Audi skal følge opp den ganske store elektriske SUV-modellen e-tron med en litt mer kompakt modell kalt Q4 e-tron, og ja, den kommer også som coupé. Sjekk ut bildene av den versjonen.
September 2018 var en særdeles viktig måned for Audi, som da formelt tok steget inn i framtiden med Audi e-tron. Dette er den aller første helelektriske modellen fra de fire ringene, og de siktet seg like godt inn mot det litt mer luksuriøse markedet.
Audi e-tron er nemlig en ganske så storvokst SUV som måler 4,9 meter, og er dermed kun litt kortere enn Q7 og Q8.
-->
Siden har Audi kommet med ytterligere tre modellversjoner av modellen, e-tron Sportback, e-tron S og e-tron S Sportback. De har også vist fram en versjon kalt e-tron GT concept, samt at de har lansert en elbil kalt Q2L e-tron spesielt laget for det kinesiske markedet.
Men de har mer på lager.
I fjor fikk vi også et glimt av en kanskje enda viktigere modell enn e-tron, nemlig en som er bygd på den berømte MEB-plattformen til Volkswagen-gruppen. Dette er en spesialplattform for elbiler, og en som skal spytte ut en rekke nye elbiler fra den store gruppen i årene framover.
Det inkluderer også biler med de fire ringene, og vi fikk altså den første smakebiten da Audi viste fram SUV-modellen Q4 e-tron concept satt sammen på MEB. Dette er som navnet sier et konsept, men Audi understreker at den som går inn i produksjon skal være ganske så lik.
I størrelse plasserer Q4 e-tron seg logisk nok mellom Q3 og Q5, og den kommende elbilen er 4,59 meter lang, 1,90 meter bred og 1,61 meter høy. Den skal altså inn i et segment som er brennhett.
Nå viser Audi fram en litt mer sportslig tvillingsøster, nemlig Q4 e-tron Sportback. Sportback betyr rett og slett det navnet sier, altså en mer sportslig bak. Det er hva vi kan kalle en coupéutgave.
Ettersom Q4 e-tron Sportback har et litt mer fallende tak, er også dimensjonene bittelitt annerledes enn tvillingsøsteren som ble vist i fjor. Coupéversjonen er én centimeter lenger (4,6 meter) og lavere (1,6 meter høy), mens bredden (1,9 meter) og akselavstanden (2,77 meter) er identisk med Q4 e-tron.
Coupélinjene gir den også litt bedre aerodynamikken, og har en drag-koeffisient på 0,26 mot 0,27 for Q4 e-tron.
Ellers er de to versjonene ganske så like, og det inkluderer også drivlinjen og batteristørrelsen.
Dette betyr at også Q4 e-tron Sportback i utgangspunktet kommer med to elmotorer, og byr dermed på en variant av den berømte «quattro»-driften. Ved normal kjøring er det dog elmotoren bak som er på jobb, men trengs det mer krefter slår også motor foran inn.
Elmotoren bak byr på 201 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm, mens den foran leverer akkurat halvparten av hk og 150 Nm. Den totale systemeffekten er på 301 hk.
Batteriet er på 82 kWh og åpner for en rekkevidde på 450 kilometer, men de skal også komme med en bakhjulsdrevet versjon som triller over 500 kilometer før ladekabelen må plugges i.
Batteriet kan lades med en effekt på 125 kW, og det vil i så fall ta under 30 minutter å lade den fra 0 til 80 prosent.
Q4 e-tron får selvsagt det meste som er tilgjengelig av utstyr og teknologi, og det betyr også et head-up-displayet som byr på utvidet virkelighet (AR). Denne kan vise viktig grafisk informasjon, som for eksempel retningspiler ved navigasjon, direkte i veibanen foran bilen.
De to kommende modellene er selvsagt utstyrt med en berøringsskjerm, og denne er vridd mot føreren og måler 12,3 tommer.
Per i dag kan kundene velge mellom fire Audi e-tron-versjoner (50 og 55 av både e-tron og e-tron Sportback), men allerede i 2023 skal Audi-kundene velge mellom mer enn 20 elbil-modeller.
Det inkluderer også Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback, den siste en litt mer sportslig utgave som nok mange vil falle for.
Her er flere bilder av Audi Q4 Sportback e-tron concept:
Les også: