For det første skulle det ikke være mulig å kjøre fra pol til pol i en SUV, ingen kjøretøy har noensinne tilbakelagt en slik strekning, og for det andre skulle det iallfall ikke være mulig bak rattet på en elbil. For det kryr ikke akkurat av ladestasjoner på polene.
Det stopper dog ikke ekteparet Chris og Julie Ramsey, som vil vise at alt er mulig bak rattet på en elbil. Og de er nå på plass på den magnetiske Nordpolen.
-->
Omgitt av det enorme ishavet, har elbil-eventyrerne startet sin pol til pol-ekspedisjon ‒ og vi håper ikke de teller metere. For dette er altså en ferd på totalt 27.000 kilometer, en distanse som tilsvarer sånn cirka 12 ganger Lindesnes-Nordkapp.
Duoen har altså startet på sin ferd fra Nordpolen, og nå skal de sørover gjennom Nord-, Sentral- og Sør-Amerika ‒ og planen er at de til slutt skal nå verdens mest avsidesliggende sted, Antarktis Sydpol ‒ akkurat i tide til å åpne julepresangene.
Målet er både å sette fokus på klimaendringene, bane vei for polarforskning og ikke minst vise at elbiler kan være minst like gode som andre typer biler ‒ til og med under en polferd.
Når det gjelder bilen er det altså en Nissan Ariya, og skal man kjøre på polene må man selvsagt modernisere bilen litt også. Men det er faktisk ikke gjort så veldig mye med elbilen.
De har fått hjelp av noen virkelige eksperter, for Arctic Trucks var allerede på sin første ekspedisjon til Antarktis allerede i 1997, og de har vært med på å preppe bilen.
Den største synlige endringen er at hjulbuene er utvidet og noen nye fjærer som løfter bilen enda mer fra bakken, og dette har åpnet for at det plass til noen enorme 39-tommers dekk. For slike trengs om bilen skal flyte over snøen, som det kjent er litt av på polene.
Men oppsiktsvekkende nok er det ikke gjort noe med verken Ariyas batteri eller drivlinje, men det hjelper selvsagt at bilen originalt er utstyrt med e-4orce-systemet ‒ Nissans avanserte elektriske firehjulskontrollteknologi.
Hva med ladingen?
Jo, bak bilen sleper de med seg noen nye løsninger som skal gi bilen strøm.
Dette inkluderer både en uttrekkbar vindturbin og sammenleggbare solcellepaneler, to ganske smarte ting når man befinner seg på polene. På Nordpolen er det nå midtnattsol, og det samme vil det være når de kommer til Sydpolen. Og vi tenker at det blåser ganske greit på begge plassene også.
En ganske kul fakta om sollyset på polene. De to plassene har faktisk kun en soloppgang/nedgang i året, og resten av halvåret er det enten mørketid eller midnattssol. Jepp.
Så det bør kanskje ikke være en så stor utfordring å få ladet elbilen, men det får altså tiden vise. Vi håper iallfall at de to ikke opplever altfor lange ladepauser mens elbilen lader.
‒ Etter fire år med planlegging og hardt arbeid, er vi så glade for å offisielt å gå i gang med Pole to Pole, sier Chris på startstreken.
‒ Julie og jeg har gjort flere elbil-eventyr de siste 10 årene, men Pole to Pole er definitivt vår største og mest spennende utfordring. Vi har måttet tenke annerledes, være innovative og samarbeide med likesinnede partnere for å gjøre denne ekspedisjonen til en realitet.
De har også fått god erfaring med den relativt nye elbilen.
‒ Ariya er morsom å kjøre, og har prestert godt over den 5.000 kilometer lange reisen for å komme til dette utgangspunktet. Det gir oss tillit til at vi kan takle hvert kjørescenario vi vil møte i de kommende månedene, sier Chris.
Også Julie ser fram til å starte på den lange og unike ferden.
‒ Vi er glade for å dele eventyret vårt med dere og rette fokus på de fantastiske menneskene, lokalsamfunnene og prosjektene underveis som gjør en positiv forskjell for klimakrisen, sier eventyreren.
‒ Vi vil gjerne at alle skal være en del av Pole to Pole, så følg med og bli involvert i eventyret på våre sosiale kanaler.
Det kan du gjøre via denne Instagram-kontoen, og vi ønsker begge to og Ariya lykke til på den ville ferden. Og se opp for isbjørnene!
Les også: