de to siste utgavene er kansellert på grunn av covid-19.

Maktforholdet har også pendlet litt fra USA og Europa og over mot Kina, hvor en rekke nye merker har poppet opp i kjølvannet av elbil-boomen. Etablerte merker har også kastet seg rundt, og funnet veien til verdens mest folkerike land.

Dette har også ført til at bilutstillingen kalt Auto Shanghai har blitt enda et hakk viktigere, og årets utgave foregår akkurat nå. Der står nyhetene tettpakket, og et merke som er på hugget er Maxus.

Dette kinesiske merket har vært på plass her i Norden side 2018, og har bemerket seg spesielt i det helelektriske varebil-segmentet. Per i dag er merket på plass med 7-seteren Euniq MPV (også tilgjengelig som 2-seters varebil) og den elektriske varebilen e-Deliver 3, i tillegg er den enda større e-Deliver 9 rett rundt hjørnet.

Men Maxus vil dekke flere områder enn dette, og har blant annet på gang en elektrisk SUV og av alle ting, en elektrisk pickup.

Dette pickup-flaggskipet fra SAIC heter Maxus T90 og lanseres nå i Shanghai, og er også tilgjengelig i en ren elektrisk utgave. Denne har rekkevidde oppgitt i den gamle og mer gavmilde NEDC-standarden på 535 kilometer, og den kinesiske utgaven kan skilte med ting som fjernkontroll, stemmekontroll, smarthjem-funksjoner og til med videoprojeksjon.

RSA som er nordisk importør til Maxus er på den elektriske pickup-ballen, og sier at T90 er ventet hit til neste år. Så ja, snart er det også en el-pickup på plass i gamlelandet.

En annen modell som vises fram under Auto Shanghai er altså en SUV, og denne er kalt Euniq 6. Dette er en ganske romslige SUV med moderne former, noe blant annet en video fra Chengdu Motor Show sist september viser.

I likhet med T90 er det heller ikke så mye som er kjent rundt Euniq 6 som kommer til Norge, men noen har nevnt en rekkevidde på 510 kilometer i NEDC-standarden for SUV-modellen.

Men det er altså knyttet usikkerhet rundt de nordiske spesifikasjonene til både Euniq 6 og T90, men dette blir forhåpentlig klart når bilene nærmer seg Norge.

Det vi imidlertid vet er at Maxus som har fått sin dose av kritikk for en noe uferdig programvare i bilene her hjemme har på gang en helt ny og ganske så fleksibel plattform, MIFA. Denne åpner for at Maxus kan bygge nær sagt alle typer biler på samme plattform, som for eksempel pickuper, varebiler, flerbruksbiler og andre typer personbiler.

Hva dette vil bety av elbiler i framtiden blir spennende å se, og her pirrer iallfall Maxus med to glimt av det vi kan forvente oss av MIFA-plattformen.

Maxus er altså eid av SAIC, og dette konsernet eier også et annet merke som har kommet med spennende nyheter under Auto Shanghai.

MG som virkelig er i støtet for tiden har nemlig vist fram et svært så spenstig konsept kalt Cyberster, og den bilen er det verd å ta en ekstra titt på. Så sjekk den gjerne ut via en av lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter