I dagens SUV-tid er det mange bilmerker som jukser litt og kaller det meste for en SUV, til tross for at verken den totale høyden eller bakkeklaringen tyder på nettopp en slik bil.
Og man skulle tro at et merke som kaller sin første elbil for «den kraftigste, sterkeste og raskeste hyperluksus-SUV i historien» hadde jukset litt, og kalt sin crossover for en SUV.
-->
Men nei, dette er faktisk en SUV med ganske så grei bakkeklaring. Bilen er riktignok ikke av de høyeste, 1,60 meter høy, men bakkeklaring er på hele 20 centimeter. Denne er dog mulig å endre, og kan senkes til 15,2 centimeter og heves til 30,5 centimeter alt etter behov.
Dette er en diger SUV som totalt måler 5,05 meter i lengden og 2,06 meter i bredden, og har fem sitteplasser på innsiden. Så vi antar at det er godt med plass både for bein og bagasje i bilen.
Og at den er sportslig er enkelt å se, for det utvendige designet kommer fra Italia.
Drako Motors er et amerikansk merke som hører hjemme i San Jose grunnlagt av Dean Drako og Shiv Sikand, og målet er ganske enkelt å lage en litt mer luksuriøs el-SUV som topper alt som finnes per i dag.
For å få det til har de kontaktet Italian GranStudio for det utvendige designet, og de sportslige linjene følges opp av et drivverk med fire elmotorer og en total effekt på vanvittige 2.000 hestekrefter. Den har også teknologi som gjør at effekten kan styre individuelt for hvert hjul, noe som betyr enda mer dynamisk kraftoverføring.
Og ja, den er tilgjengelig med hengerfeste og kan da slepe 1.588 kilo etter seg.
Når det kommer til akselerasjon oppgir Drako at den potente dragen klarer 0-60 mph på 1,9 sekunder, og dette er altså 96,5 km/t. Så vi antar at den akkurat kryper under 2 sekunder opp til 100 km/t, så selv en Formel 1-bil må gjøre sitt ytterste for å holde følge med denne på sprintdistansen.
Dette sørger blant annet operativsystemet DriveOS og den dynamiske kjørekontrollen NanoControl Quad Motor for. Bilen har også en karbonfiber-struktur, noe som både betyr spart vekt og et enda stivere chassis, begge deler viktig om bilen skal dundre rundt en racerbane.
Amerikanerne elsker også å oppgi hvor lang tid superbilene bruker på en kvart mile, dragsterstrekningen, og denne går unna på formidable 9,0 sekunder med Dragon. Det er spinnvilt fort.
Toppfarten er forresten oppgitt til over 200 mph, noe som betyr over 322 km/t. Det er lynende fort for en elbil.
Hjulene er på hele 23 tommer, mens de karbonkermaiske bremsene foran lyder på 420 mm og bak på 410 mm. Dekkene er ganske svære de og, 285/30 foran og hele 325/30 bak. Det burde love godt både for festet og for bremsingen.
Så hva med det kanskje nordmenn tenker aller først på etter pris ‒ rekkevidde og ladefart?
Vel, Drako Dragon skal i første omgang ut på det amerikanske markedet, og der bruker de EPA-rekkevidde og ikke WLTP. Denne er fortsatt ikke klar, men Drako estimerer EPA til hele 676 kilometer.
Når man først må lade elbilen går det rekordfort unna. Og vi mener faktisk rekordfort.
Drako sier nemlig at Dragon kan lades i den voldsomme hastigheten på 500 kW, og så raske ladere finnes det ikke per i dag. Med en slik hastighet går det kun 10 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent, og da får man ferske 541 kilometer på batteriet. Det er nesten like raskt som et bensinstopp.
Vi har spurt Drako om de faktisk har tenkt på Norge, for de har åpenbart hørt om Europa og Italia. Men akkurat det har de dessverre ikke svart på, så vi vet rett og slett ikke.
Og sant skal sies, dette er en bil for ganske få. De har nemlig satt en startpris på hele 290.000 dollar for Dragon, noe som betyr opp mot 3 millioner kroner.
Drako Dragon er også ganske langt unna, for planen er at den skal komme i 2026. Det har ikke stoppet merket fra å åpne for reservasjoner, og de byr også på 99 eksemplarer av «First Edition».
Totalt er målet kun 5.000 biler i året, så det tyder vel på at har de nok med å mette det amerikanske markedet til å begynne med.
Så muligens er det nærmeste vi kommer den den ganske så ville og helelektriske SUV-modellen Drako Dragon er via bilder, og her har du noen av dem:
Les også: