Annonse
Hjem Nyheter En Boble som var en Porsche

En Boble som var en Porsche

Den så ut som en Boble, men var faktisk en ganske så ekte Porsche.

Mannen bak den spesielle Bobla heter Ferdinand Porsche, og hans historie som endte med sportsbiler er lang og inkluderer to menn som utløste hver sin krig.

Ferdinand Porsche ble født i det som den gang var det Østerrike-Ungarn i 1875, og den første «ordentlige» jobben fikk han i 1898 da han ble ansatt av bilprodusenten Lohner.

Allerede samme år kom den aller første bilen designet av Porsche, en elbil kalt P1 med en elmotor på hver av forhjulene.

To år senere bygde han like godt en firehjulsdrevet elbil, så man kan trygt si at han var litt i forkant av Tesla.

Saken fortsetter under Annonsen

Men han oppdaget raskt at elbilene var svært så tunge grunnet digre batteripakker, så han funderte på hvordan han skulle løse dette problemet.

Svaret kom i 1901 da han presenterte tidenes første hybridbil, og denne hadde kun en liten batteripakke ‒ akkurat som dagens hybridbiler.

Så måtte han inn i militærtjeneste i 1902, og ble av alle ting sjåfør for Franz Ferdinand, kronprins og erkehertug av Østerrike-Ungarn.

Som noen husker var dette mannen som ble drept i Sarajevo i 1914, et drap som utløst 1. verdenskrig.

Og skjebnen skulle også knytte Porsche til mannen som utløste 2. verdenskrig, men det kommer vi til.

Etter at Porsche hadde unnagjort plikttjenesten ble han rekruttert av Austro-Daimler i 1906, et datterselskap av forløperen til dagens Daimler forkortet DMG. I tillegg designet han også racerbiler utover 1920-tallet.

I 1923 forlot han selskapet, bare for å bli ansatt i moderselskapet DMG noen måneder senere.

Så fusjonerte Daimler Motoren Gesellschaft og Benz & Cie, og formet den Daimler som vi kjenner i dag.

Porsche spilte deretter ut idéen om en liten og lett sportsbil til Daimler, men ledelsen var lite imponert.

Dermed forsvant han ut av selskapet, og gikk til Steyr i 1929.

Men så slo de harde 30-årene inn, og Porsche ble overflødig og dermed arbeidsledig.

Løsningen var å danne et slags konsulentfirma som kunne designe og lage biler for andre, noe han gjorde i 1931. Dette kalte han like godt Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau.

Dette førte blant annet til at han sammen med Zundapp utviklet en bil kalt Type 12 i 1931, forløperen til Bobla.

Så skjedde det et par som skulle gjøre at Porsche faktisk ble Porsche.

I 1932 dannet fire bilprodusenter som slet et felles selskap kalt Auto Union (forløperen til Audi), og disse fant raskt ut at de måtte ha en ny modell å vise fram. Dermed var veien kort til Porsches kontor for å be om hjelp.

Året etter annonserte Adolf Hitler at «alle» tyskere enten skulle ha biler eller traktorer, så han innledet to store prosjekter. En som skulle sørge for personbiler, og en annen som skulle ta seg av motorsport som Mercedes fikk 500.000 mark for å utvikle.

Prosjektene fant igjen veien til Porsche (som var nazi-sympatisør og senere SS-medlem), og i 1934 fikk han en kontrakt fra Hitler om å lage en folkebil (volks-wagen).

Porsche bygde videre på Type 12, men ble også involvert i det andre prosjektet til Hitler.

Auto Union mente nemlig at det var urettferdig at Mercedes skulle få alle pengene til å utvikle racerbiler, så de overtalte Porsche til å arrangere et møte med Hitler. Det fikk han til, og han overbeviste også Hitler om at det beste var om to uavhengig selskaper utviklet sportsbiler.

Dermed måtte Mercedes dele halve summen med Auto Union, noe de var svært lite fornøyd med.

Sønnen Ferry Porsche fikk ansvaret for motorsportsatsingen, ettersom Ferdinand selv var involvert i byggingen av en Volkswagen-fabrikk i Wolsburg.

Dermed hadde Porsche også et bein innenfor sportsbil-bransjen.

Ferdinand Porsche utviklet altså Bobla, men også en litt mer sportslig variant med mange av de samme delene. Denne ble kalt Type 64, og er av de fleste regnet som den første Porsche-modellen da den sto ferdig i 1939.

Bilen er også kjent som Porsche 64 og til og med 60K10.

Og det er her Bobla som faktisk er en Porsche kommer inn.

Denne:

For i 1939 bestemte også Porsche seg for å lage en sprekere versjon av Bobla, som faktisk fikk en Type 64-motor.

Denne bilen kalt VW 39 skulle delta på et løp mellom Berlin og Roma, og hadde for anledning fått 32 flere hestekrefter.

Ferdinand brukte ofte VW 39 til å kjøre mellom Zuffenhausen og Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg, og den spreke Bobla skal ha klart hele 145 km/t.

Men motoren var ikke den eneste spesielle med denne forkledde Porschen.

For mens de planla for serieproduksjon av den vanlige Boblen prøvde de ut maskiner for å lage VW 39, og blant annet ble panseret automatisk presset i rett form og ikke laget for hånd.

Porsche og teamet rakk å sette sammen 14 VW 39 før krigen overtok, og heldigvis har en av disse overlevd.

Modellen med chassisnummer 1-00003 ble sendt fra Zuffenhausen til Berlin og en arbeiderorganisasjon i regi av nazistene. Denne organisasjonen brukte mest sannsynlig bilen til å skape engasjement blant medlemmene.

Bilen ble reddet fra ruinene etter krigen, og til tross for at den var i meget dårlig stand klarte en samler i Hamburg å restaurere den i 1948.

For noen år siden ble bilen kjøpt av Hamburg Prototype Museum, og de har nå satt den i original stand.

Så den eneste VW 39 som finnes i dag skinner i sin fulle prakt, men så er det jo egentlig en Porsche også.

Historien til Porsche slutter imidlertid ikke der.

Etter krigen ble Ferdinand Porsche bedt om å flytte Volkswagen-produksjonen til Frankrike, og mens han var der spurte også Renault om han kunne jobbe med den kommende modellen 4CV.

Det likte den ferske Renault-sjefen, motstandsmannen Pierre Lefaucheux, svært dårlig.

Dermed endte det med krangling, som til slutt kulminerte med at de franske myndighetene arresterte Ferdinand og Ferry Porsche samt VW-sjefen Anton Piëch, og siktet disse for krigsforbrytelser.

Ferry ble sluppet løs etter seks måneder, mens faren ble holdt fengslet i 20 måneder.

Da Ferry ble sluppet løs bestemte han seg for å lage sportsbiler, og den første «offisielle» Porsche-modellen var en 356 i 1950.

Men Porsches trøbbel med franskmennene var ikke over med dette.

Da Porsche viste fram en helt ny modell i 1963 kalt de den 901, noe Peugeot likte svært dårlig.

De følte nemlig at de «eide» navnekonseptet med biler som 201, 302, 202 og 402 allerede på 1930-tallet, og Porsche bakket raskt unna.

Den enkle løsningen for Ferdinand Alexander Porsche, barnebarn av Ferdinand og kjent som «Butzi», var å bytte ut 0 med 1 i tallkombinasjonen og 911 ble født.

Sportsbilen som på en måte har flere av designelementene til Bobla, uten at de kan forveksles på noen måter.

Men det kan altså VW 39.

Sjekk denne videoen som viser en skinnende blank og den eneste gjenværende VW 39:

1 kommentar

  1. Kul artikkel!
    Som en fun fact, så er flere av bildene vw38-prototyper. Dette er rene prototyper med håndbankede karosserier. Av disse har to eller tre overlevd (vw38/03, vw38/06 og VW38/31) , hvorav den ene (VW38/06) er restaurert av de samme folkene som har restaurert bilen i artikkelen. Historien om VW38/06 er rikt dekket på The samba. Den var et skogsfunn i litauen: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=340552

    VW39-bilene var mer som før-serie produksjonsbiler å regne, med pressede paneler montert manuelt. Bilen i artikkelen var en del av Raffay-samlingen. Et av lagerbyggene brant ned og denne bobla var en av bilene som ble totalskadd og nå gjenoppbygd. https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=630204&postdays=0&postorder=asc&start=0

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,830FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker