Annonse
Hjem Nyheter Adjø, Alfa Romeo Mito

Adjø, Alfa Romeo Mito

Alfa Romeo bekrefter nå at de avslutter produksjonen av den lille sjarmøren Mito.

Da den italienske produsenten offentliggjorde planene for 2018-2022 1. juni inkluderte de også noen veikart over modellene fram mot 2022.

I to av illustrasjonene som var lagt inn i presentasjonen fant vi også en oversikt over modellene fram mot 2022.

Som du kan se var både Giulietta, Giulia og Stelvio på plass, men hvor er Mito?

Saken fortsetter under Annonsen

Det er kanskje ikke nok til å utløse et aldri så lite panikkanfall hos Mito-fansen, men signalet ble straks mer urovekkende når vi kom til neste presentasjon.

Her er nemlig Mito inkludert under 2018, men som vi ser er feltet for 2022 tomt.

Det så altså ikke bra ut for Mito, og riktig nok ‒ det er kroken på døra for den lille bybilen.

Alfas europeiske leder Roberta Zerbi sier til Autocar at kundene ikke lenger vil ha tredørs biler, og at det kan være slutt for Mito allerede i januar.

Mito kom for ganske eksakt ti år siden, og er som Zerbi nevner en tredørs bybil. Den er fortsatt i første generasjon, men har til Alfas forsvar iallfall blitt oppdatert noe i 2010, 2014 og 2016.

Den lille tassen kommer også som Quadrifoglio Verde, verstingversjonen til Alfa. QV-versjonen kom allerede året etter at Mito ble lansert, og hadde en motor på 170 hestekrefter.

Nå er det altså slutt, og vi skal være så ærlig og innrømme at det ikke er en stor overraskelse. Mito ble aldri en hit, og modellen har nok levd på lånt tid de siste årene.

Men som vi ser av de to illustrasjonene over har Alfa flere nye modeller på gang, selv om det totale antallet kun er oppe i sju modeller.

Sportcar er forståelig nok, og Alfa har også vært greie nok til å vise oss navnene på de to nye modellene ‒ en GTV som står for Gran Turismo Veloce og en ny 8C. Jepp, dette gleder vi oss til!

Men de har også lagt inn to modeller med litt spesielle benevnelser ‒ E-UV og C-UV. Begge er såkalte crossover-modeller, E-UV på toppen og C-UV i segmentet til Giulietta.

C-UV står enkelt og greit Compact Utility Vehicle, noe som betyr at den er en liten SUV. Dette er altså en direkte erstatter av Mito som Alfas aller minste modell, og en kompakt SUV kan vel ikke bli feil?

E-UV på sin side betyr en fullvoksen SUV ettersom den befinner seg i E-segmentet, og blir dermed Alfas toppmodell foruten sportsbilene.

Som vi ser av porteføljen hevder den Fiat Chrysler-eide produsenten at de skal presentere sju nye modeller i løpet av de neste fem årene, men det er en ørliten overdrivelse.

Vi ser at det står MCA under både Giulietta, Giulia og Stelvio, noe som står for mid cycle action. Det betyr altså at de skal oppdatere de tre modellene, noe som ikke er overraskende ettersom vi vet at Fiat-gruppen skal fase ut alt av dieselmotorer i nær framtid. Så ansiktsløftingen består helt sikkert av noen nye motorer, så får vi se om de også gjør andre ting med de modellene.

LWB som står under Giulia og Stelvio står for long wheel base, de strekker altså bilene ut, og dette er grep mange produsenter tar for å selge biler i Kina. Så disse er mest sannsynlig ment for det kinesiske markedet.

Alfa vil med de nye modellene gå fra en markedsdekning på 46 prosent i dag til 71 prosent i 2022, og ambisjonen er å selge rundt 400.000 biler i 2022. I 2017 solgte de 115.000 biler, så de skal virkelig gasse på for å nå det målet.

Hvor mange Mito som ble solgt i fjor vites ikke, men nå er det uansett helt slutt for gledessprederen.

Addio, Mito!

Følg bil24 på Facebook

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker