Hjem / Nyheter / Nye Ranger kan trekke 15 campingvogner
Ford har oppgradert Ranger-modellen, og den har blant annet blitt sterkere. (Alle foto: Ford)
Ford har oppgradert Ranger-modellen, og den har blant annet blitt sterkere. (Alle foto: Ford)

Nye Ranger kan trekke 15 campingvogner

Ford oppdaterer nå Ranger-modellen, som både blir sterkere og får en litt røffere front. Sjekk ut videoen som beviser det.

I USA er de gærne etter pickuper, og det førte til at Ford alene kunne bokføre et globalt salg på over 1,3 millioner slike biler bare i fjor, viser statistikk fra Focus2Move.

Annonse

Fords F-serie (selges ikke i Europa) var som vanlig den mest populære både i USA og dermed også globalt, og verdens 2. mest solgte bil etter Toyota Corolla rundet igjen millionen, etterfulgt av Chevrolet Silverado og Ram.

I Europa begynner interessen for pickup også å ta seg opp, men fortsatt foretrekker forbrukerne her vanlige personbiler. Alle de 100 mest solgte i 2018 var slike biler, en liste som ikke overraskende ble toppet av Volkswagen Golf som akkurat bikket en halv million.

Citroën C1 knep 100. plassen med drøye 54.000 solgte biler, og dermed var Europas mest populære pickup svært nær ved å slå seg inn på den listen.

Ford Ranger har vært den mest populære i Europa de fire siste årene, og med et salg på 51.500 biler i 2018 økte det med imponerende 15 prosent sammenliknet med året før.

I Norge kjemper den en kamp med Toyota Hilux om salgstoppen, og nærmet seg kraftig i 2018. Mens Hilux fikk en nedgang på -7,7 prosent, gikk Ranger opp med 7,2 prosent, og det skilte drøyt 100 biler fordel Toyota ved årsslutt.

Annonse

Rett bak der igjen kommer pickuper som Volkswagen Amarok og Isuzu D-Max jagende, så det blir tøff kamp om tronen også i år.

Ranger bør være godt med i den fighten, for nå oppdaterer Ford igjen Ranger-modellen.

‒ Nye Ranger vil dette bli en enda mer attraktiv pickup. Den har en uslåelig kombinasjon av hengerkraft, drivstoffeffektivitet og smarte førerassistanseteknologier. Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du en kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som arbeidsbil eller på fritiden, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Den blir både sterkere og tøffere i utseende, og kommer både som Super Cab og Double Cab med firehjulstrekk som standard.

Motoren, som jo pickup-folket er opptatt av, kommer i tre varianter som byr på mer krefter enn den utgående modellen.

Den minste har 130 hestekrefter og et dreiemoment på 340 Nm, den mellomste kommer med 170 hk og 420 Nm, mens storesøsteren kan by på en biturbo med 213 hk og 500 Nm. 213-hesteren debuterte allerede i fjor da Ford lanserte Ranger Raptor ‒ rovfuglen i familien.

Så hva betyr dette?

Jo, har du en skikkelig stor slekt som alle vil på camping kan du faktisk trekke alle campingvognene med en bil. Ikke at det er lov, men i teorien er dette altså fullt mulig.

Du tror oss kanskje ikke?

Sjekk hvor mange vogner denne trekker da:

De ekstra kreftene kommer også til syne i et litt oppgradert design.

For foran har Ford satt på en ny støtfanger og grill, mens de også har gitt den nye farger i form av Diffused Silver og Blue Lightning.

Slenger du på litt ekstra cash er det også mulig å få Ranger med Xenon hovedlys og LED-lys.

I tillegg til dagens førerassistanser på Ranger, kommer den nye også med en aktiv parkeringsassistent og nøkkelfri start.

Ford har også justert fjærer og dempingen, og stilt disse inn slik at hver Ranger-variant får ulik karakterer.

Det er også mulig å få litt F-150 i nye Ranger, faktisk til og med litt Mustang.

For utgavene med 170- og 213 hk er utstyrt med Fords 10-trinns automatgirkasse, som blant annet brukes av F-150 og Mustang. Den skal ifølge Ford reduserer dieselforbruket med hele 9 prosent sammenliknet med den utgående varianten.

Ford Connect er som mange vet en teknologi som holder bilen tilkoblet, og åpner blant annet for at eieren får få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Det er for eksempel mulig å låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen via appen.

Norske priser er ikke kjent, men dagens Ranger starter på rett i overkant av 400.000 kroner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *