Vi vet at den nye versjonen av Fords populære «europeiske»
pickup Ranger er sterk som en bjørn. Da Ford Europa viste den fram tidligere i
år, skrøt de av at modellen utstyrt med en biturbo på 213 hestekrefter og med et
dreiemoment på 500 Nm kunne trekke 15 campingvogner. Jepp, faktisk 15 vogner!
med en langt mer muskuløs versjon. Trimmerne har gått løs på Fords 2.3-liters turbo EcoBoost-motor
med originale 270 hestekrefter, og gitt den rundt 100 nye og friske hester. Denne har de deretter satt inn i en Ford Ranger, og på toppen har de gitt det lille pickup-monsteret helt nye og forbedret terrengegenskaper. Ut av det hele har det kommet en modell kalt Hennessey
VelociRaptor Ranger, en rovfugl så raskt at den når 100 km/t på 5 sekunder. Og de har like godt testet den i et dragrace mot en original
Ford Raptor 2019-modell med 450 hestekrefter under panseret.
som kommer til sommeren. Denne har den tidligere nevnte 213-hesteren, og er
koblet sammen med den nye 10-trinns automatkassen til Ford. Dette er altså en slags lillesøster til den amerikanske verstingen F-150 Raptor, og som kjent selges ikke F-serien i Europa. Slik ser den ut:
europeiske Ranger-salget, som i 1. kvartal 2019 endte på 13.600 biler. Dette er
en oppgang på 15 prosent i forhold til samme periode i fjor, så stadig flere europeere
går nå for pickuper. Men den aller tøffeste Rangeren er altså en som faktisk ikke
kommer fra Ford selv, men en Hennessey VelociRaptor Ranger. Denne her: