Hesten har aldri steilet så høyt som nå. Ferrari viser nemlig en produksjonsbil med fire dører og fire seter ‒ en litt høyreist familiebil kalt Purosangue.
Det er vanvittige 17 sider og 6.847 ord i pressemeldingen som omhandler den nye Purosangue, men kun en eneste gang tar Ferrari ordene «crossover» og «SUV» i sin munn. Og det er bare for å spytte de rett ut igjen.
Bakgrunnen er at medier over hele verden har meldt at Ferrari skal komme med en SUV, noe som åpenbart har falt dem tungt for brystet. De har selv prøvd seg med at dette er en FUV, en Ferrari Utility Vehicle.
-->
Så den steilende hesten er veldig opptatt av å forklare hvorfor de har laget denne bilen, og at dette er en «skikkelig» Ferrari til tross for fire dører og fire individuelle seter og som sitter høyere over bakken enn de rene sportsbilene ‒ alt dette kan jo minne om en SUV.
Ferrari sier at de allerede i det første året av sin 75 år lange historie begynte å forske på såkalte 2+, for eksempel biler med 2+2 seter. Målet har vært en absolutt ytelse og førsteklasses komfort, altså en unik kombinasjon av ytelse, kjørefølelse og komfort som eksisterer i fullstendig harmoni. Og som på samme tid er gjennomsyret av det umiskjennelige DNA’et til den steilende hesten. Ja, alt dette er Ferraris ord.
Og de snakker altså ørlite om crossover og SUV også, og hvorfor Purosangue kan minne om slike.
«For å nå disse ambisiøse målene og skape en bil som fullt ut kan passe inn i Maranello-selskapets portefølje, viste det seg nødvendig å utstyre den med en distinkt annerledes layout og proporsjoner sammenlignet med arketypene som kjennetegner vanlige moderne touringbiler (såkalte crossovere og SUVer).»
Ferrari melder videre at høyreiste modeller er preget av en motor og girkasse langt fremme, noe som selvsagt går utover vektfordelingen og kjøreegenskapene. Og en slik bil kan de jo selvsagt ikke lage.
Så Ferrari har laget en familiebil som har en motor som er senterfront-plassert og en girkasse bak, og dermed er den i Ferraris øyne verken en crossover eller en SUV.
Resultatet uansett merkelapp er en bil med en vektfordeling som de ypperste sportsbilene, 49:51. I tillegg har de puttet inn det meste av løsninger og teknologi de har tilgjengelig, ja, selv fra superbilen 812, så her bør det være kjøreegenskaper langt over det man finner i en vanlig SUV.
Og resten er også særs imponerende, og da kanskje spesielt det som befinner seg i motorrommet.
For når Ferrari først kommer med en tilnærmet familiebil smeller de like godt til med det grommeste de har ‒ den prisbelønte V12-motoren.
Denne som ikke er koblet til en turbo er så kvikk at hele 80 prosent av dreiemomentet er tilgjengelig allerede fra 2.100 r/min, men toppkurven på 716 Nm nås ved 6.250 r/min. Hestekreftene når toppen på 7.750 r/min, og da er det 725 steilende hester tilgjengelig.
Italienerne har også utviklet et helt nytt aktivt fjæringssystem som bruker små motorer til å holde bilen stabil, og det er også firehjulsstyring og firehjulsdrift. Og ja et nytt og ganske stivt chassis, og diverse aerodynamiske løsninger som klistrer bilen til bakken.
Plusser vi på med en F1-inspirert 8-trinns automatkasse gir alle disse løsningene ytelser helt i sportsbilklassen. Sjekk dette:
Toppfart: Over 310 km/t
0-100 km/t: 3,3 sekunder
0-200 km/t: 10,6 sekunder
100-0 km/t: 32,8 meter
200-0 km/t: 129,0 meter
Grepet sørger dekk på 255/35 R22 foran og 315/30 R23 for, mens Purosangue kan bremse lynraskt takket være 398 mm bremseskiver foran og 380 mm bak.
Purosangue er altså ikke ren sportsbil, og byr for første gang i Ferrari-historien på fire seter som individuelt kan justeres. Bilen setter også ikke overraskende rekord når det kommer til størrelsen på bagasjerommet som er på imponerende 473 liter, og bakdørene åpnes motsatt vei enn fordørene slik at det blir ekstra god inn- og utgangsplass.
En annen «første» er at det blir mulig å få Purosangue med et glasstak utstyrt med elektro-teknologi som et alternativ til standard karbonfiber. Dette glasset har en elektrofølsom film på den nedre overflaten, og når denne krysses av strømmen endrer det nivået av gjennomsiktighet. Det er smart både for å skjerme for solstrålene og innsynet.
Ferrari Purosangue er en ganske stor bil. Den 2.033 kilo tunge bilen er 4,97 meter lang og 2,03 bred, og det er jo spesielt interessant hvor høy denne ikke-SUVen er.
Vel, Purosangue rager 1,59 meter opp i luften, og da kan vi jo måle den mot Norges 3. mest populære nybil ‒ Skoda Enyaq. Den tsjekkiske SUV-modellen rager 1,62 meter over bakken, så mer eksakt er Purosangue 2,7 små centimeter lavere.
Og ganske så mye høyere enn for eksempel den ganske nye Ferrari Roma, en ekte sportsbil, som kun er 1,30 meter høy.
Og for de som måtte lure ‒ ja, det er støtte både for Android Auto og Apple CarPlay i Purosangue, og det er til og med en skjerm for fronpassasjeren. Slett ikke verst.
Norske priser er ikke så godt å si, men at den kommer til å bli rundt dobbelt så dyr som en Lamborghini Urus er nok et godt tips.
Her er bilder av den historiske modellen som både kan by på fire dører og fire individuelle seter, Ferrari Purosangue:
Les også: