De to største bilprisene er årets bil i verden (World Car Award) og årets bil i Europa (Car of the Year), og vinnerne av 2024-prisene er henholdsvis Kia EV9 som årets bil i verden og Renault Scenic som er årets bil i Europa.
Nå har den europeiske prisen kun kalt COTY tatt enda et skritt nærmere 2025-vinneren, for de 60 biljournalistene fra 23 europeiske land har stemt fram de sju finalistene.
Den ultimate vinneren blir kåret så snart nyttårsrakettene har landet, mer bestemt under Brussels International Motor Show 10. januar.
Jurymedlemmene som inkluderer norske Fred Magne Skillebæk møttes i september til den danske Tannistesten som foregår ikke altfor langt unna Hirtshals, og der ble bilene testet og vurdert.
Nå er altså de 42 kandidatene kuttet ned til et finalefelt på sju biler, og Kia har muligheten til å dra i landet nok en stor pris.
For en av de sju er den nye lillesøsteren i bilmerkets elektriske serie, EV3. Og det er kanskje ikke så rart.
Til tross for sin beskjedne størrelse, den er 4,30 meter lang, går den utenpå de fleste store SUV-modellene både når det kommer til rekkevidde og ladefart. EV3 er tilgjengelig med et stort batteri som åpner for solide 605 kilometer, og kan lade 202 kilometer med fersk rekkevidde på 15 minutter.
Og ja, det er et bagasjerom på 460 liter.
‒ Vi har fått en enormt god mottagelse på denne bilen, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef for Kia i Norge.
‒ Den når et bredt publikum og vil være Kia sin viktigste bil neste år. En viktig bil i porteføljen til Bertel O. Steen. Flere hundre nordmenn har kjøpt den allerede uten å ha prøvekjørt. Det er imponerende i dagens marked. Kanskje har de kjøpt årets bil i Europa?
Ja, kanskje, og det blir i så fall den andre Kia-modellen som mottar verdens nest største bilpris. Kia EV6 innkasserte denne i 2022, og storesøster EV9 ble altså valgt til årets bil i verden i år. Det kan altså bli et skikkelig hat-trick for Kias EV-serie.
Men EV3 får tøff kamp, så her er ingenting avgjort før stemmene er talt opp.
Finalekonkurrentene er Alfa Romeo Junior, Citroën C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster og to biler i en pakke gjennom Renault 5/Alpine A290 som betraktes som samme modell.
Nå skal ekspertene bruke de neste åtte ukene på å teste de sju finalistene grundig, og deretter gi poeng til disse.
Dette rundes av med en fellestest av de sju bilene i Belgia, og etter den blir de endelig stemmene avgitt. Her har Skillebæk og de andre 25 poeng til rådighet, og av disse kan maks 10 poeng gå til en bil. Alle må gi minst fem av de sju bilene poeng.
Regjerende mester er altså Renault Scenic, som fikk 329 poeng. Den andre som skilte seg ut i 2024-kåringen var BMW 5-serie som fikk 308 poeng, mens Peugeot 3008 endte på 3. plass med 197 poeng.
Her ble for øvrig Kia EV9 nummer fire med 190 poeng, med den skulle altså senere bli kåret til årets bil i verden ‒ et greit plaster på det såret…
Ok, du må selvsagt få se bilde av alle de sju som kjemper om å bli årets bil i Europa, så her har du finalistene:
Alfa Romeo Junior:
Citroën C3:
Cupra Terramar:
Dacia Duster:
Hyundai Inster:
Kia EV3:
Renault 5/Alpine A290:
Les også: