En elbil for 16-åringer


Citroën viser fram en elbil så liten at man kanskje ikke trenger sertifikat til å kjøre den.

Husker du Citroën 2CV?

Denne snodige bilen med et veldig særpreget design er faktisk en av de mest seiglevende modellene som har vært, og den rakk å bli 42 år gammel før den ble pensjonist i 1990.

Da idéen ble tent i 1935 var tanken at den skulle være så enkel og billig (motoren var f.eks. opprinnelig på 9 hk) at alle skulle ha råd til en slik, og på den måten skulle også de fattige bøndene på bygda få byttet ut hest og kjerre med motor og fire hjul.

Citroën-sjefen den gang ville ha en bil som kunne frakte fire personer samt 50 kilo poteter. Jepp!

Den ble altså en veldig suksess etter at den ble vist på Paris Motor Show i 1948 og kom i produksjon året etter.

Tanken bak Ami One Concept er ikke så veldig ulik, foruten potetene da.

Den lille elbilen, nesten som en eske på fire hjul, skal nemlig levere urban mobilitet til massene, og skal være et alternativ til kollektivtransport, sykler, scootere og andre tohjulinger.

Bilen er ultrakompakt med en lengde på to og en halv meter, og det er plass til to personer på innsiden.

Den norske regjeringen jobber nå med å senke aldersgrensen på mopedbiler, som per i dag er 18 år. I de fleste andre landene er den dog 16 år, og noen land har enda lavere aldergrensen (Frankrike 14 år).

Ami One Concept er altså en mopedbil, og dermed viser altså Citroën fram en elbil som om alt går etter planen norske 16-åringer en gang i framtiden kan kjøre.

Så hva er dette for noe?

Jo, dette er altså en helelektrisk mopedbil som er tilkoblet, og franskmennene legger også opp til et økosystem hvor det er mulig å reserve en slik bil via telefonen ‒ litt slik vi kjenner fra bysykler i dag. Dørene åpnes og lukkes for eksempel via en QR-kode på dørene.

Når du tar plass i en Ami One kan du ved hjelp av stemmen styre innstillingene for kjøretøyet. Føreren kan i tillegg koble seg opp mot andre tjenester for å finne parkeringsplasser, ladestasjoner eller planlegge sin videre reise.

Citroën har tenkt på alle de forskjellige behovene i forhold til leie- og delingstjenester, og det skal dermed være mulig å bestille denne for fem minutter, fem timer, fem dager eller langtidsleie i fem måneder eller leasing i fem år.

Dette er altså en mopedbil, og toppfarten er dermed 45 km/t. Rekkevidden er på 100 kilometer, og ladetiden helt opp til 100 prosent er opplyst til to timer via en ladestasjon. Men den kan også lades fra en vanlig stikkontakt, men da vil selvsagt ladetiden sprette kraftig opp.

For at medtrafikantene skal høre at den kommer har de lagt inn en lyd som er en organisk blanding av en kvinnelig og mannlig stemme, og denne endrer seg i takt med kjøretøyets hastighet.

Telefonen er blitt en viktig del av hverdagen, og det vil den også være i Ami One. Der kan den plasseres på et eget sted, og dermed opprettes kommunikasjonen med kjøretøyet. Avanserte funksjoner som infotainment og navigasjon vises av et head-up displaysystem.

Innsiden er litt som 2CV en gang var ‒ altså noe vi aldri har sett før.

Instrumentpanelet er selvsagt digitalt og måler 5 tommer, og det er ikke veldig mange fysiske knapper å se.

Det er to på rattet ‒ en til stemmekontrollen og en for å bla igjennom de forskjellige appene.

På høyre side av ratt og instrumenter er det ytterligere to, en startknapp og en for varselblinklys, samt at det er girvalg og en blåtannhøyttaler med volumkontroll.

Dette er altså en ultrakompakt elbil. Den er 2,50 meter lang, 1,50 meter bred og høy, og veier inn til 425 kilo.

Bilen blir vist fram under Geneve Motor Show som starter neste måned, men allerede nå kan du stifte nærmere bekjentskap med konseptmodellen.

2CV ble altså en gigantisk suksess etter at den kom på markedet i 1949, og totalt ble det produsert 5,1 millioner slike biler.

Ikke mangde andre modeller kan skryte av et slikt salg.

Slik så den blant annet ut:

Og bøndene var altså fornøyd.

Nå er det altså byfolket som skal godgjøres.

Kan Ami One bli 2000-tallets 2CV?

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Vil la 16-åringer kjøre mopedbil og forenkler reglene rundt lett MC

En moped kan kun kjøres i 45 km/t, og mange ønsker derfor å kjøre lett MC. Nå skal reglene forenkles. (Foto: Yamaha)

Les mer om:

Elbiler Nyheter