- Annonse -
HjemElbilerMG viser fram den fabelaktige elbilen Cyberster

MG viser fram den fabelaktige elbilen Cyberster

Bilprodusentene må jo lure på hva de spiser til frokost hos MG, for maken til elbiler de nå viser fram må man lete lenger etter. MG Cyberster er en av disse, og nå byr britene på flere bilder av denne.

Det finnes selvsagt mange store comeback i historien, og her i Norge har vi også en ganske så formidabel en i motorsporten.

- Annonse -

Etter at Petter Solberg ble en ekte idrettshelt da han vant rally-VM i 2003 gikk det ikke helt som han og vi andre håpet på i mange år, men han ga aldri opp. Og belønningen kom da han ble verdensmester i rallycross hele 12 år senere, og ble dermed den aller første i motorsporthistorien som ble verdensmester i to forskjellige FIA-disipliner. Ja, en bragd selv ikke Michael Schumacher kan skryte av.

I bilindustrien har MG vært avskrevet mer enn en gang, men også de drikker litt Solberg-saft. Og nå har de åpenbart sippet litt ekstra av saftglasset.

For elbilen MG ZS EV kronet et globalt comeback for det lille britiske merket som nå er eid av kinesiske SAIC, og siden har de ikke sett seg bakover.

De har vist fram en ny linjelekker og helelektrisk SUV kalt Marvel R Electric som skal rett inn i det hete C-segmentet med sin lengde på 4,67 meter, og de har vist fram noe så spesielt som en helelektrisk stasjonsvogn kalt MG5 Electric. Ja, verdens første el-stasjonsvogn.

- Annonse -

Og ikke minst har de vist fram en elektrisk sportsbil som tar pusten fra de fleste ‒ Cyberster.

Sjekk denne da:

Dette er et konsept som skal vise hva MG skal komme med i framtiden, og vi stiftet først bekjentskap med Cyberster for et par uker siden. Nå vises den under Auto Shanghai, og bør tiltrekke seg ganske så mye oppmerksomhet.

MG kaller den selv for «verdens første helelektriske e-sportscoupé», og følger en designfilosofi kalt «energisk romantikk» som skal vise den sterke kontrasten mellom voldsom estetikk og romantikk i perfekt balanse. Ja, altså ifølge MG.

- Annonse -

Denne elektriske sportsbilen fører uansett arven til modellen MGB videre inn i framtiden, og mer eksakt har visjonen stylingdetaljer inspirert av MGB Roadster.

Her kan vi se de klassiske runde MG-frontlyktene i sci-fi-form, kombinert med et slankt grilldesign og interaktive «Magic Eye»-lykter som åpner seg når lysene blir slått på.

For å oppnå bedre aerodynamikk har grillen på MG Cyberster blitt videreutviklet til en luftkanal som fører luften til forhjulene – som en nytolkning av elbilens minimalistiske estetikk.

Andre spesielle detaljer rundt MG Cyberster er LED-stripen som utgir seg som et laserbelte langs siden av bilen, et tydelig søkk i skulderlinje og to «spoilere» som en forlengelse av de to setene.

Bak er lyktene kalt Red Wing av LED-konstruksjon integrert og helt flatt, og projiserer et digitalt bilde som gjenspeiler MGs britiske arv. Og ja, vi må ikke glemme felgene, som er 7-eikede «hacker blade» med en senterbolt som skal gjøre bilen enda mer dynamisk.

Men alt dette er faktisk ikke det mest imponerende. For da må vi snakke om krefter og rekkevidde.

Denne futuriske sportsbilen er bygd på noe MG kaller for en intelligent helelektrisk arkitektur, og dette skal gi rekkevidder på over 800 kilometer. Ja, solide greier.

0-100 km/t skal gå på under 3 sekunder, og den er også utstyrt med 5G som sikrer lynrask forbindelse med omverden. Og ja, den befinner seg på nivå 3 på selvkjøringsskalaen, noe som betyr at bilen selv kan ta hånd om mye av kjøringen om det er ønskelig (noe det ikke bør være).

På innsiden av roadsteren er det to seter i en veldig framtidsrettet cockpit, hvor alt det kjøretekniske er fokusert mot personen som skal sitte bak det racerbillignende rattet.

Her lyser det selvsagt et LED-instrumentpanel mot føreren, og alt betjenes med berøring. Instrumentpanelet kommer som en enkel skjerm som inneholder flere temaer, og skal også framheve den klassiske europeiske, minimalistiske sportsstilen.

Både sidepanelene og setene framhever også de skarpe linjene og utvendige designet til Cyberster, og innsiden er også full av kontraster.

At MG kaller den for en e-sportscoupé henger også sammen med at de har fått hjelp av Bilibili E-sports til å «skape bransjens første gamingkupé i en supersportsbil, med et oppslukende interiør der lyd og belysning er inspirert av e-sport», som produsenten selv beskriver den.

‒ Cyberster er noe dristig som tar utgangspunkt i MG’s framtid, sa Carl Gotham, direktør for SAIC Design Advanced London for et par uker siden.

‒ Den toucher vår arv, men enda viktigere, bygger på vår banebrytende teknologi og avanserte design. Sportsbiler er livsnerven i MG’s DNA, og Cyberster er et enormt spennende konsept for oss.

Du skal få se alle bildene MG har kommet med av Cyberster, men vi kan jo ikke nevne de to andre nye modellene uten å viser bilder av også de.

Så her har du SUV-modellen MG Marvel R Electric og stasjonsvognen MG MG5 Electric:

Og her er et du har ventet på, nemlig nye bilder av den fabelaktige elbilen MG Cyberster:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her