Beviset: Fiat 500 er et kunstverk


Kunst er følelse. Fiat 500 handler nettopp om det, og kan i ordets rette forstand nå kalle seg et kunstverk.

Ifølge Wiktionary betyr ordet kunstverk en «gjenstand eller verk som er et resultat av kunstnerisk virksomhet».

Det kan altså være så mangt, og biler kan helt klart havne inn under den definisjonen. Flere slike har da også blitt utstilt som kunst.

Historiens vakreste bil er Jaguar E-Type, og i 1996 ble denne som tredje bil noensinne stilt ut på selveste Museum of Modern Art (MoMA) i New York City.

Få er uenig at den faktisk er et kunstverk.

Men hva med den lille og sjarmerende Fiat 500? Den kan da ikke være et kunstverk?

Jo, selvsagt er den det.

Da MoMA åpnet dørene for utstillingen The Value of Good Design 10. februar var nemlig den lille bilen på plass.

Nærmer bestemt en utgave av Fiat 500 F-serien som ble produsert fra 1965 til 1972 ‒ den aller mest berømte serien av dem alle.

Her står kunstverket utstilt.

Bilen ble designet av Dante Giacosa, som var mannen som også sto bak den originale Topolino 500 som kom i 1949. Den modellen ble lansert for å dekke behovet som dukket opp etter krigen, men ble raskt skjøvet ut av den offisielle 500-historien.

Tidsregningen begynner dermed med bilen som fikk navnet Nuova 500 ‒ nye 500. Dette er modellen de aller fleste tenker på når det kommer til 500, og Fiat starter selv med modellen som kom i 1957 når det kommer til 500-historien.

Grunnidéen var at Fiat skulle lage en bil som var billig å både produsere og kjøpe, men den måtte også holde en viss kvalitet.

Mye av suksessen til 500 kan også spores tilbake til de smarte løsningene, i tillegg til at den selvsagt hadde bøttevis med sjarm.

Det var, og er, en ultrakompakt bybil som ble designet som et økonomisk alternativ for de store massene.

Til tross for det kompakte ytre, bilen var under 3 meter lang, designet Giacosa 500 slik at det ble relativt god plass innvendig. Det var grei plass for 4 passasjerer i sjarmøren.

Løsningene inkluderte også et tøytak som ga eierne en luksuriøs følelse og sparte Fiat for stål (og dermed utgifter) og en motor som ble montert bak.

Den siste versjonen av den originale 500 var Rinnovata, kjent som 500 R. Den kom i 1971, men fikk så hard kamp fra Fiat 126 lansert året etter at salget til slutt stupte.

Fiat satte punktum for 500 i 1975, og da hadde de solgt over 4 millioner slike biler.

Vi måtte vente helt til 2007 før neste generasjon dukket opp. For å feire at det var 50 år siden den første 500 (ja, den som faktisk ikke var den første) kom, slo Fiat til med en ny modell.

I likhet med den nye Mini og den nye Bobla valgte også Fiat et slags retrodesign på den nye 500, og denne har nå kommet i diverse utgaver ‒ og fås nå blant annet som langversjon og SUV.

Men det er den gamle som er et kunstverk.

Her er en fantastisk film fra 1957 som viser hvordan de reklamerte for den nye Fiat 500, og som vi kan se passer den åpenbart for absolutt alle ‒ selv råkjørerne.

https://youtu.be/b0LXQN2R1Vc

Befinner du deg i New York en gang mellom nå og 15. juni kan du jo stikke innom MoMA.

For der kan du ta et skikkelig kunstverk i nærmere øyensyn.

Nemlig denne:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter